winter-zomer-winter opfok hengstveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

winter-zomer-winter opfok hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:20

De laatste tijd komen er steeds meer vragen over opfok van hengstveulens. Op dit moment kunnen wij niet de gelegenheid bieden voor winterstalling. Eigenlijk zou ik wel willen weten hoeveel werkelijke belangstelling hiervoor bestaat, wat mensen er voor over hebben en hoe ieder zich dat voorstelt.
Bijv. groepshuisvesting, individueel, gerantsoeneerd voeren, onbeperkt, wel of geen krachtvoer, potstal, of dagelijks of met regelmaat mesten. Uitloop- cq weidemogelijkheid, ook in de winter of juist niet.
Er zijn mogelijk nog veel meer vragen te stellen. Ik denk ook aan veiligheid voor mens en dier, verzekeringen, etc.

Cemlys

Re: winter-zomer-winter opfok hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:45

Als ik volgend jaar een hengstveulen zou krijgen, denk ik wel op zoek te gaan naar een winter-zomeropfok. Ideaal vind ik wel de groepshuisvesting, uitloop/weidemogelijkheid zou ik er wel bijwillen (is essentieel voor een jonge pony), verder bijvoeren zowiezo, onbeperkt hoeft zeker niet, krachtvoer, is dikwijls wel handig bij zo'n jonge dieren, zeker in de winter, want ik merk dat ze anders toch heel erg terug vallen naar het eind van de winter. potstal of uitmesten maakt eigelijk weinig uit, potstal is vaak een stuk warmer dan een uitgemeste stal, kan voor die veulens wel vanpas komen dus. Ik heb het voordeel dat ik op stal mogelijkheid heb tot een winterwei, dus een kudde die permanent hele jaar door buitenstaat. Maar moest ik een soortgelijk alternatief vinden met soortgenoten/leeftijdsgenoten zou dat wel fijn zijn uiteraard.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:55

Voor mij zou de ideale opfok zijn:

Een grote weide met een grote schuilstal, waar hij ongeveer tot 3 jaar kan blijven staan. Met soort/leeftijdgenoten in kuddeverband, dat vind ik heel belangrijk. Onbeperkt hooi heb ik geen bezwaar tegen. Alleen in de winter, ook goed. Evetueel wat krachtvoer bijvoeren in de winter. Verder zou dagelijks toezicht ook zeer gewenst zijn en uiteraard vers water moeten ze tot hun beschikking hebben.

Ik zou zelf nooit kiezen voor een stal of potstal. Laat die van mij maar lekker hard worden en groeien zoals de pony's in Engeland.

Voor een dergelijk opfok zou ik zeker niet meer dan 100 euro per maand uit willen geven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:46

ik hoop het op deze manier te doen:

mijn vriend en ik willen onze pony's zo dicht mogelijk bij ons hebben ( zeker dit veulen vanwege zijn zware koliek waar de oorzaak niet van bekend is) dus ik zou het zo willen ons veulen of onze merrie tijdelijk ergens anders stallen. maar ik zou onze merrie het liefst ergens anders stallen omdat we niet weten waar die koliek vandaan kwam en de merrie vind alles best.

Maar voor dit veulen ben ik bang als we hem ergens zetten en hij zou het weer krijgen dat het te laat is want wij waren thuis maar de koliek was zo heftig dat het bijna over en uit was

en verder ben ik het Girlgamer eens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:25

in een grote groep jonge hengstjes op de wei, zomer en winter, met schuilstal. Onbeperkt hooi ter beschikking. Iets van krachtvoer voor de vitaminen, underdogs even apart gevoerd. Indien stalling, wekelijks uitmesten. Prijs max 100 Euro per maand. Smid en ontwormen ook centraal via de opfok zodat alles tegelijk ontwormd wordt. Goede toezicht en communicatie naar de eigenaren vind ik een vanzelfsprekend punt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:20

ik sluit me aan bij urielle.
Hoewel ik dan nog het allerliefst een iets ruige omgeving heb.
Ben voor mijn hengstje nu in de ardennen aan het kijken of ik iets betrouwbaars kan vinden...
het klimmen en dalen is perfect voor sterke botten gewrichten etc.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:24

Bedankt voor de reacties tot zover. Zelf zijn we voor onbeperkt ruwvoer, groepshuisvesting met weidegang van een aantal uren per dag, en ingrijpen wanneer enkele dreigen onder aan de ranglijst te komen. Ontwormen en bekappen spreekt voor zich. Vitamines en krachtvoer indien noodzakelijk. Opfok buiten vinden we niet geschikt voor jonge dieren. Kou kost teveel energie, wat ten koste gaat van de groei en ontwikkeling, zelfs bij jaarlingen en tweejarigen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:52

regtur, gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom zou je willen ingrijpen wanneer er een paard onderaan in de rangorde komt te staan?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:35

Girlgamer schreef:
regtur, gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom zou je willen ingrijpen wanneer er een paard onderaan in de rangorde komt te staan?

Heel simpel, omdat -ie anders waarschijnlijk steeds honger moet lijden. We zien dit ook bij de groep merries. De bazin staat zich rond te eten, en ook als ze geen honger meer heeft, blijft zij voor het voerhek staan. Als je niet oppast gaan de minst brutale er onder lijden.
Jonge ponies lopen al heel snel een achterstand op.
Ingrijpen betekent natuurlijk niet dat je er met en stok of zweep tussen gaat staan. Meerdere voerplekken is voldoende.