[KG]Homozygoot bont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

[KG]Homozygoot bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:59

hallo ik had een vraag bonte paarden worden wel eens getest of ze nu homozygoot bont zijn en dus altijd een bont veulen geven.
is een paard niet gewoon homozygoot bont als de ouders van een paard alle 2 bont waren.
en ik zie dat hengsten hier meestal op getest worden maar de merrie kan dit toch ook zijn ,of niet?
ik ben hier wel benieuwd naar om dat ik een pony hebbont,waar alle 2 de ouders bont van waren.deze heeft vorig jaar een veule gekregen en de hengst was zwart toch heb ik een bont veulen gekregen,zou mijn merrie homozygoot zijn voor het bont.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-08-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:08

Nee, een bonte is niet automatisch homozygoot bont als beide ouders bont waren.
Twee heterozygoot bonten zullen in 25% van de gevallen een homozygoot bont veulen geven, in 25% van de gevallen een effen gekleurd veulen, en in 50% van de gevallen weer een heterozygoot veulen.

Een homozygoot bont paard met een heterozygoot bonte zal in 50% van de gevallen een homozygote bonte geven. De andere helft van de veulens is heterozygoot. De veulens zullen wel allemaal bont zijn.

Alleen twee homozygote bonten geven 100% homozygote veulens.

Een homozygoot zal met een effen gekleurde inderdaad altijd bonte kinderen geven (die dan automatisch altijd allemaal heterozygoot zijn), maar voordat je dat kun zeggen van jouw eigen merrie moet ze zeker een keer of 6 met een effen hengst iedere keer een bont veulen hebben gegeven, en dan nog is dat geen bewijs (maar tegen die tijd statistisch gezien wel aannemelijk).
Een heterozygote bonte met een effen zal in 50% van de gevallen een bont veulen geven. Dat jouw merrie nu één keer bont veulen heeft gegeven met een effen hengst zegt dus nog helemaal niets. Maar op het moment dat ze met een effen hengst een effen veulen geeft, weet je meteen 100% zeker dat ze heterozygoot is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:13

oke dank je wel voor de duidelijke uitlkeg hier van.ze is dit jaar weer gedekt door een effe kleurige hengst ben benieuwd wat er komend jaar dan uit zal komen.was gewoon eens nieuwschierig hoe het nu precies zat met dat homozygoot,maar weet het dan nu.alvast bedankt gr keona
Ibbel schreef:
Nee, een bonte is niet automatisch homozygoot bont als beide ouders bont waren.
Twee heterozygoot bonten zullen in 25% van de gevallen een homozygoot bont veulen geven, in 25% van de gevallen een effen gekleurd veulen, en in 50% van de gevallen weer een heterozygoot veulen.

Een homozygoot bont paard met een heterozygoot bonte zal in 50% van de gevallen een homozygote bonte geven. De andere helft van de veulens is heterozygoot. De veulens zullen wel allemaal bont zijn.

Alleen twee homozygote bonten geven 100% homozygote veulens.

Een homozygoot zal met een effen gekleurde inderdaad altijd bonte kinderen geven (die dan automatisch altijd allemaal heterozygoot zijn), maar voordat je dat kun zeggen van jouw eigen merrie moet ze zeker een keer of 6 met een effen hengst iedere keer een bont veulen hebben gegeven, en dan nog is dat geen bewijs (maar tegen die tijd statistisch gezien wel aannemelijk).
Een heterozygote bonte met een effen zal in 50% van de gevallen een bont veulen geven. Dat jouw merrie nu één keer bont veulen heeft gegeven met een effen hengst zegt dus nog helemaal niets. Maar op het moment dat ze met een effen hengst een effen veulen geeft, weet je meteen 100% zeker dat ze heterozygoot is.

delerium

Re: homozygoot bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:57

TAO -> F-AM

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:40

keona schreef:
hallo ik had een vraag bonte paarden worden wel eens getest of ze nu homozygoot bont zijn en dus altijd een bont veulen geven.
is een paard niet gewoon homozygoot bont als de ouders van een paard alle 2 bont waren.
en ik zie dat hengsten hier meestal op getest worden maar de merrie kan dit toch ook zijn ,of niet?
ik ben hier wel benieuwd naar om dat ik een pony heb bont,waar alle 2 de ouders bont van waren.deze heeft vorig jaar een veule gekregen en de hengst was zwart toch heb ik een bont veulen gekregen,zou mijn merrie homozygoot zijn voor het bont.

ookal zijn allebij de paarden bond, ze kunnen een gen dragen van hun ouders die inet tot uiting kwam(een recercief gen het bonte gen was dus dominant over het andere en komt tot uiting).
Ja, bij een merrie is dat ook zo het geval.
Het bonte gen was dominanter over het zwarte gen wat het zwarte paard gaf.
Het veulen heeft wel het zwarte gen mee gekregen, maar niet tot uiting gekomen.
Het paardje is dus niet homozygoor bont, maar hetrozygoot.

Dit krijg je op de middelbare bij biologie.
Je kunt er dus ook een kans berekening mee maken hoeveel %kans je gaat krijgen als je je bonte pony fokt met een andere pony.