opdrogen uier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

opdrogen uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:07

Gisteren heb ik mijn merrie en veulen uit elkaar gehaald. Veulentje in zeeland achter gelaten en met de moeder weer terug gereden naar twente. Moeder en kind vinden het prima om zonder elkaar te staan, ze hebben zelfs niet één keer naar elkaar geroepen.
Maar nu zit ik met het opdrogen van het uier. De melk loopt er nog uit bij iedere beweging en haar benen zijn nu helemaal vies en plakkerig van de melk. Ik heb haar teruggezet in het voer, ze krijgt nu eigenlijk alleen nog maar hooi en een handje muesli als de andere paarden gevoerd worden.
Ik geef haar veel beweging, we gaan strakjes ook weer lekker lang op buitenrit. Ik blijf van het uier af, maar ik vraag me af of er niet nog iets is dat ik kan doen om het opdrogen van het uier te versnellen.

FriesWytske

Re: opdrogen uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:09

Je doet het op de goede manier. Verder is er niks aan te doen. Wel in de gaten houden dat de uier niet hard word. Dit kan dan duiden op een ontsteking.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 17:57

Ik heb net toch wel wat melk eruit gehaald. Tijdens de wandeling buiten ging de merrie ervandoor. Ik ging achter haar aan en hoefde niet eens te kijken waar ze liep, ik kon gewoon de sporen van melk volgen. Toen ik haar na een paar kilometer eindelijk weer vast had bleef ze heel onrustig en raar lopen met haar achterbenen. Het uier stond zo vol dat het haar echt zeer deed, toen heb ik er aan beide kanten wat uitgehaald zodat de druk minder werd. Daarna werd ze gelukkig een stuk rustiger. Onderweg naar huis bleef de melk eruit spuiten, zo erg zelfs dat mijn broek helemaal nat werd van de melk (ik liep naast haar). Thuis een paar minuten de koude kraan op het uier gehad en gelukkig werd het eruit spuiten van de melk toen iets minder. Inmiddels loopt ze kreupel en heeft er echt last van. Ze heeft geen koorts en eet en drinkt verder voldoende. Veel meer dan haar in beweging houden en afspuiten kan ik nu niet doen, dat weet ik, maar ondertussen voel ik me behoorlijk schuldig omdat ik het veulen heb weggehaald.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:16

melk eruit halen is verkeerd hoeveel pijn de merrie er ook aan heeft, door er melk uit te knijpen hou je de uier actief,

ik heb eens een trucje gehoord van een boer die deed bij zijn vleeskoeien groene zeep smeren, daar zou de uier van opdrogen

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:36

Zeker en vast niet aankomen, zoals TNT zegt blijft de melkproductie dan op gang.
Mijn merrie had er ook erg veel last van en de eerste dag spoot de melk er ook uit, maar na enkele dagen was het ook weer over.
Gewoon afblijven en de tijd geven om te slinken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:18

Vandaag is het gelukkig al wat minder. Melk spuit er alleen nog uit als je haar aandacht geeft. Wanneer ze gewoon op de weide loopt dan drupt het alleen maar.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:08

Hoe oud is je veulen? Dronk ze nog veel bij moeders?

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:14

dat afspuiten met koud water kan je het best een paar keer per dag doen. en verder gewoon even oud hooi voeren en eigenlijk geen eiwitten (Krachtvoer). Hou het even vol en je merrie is er sneller van af. veel succes!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 22:22

Het veulen is vijf maanden. Ze dronk nog heel veel, maar moest er vanaf omdat de merrie weer drachtig is en erg mager werd. We voerden een paar kilo brok per dag (terwijl deze merrie normaal al dik wordt van lucht). Je kon echt aan haar merken dat het teveel werdt om het veulen te voeden. De kleine was ook al goed zelfstandig, at alles wat we haar voorzetten en het bevalt haar goed op het nieuwe adres. De nieuwe eigenaar zegt dat ze geeneens heeft geroepen naar haar moeder.