Minimale spoorbreedte 125cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcarole

Minimale spoorbreedte 125cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:44

wie komt er nog meer in de problemen door de eis van de KNHS dat de minimale spoorbreedte van 125 cm per 2013?
Ik rijd met een slanke shetlanderhengst van 93 cm en zie het niet zitten dat ik er een wagen van minimaal 125 cm breed achter moet gaan hangen.
Ten eerste wordt de wagen dan veel te zwaar en ten tweede is het geen gezicht zo'n beestje met een enorme wagen erachter.
Naar mijn mening is die regel voor de dressuur/vaardigheid niet nodig voor de veiligheid, voor de samengestelde wedstrijden zou dat misschien wel van toepassing kunnen zijn, daar laat ik mij niet over uit omdat ik hier geen ervaring mee heb.
Aangezien je een aparte startkaart voor dressuur/vaardigheid en samengesteld hebt lijkt het me mogelijk om voor beide disciplines andere regels in te voeren.

Dennis

Re: Minimale spoorbreedte 125cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:49

Ja, hier nog eentje, heb zelfs m'n ene wagen al verkocht.

Ik moet niet alleen een andere wagen, maar moet daarbij ook een andere schuur (past niet door de deur meer) en ander vervoer.
Ander vervoer word een trailer met koetsframe (waar een zwaardere auto voor zou moeten), een grotere auto of met een 2e auto gaan rijden met een aanhanger.

Ik rij nu met een wagen van 115, de 125 past prima achter mijn pony's mits het type wagen niet te lomp is.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:50

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt? Ik wil me er nml. wat meer in verdiepen en evt. een klach indienen. Het plan is nml. om mijn mini in de dressuur te gaan starten en alles wat ik op het oog heb qua wedstrijd sulky zit op de 1.00 tot 1.20 qua spoorbreedte....

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:55

Van de KNHS nieuwsbrief, we zijn al in overleg met de KNHS hierover en hopen zoveel mogelijk medestanders te mobiliseren.
Ik heb zelf een tweewieler van 98 cm breed die prima bevalt en super stabiel is (zie mijn profiel fotoalbum).
Naar mijn mening hoeft dat wat nodig is in de samengestelde wedstrijden zeker niet te gelden voor de D/V wedstrijden qua veiligheid.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:15

Dit gaat gewoon in het regelement. Nu word 125 al geadviseerd, en daar staat achter dat het in 2013 verplicht word (op blz 7, artikel 411 onder punt 2e.

Ik heb gister met de wagen van mijn instructrice gereden. Doet een stuk groter en breder aan dan mijn eigen wagen, maar is 5 cm smaller.

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:00

tallechie schreef:
Het heeft niet alleen met de veiligheid te maken, maar ook met de doorlooptijd van de vaardigheid. Ze hopen zo de spoor breedtes allemaal gelijk te krijgen. Dit scheelt voor de vrijwilligers en de tijd

Dit is een MINIMALE maat, oftewel de breedtes blijven variabel, dus er blijft genoeg werk voor de vrijwilligers, waarom moeten de kleintjes daar dan weer onder lijden?
We krijgen regelmatig met onze andere wagen die wel 125 cm breed is te horen dat deze te groot/zwaar lijkt voor ons TWEESPAN pony's, waar blijf ik dan met mijn enkelspannetje (moet ik dan maar ophouden omdat de KNHS dat toevallig wil)?
Dit krijgen we te horen van officiële KNHS juryleden, dus niet van leken.
We zijn hierin niet de enigen, iemand anders met een tweespan van 1.05! stokmaat en een kar van 115 cm breed kreeg meermalen hetzelfde te horen.
In de samengestelde worden we al geboycot door onze eigen bond, pikken we dit dan ook maar zo voor de dressuur/vaardigheid??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:11