Brandmerken lippizaner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lover97

Brandmerken lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:11

Een lippizaner heeft toch een k op zijn kaak als hij wit is, en iets op zijn been als hij in lippiza geboren is??
weet iemand dit precies??
help me please!! : :9

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:31

Ik zal proberen een korte uitleg te geven die het hopelijk wat duidelijk maakt voor je.

Een Lipizzaner kan een L op zijn linkerwang gebrandmerkt hebben als ze uit Lipica komen:

Afbeelding

Maar komt de Lipizzaner bijvoorbeeld van Piber dan hebben zij de P met een kroon erboven op hun linkerbovenbeen:
Afbeelding

Daarnaast heeft de Lipizzaner ook nog een brandmerk wat aangeeft van welke hengst het een nakomeling is, bijvoorbeeld:

Afbeelding
De M staat voor de vader, een hengst uit de Maestoso lijn en het symbool eronder staat voor de moederlijn. Er zijn 6 hengstenlijnen Maestoso, Conversano, Neapolitano, Siglavy, Pluto en Favory. (daarnaast heb je nog Incitato uit Hongarije en Tulipan uit het voormalig Joegoslavie).
Je kunt bij een Lipizzaner zowel aan het brandmerk als aan de naam van een hengst zijn afstamming dus lezen. Bijvoorbeeld een veulen met als vader Conversano Nima en een moeder die Capriola heet wordt: Conversano Capriola -> naar de hengstenlijn en de naam van zijn moeder dus.

Een Nederlands gefokte Lipizzaner heeft ook een brandmerk op het linkerbovenbeen: NL met een kroon erboven en schild eromheen:

Afbeelding

Als je vragen hebt? Probeer een foto te maken van het brandmerk wat je paard heeft en ik kan je vertellen of het een Lipizzaner betreft ;)