De toekomst van het KWPN-stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:43

Ik heb vandaag, na een paar daagjes vakantie in ons eigen landje, het artikel over Chacco Boy in de Paardenkrant gelezen.

Dit zet me aan het denken en ik neem aan, dat er meerdere fokkers zijn die zich achter hun oren krabben. De KWPN-fokleiding keurt een hengst om twee redenen niet goed. De eigen springprestaties waarmee de hengst zich in de kijker speelde, wogen daar niet tegen op. Dat is op zich wel opzienbarend. Te meer omdat het buurland er een andere redenering op na houdt en de hengst na 70 dagen bovenaan het lijstje zet. Men redeneert: een paard dat zo apart springt en over zoveel vermogen beschikt, verdient een kans om zich te bewijzen.
Bij goedkeuring wordt de hengst toegankelijk voor de Nederlandse fokkers via het Register-A en krijgen veulens toch het KWPN-stempel. Dat is toch eigenlijk wel sneu voor de fokleiding van het KWPN, denk ik dan. Ik wil daarmee niets negatiefs zeggen over de hengst. Het gaat me om het mechanisme.
Dan doe je zo je best en dan houd je zo vast aan je principes, maar in feite stelt het allemaal weinig voor. Dit roept meteen een aantal vragen bij mij op.
Fokken is zeker een Europese en steeds meer een mondiale aangelegenheid geworden, het internet, de verschillende registers maken dat het sturen via de hengsten steeds minder effect heeft. Dus waarvoor nog het preken voor eigen parochie als de horizon veel verder reikt dan de eigen kerkdeur? Wat is de toegevoegde waarde van één erkend stamboek als de hengsten van de verschillende erkende stamboeken gewoon binnen bereik liggen van de fokker en dus via de achterdeur toch gewoon binnenkomen? Het lijkt een beetje op het dweilen met de kraan open.

Met het toenemen van het aantal smaken en de groeiende paardenstapel wordt ook de keuze moeilijker. Hoe meer keuze men heeft, hoe moeilijker het is om de juiste combinatie te vinden: het gras is daarbij altijd groener aan de andere kant.. Een rondje langs de Brabantse, Gelderse en voor een deel Overijsselse weides laat zien dat het merrie- en daarmee het veulenmateriaal enorm divers is. Hoe je daarmee het beste stamboek ter wereld wordt en blijft, is me een raadsel.

Ik denk dat de fokleiding meer energie zou moeten steken in het begeleiden van de fokkers en dichter zou moeten zitten op de merries. Het systeem van de keuringen heeft zijn beste tijd gehad. De meeste merries waarmee wordt gefokt, hebben nog nooit een keuring van dichtbij gezien.
Wordt het geen tijd, dat de fokleiding eens meer mee gaat denken met de fokkers en gaat opereren vanuit de merries? Dat levert toch enorm veel kansen op? Het schetsen van de veulens bijvoorbeeld biedt een uitgelezen kans om eens met de fokker om de tafel te gaan zitten. Welke combinatie is toegepast? Wat heeft het opgeleverd? Heeft de hengst verbeterd? Etc. etc. Nu weet ik wel dat er indexen zijn, maar is fokken niet veel meer emotie? Zomaar wat gedachtenspinsels..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:21

Ja ik snap je punt. Het begint gewoon bij een goede merrie en helaas denken heel veel mensen dat ze een goede merrie hebben.... Maar je kan mensen niet verbieden om met hun merrie te fokken. Meer en goede voorlichting is belangrijk maar dan nog blijven fokkers hun eigen plan trekken. Hoevaak hoor je mensen niet roepen: Predikaten zeggen mij niks...?
Zolang er geen rigoreuze maatregelen genomen worden door het stamboek blijft het zo. En ach.. doen we het zo slecht met het KWPN? Nee toch?
Het kaf wordt vanzelf wel van het koren gescheiden, als het niet op een keuring is dan wel in de sport.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:08

Citaat:
Het begint gewoon bij een goede merrie en helaas denken heel veel mensen dat ze een goede merrie hebben

Ja, maar wie bepaald of je een 'goede' merrie hebt ? ... Diezelfde mensen die een goede hengst afwijzen ... ?
Je zou als merriehouder toch deze niet dan au serieus kunnen nemen want misschien 'keuren' zij alleen die merries 'goed' die in hun visie passen.

Persoonlijk ben ik een voorstaand van diversiteit ... hoe meer keuze voor de merriehouders hou beter, en dat het niet aan een stamboek verbonden is, is ook volgens mij een goede zaak. Soms is er m.i. te veel 'machts' vertoon en monopoly-achtig gedrag bij bepaalde stamboeken; een beetje competitie kan geen kwaad.

