Uitdagende merrie trakteert me op spontane passage

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Uitdagende merrie trakteert me op spontane passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 15:07

Ik wou even advies vragen aan mensen die ervaring hebben met Portugese paarden, over gedrag van m'n Lusitano merrie. Ze is een dominant type, heeft altijd in de kudde gelopen in Frankrijk.
In een kleinere ruimte heb ik geen problemen, maar gisteren heeft ze me terug 'uitgedaagd' in de weide.
Het begon toen ik ze langs een pad de weide in leidde. Vlak achter de poort (ik was de weide ingewandeld voor de paarden), kwam ze uitdagend op me afgelopen (ik liep met m'n rug naar ze toen). Is dit iets in mijn houding waarop ze reageert (het was wel erg stormerig die dag)? Hoe reageer ik hier het beste op? Ik heb het gewoon genegeerd zolang ze uit m'n persoonlijke ruimte bleef.
Door de wind was er een poort open gewaaid en ze liepen direkt het stuk in dat ze niet mochten (rijker gras). Ik wou ze terug drijven,maar de merrie draaide kort en behendig om te ontsnappen en in de rijkere weide teblijven (ondanks haar zeer barokke vormen was ze verrassend lenig...). Op bepaald moment was ik haar te slim af en ze begon plots te draven in passage (terwijl ze dat nog door niemand aangeleerd geweest is en ik haar dat nog nooit zo heftig heb zien doen), uitdagend rond het andere paard dat daar ook stond, met een uitdagende blik naar mij toe. Ik heb vroeger nog eens gehad dat ze dat rond mij deed, maar dan met de oren plat. Was niet bang, alleen gaapte ik even van verbazing omdat ik dacht dat alleen hengsten zo iets doen. Ze is erg impressionant doordat ze pikzwart is en een zeer zware bouw heeft. Ik vrees dat ze me tracht te imponeren, ik weet dus niet of ik een fout begaan heb door ze te drijven en ze daarom zo reageert op mij.
Is moeilijk om advies te geven als je het niet gezien hebt, maar ik vroeg me af of iemand weet of ik iets verkeerd doe en zo ja wat en hoe ik er best op reageer. Ik probeer heel rustig te blijven als ze plots gaat imponeren en heb niet het idee dat ze me gaat aanvallen, maar weet dit dus niet zeker... De eerste paar keren dat ik freestyle op basis van Voest samen met een trainer in de piste, kwam ze steigerend op ons af. Die mevrouw zei me dat de merrie een krak in haar hoofd heeft en ze adviseerde me om haar te verkopen. Toch kan ik niet geloven dat ze gevaarlijk is, omdat ze anders zo braaf is in haar paddock en stal. Vraag me gewoon af he gevaarlijk haar spel is, omdat ze niet veel nodig heeft om over de rooie te gaan...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-08-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lover97

Re: Uitdagende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:13

Ik zou heel duidelijk zijn over wat mag en wat niet, neem bv een longeerzweep mee naar de wij, en zodra ze zoiets doet. loop/ren je dreigend op haar af, armen in de lucht, schreuwen, het maakt niet uit als ze maar onder de indruk is... van een sterk paard moet je het niet hebben dat ze denkt boen jou te staan...

succes!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 15:17

Lover97 schreef:
Ik zou heel duidelijk zijn over wat mag en wat niet, neem bv een longeerzweep mee naar de wij, en zodra ze zoiets doet. loop/ren je dreigend op haar af, armen in de lucht, schreuwen, het maakt niet uit als ze maar onder de indruk is... van een sterk paard moet je het niet hebben dat ze denkt boen jou te staan...

succes!!

Is het niet beter om er niet op te reageren? Als ik feller reageer dan lijkt het of ze bereikt heeft wat ze wou, nml reaktie van mijn kant. Ik dacht dat het beter was, zoals bij uitdagen van mensen bvb, om er geen reaktie op te geven. Als ik er op reageer, dan heb ik ondervonden dat ze de volgende gelegenheid nog feller gaat uitdagen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:50

Ik denk dat ze je gewoon een beetje aan het proberen is , mijn oudere hengst als hij los is daagt hij ook wel een beetje uit maar eenmaal in de hand ben ik streng tegen hem en af en toe moet ik hem dan even waarschuwen. Dus inderdaad strenger zijn , ze moet dus weten wie hier de baas is en dat ben jij natuurlijk *D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:02

Duidelijk zijn en evt. volgende keer een stokje of touw bij je hebben zodat je haar duidelijk kan maken dat je de baas bent ( niet mee slaan, maar haar bij je wegdrijven daarmee).
Overigens hoeft een paard Piaffe en Passage niet te leren, dat kunnen ze van nature.
Bij het rijden moet de ruiter echter een manier vinden om het paard duidelijk te maken wanneer het dat moet doen, dus leren om op de hulpen te reageren. ;)

Maar je merrie begint dus mooi vol te worden. Ga je nog naar Gesves, naar de keuring dit jaar? Wij zijn er in ieder geval met Ultramar en volgend jaar worden er 3 veulens van hem in Belgie geboren.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:08

Ik heb zelf een dominant paard gehad, en het lijkt er op dat jouw paard je aan het testen is. Negeren lijkt in deze averechts te werken, je staat dan in principe toe dat ze zo mag reageren dit benadruk je doordat je houding dan toch veranderd door haar reactie. Doordat je alleen al denkt dit gedrag te negeren reageer je er toch op. Houding doet erg veel. Zorg dat je altijd rechtop staat en vol overtuiging, zo eis je je ruimte en respect op. Zodra je met gekromde rug staat kom je al onderdanig over. Idd zweep of touw mee en maak je zelf groot, het uitproberen zou dan minder moeten worden.
Mijn paard kwam steigerend naar binnen met longeren, heb toen uitgevonden dan ik volledig mijn gedachten bij hem moest houden, mn houding recht en altijd recht in zn ogen kijken. Zodra ik dit even niet deed, kwam hij gelijk naar binnen.

Succes!

blokt

Re: Uitdagende merrie trakteert me op spontane passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:06

Iets meenemen, zweep touw voorwerp, laten zien dat je niet bang bent, en haar wegjagen, anders kan dit van kwaad tot erger worden!