En inderdaad zoals hierboven gezegt ... het is de sport dat bepaald waar de fokkers gaan fokken niet de keuringen ... en niet de internationale sport maar het landelijke waar jan en piet rijden en wiens merries gedekt worden.

fokfanaat

Re: De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:50

tja de hengst is niet afgewezen omdat hij geen kwaliteit genoeg heeft, maar omdat hij een afvlakking heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:28

fokfanaat schreef:
tja de hengst is niet afgewezen omdat hij geen kwaliteit genoeg heeft, maar omdat hij een afvlakking heeft.

Ja met te weinig compensatie van sport in de moederlijn. De vraag is nu of die kwaliteit die afvlakking niet had mogen compenseren.

fokfanaat

Re: De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:32

nou ja ze hebben regels gesteld, dat bij afvlakking EN de kwaliteit top moet zijn EN de moederlijn top.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:50

fokfanaat schreef:

Is het één niet een gevolg van het ander? Mist hij niet net díe kwaliteit vanwege zijn osteochondrose?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:54

Bucephalus schreef:
Een rondje langs de Brabantse, Gelderse en voor een deel Overijsselse weides laat zien dat het merrie- en daarmee het veulenmateriaal enorm divers is. Hoe je daarmee het beste stamboek ter wereld wordt en blijft, is me een raadsel.

Misschien is juist die diversiteit wel de kracht van het stamboek ;)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:09

Bucephalus schreef:
..Een rondje langs de Brabantse, Gelderse en voor een deel Overijsselse weides laat zien dat het merrie- en daarmee het veulenmateriaal enorm divers is. ..

Lia_ schreef:
Misschien is juist die diversiteit wel de kracht van het stamboek ;)

Het was een eufemisme

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:15

ik denk dat je het positief moet bekijken: de hengst krijgt toch een kans, het advies van het kwpn is duidelijk:negatief, als kwpn fokker weet je dus wat je bestuur er van denkt. Heb het altijd een rare maar daarom net moedige beslissing gevonden van het kwpn om de beste springer niet te keuren. Ik verklaar me nader: hij sprong fantastisch, en in belgiië is een moederlijn met lugano en flugel erin absolute top (denk aan oa egano en de nummer 1 dekhengst darco die lugano codex was). Latano erin is fantastisch gebleken (vb nelke). Een scheut arabisch volbloed via melchior (die tientallen zwaar paarden geven heeft in de landelijke ruiterij) kan geen kwaad. Dat je dan durft zeggen voor ons is die moederlijn niet goed genoeg= chapeau. Je moet daar lef voor hebben want je weet dat je hier bakken kritiek voor kunt krijgen en dat hij meer dan waarschijnlijk ergens goedgekeurd gaat worden. Die afvlakking: zien voor je daar over kan oordelen, heb er nog nooit een weten op manken. Wie gelijk heeft: binnen tien jaar weten we dat.

P.S. Ik hoop dat het kwpn wel consequent blijft in zijn beslissing en nu niet gaat dwepen met zijn produkten, dat weten we binnen tien jaar weer :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:37

merelhof schreef:
belgiië is een moederlijn met lugano en flugel erin absolute top (denk aan oa egano en de nummer 1 dekhengst darco die lugano codex was). Latano erin is fantastisch gebleken (vb nelke). Een scheut arabisch volbloed via melchior (die tientallen zwaar paarden geven heeft in de landelijke ruiterij) kan geen kwaad. Dat je dan durft zeggen voor ons is die moederlijn niet goed genoeg= chapeau.

Als ik het goed lees heb je het niet over de moederlijn, waar het om gaat, maar over de vaders in die moederlijn.

merelhof schreef:
P.S. Ik hoop dat het kwpn wel consequent blijft in zijn beslissing en nu niet gaat dwepen met zijn produkten, dat weten we binnen tien jaar weer :)

Wanneer er zonen komen die qua exterieur, vermogen en gezondheid aan de eisen voldoen, lijkt het me voor de hand liggen dat die wel in aanmerking komen

@ Buc IK ben het niet met je eens, maar ik vind dan ook dat het KWPN consistenter moet zijn bij het goedkeuren van hengsten en zeker geen 3 jarigen met een afvlakking zou moeten keuren, zoals nu wel gebeurt.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:23

opmerking 1: idd, een moederlijn zitten ook vaders in, kan slecht anders :) ik volg je en het kwpn helemaal dat het een korte moederlijn is, vandaar dat ik ook zeg dat het moedig is dat ze die beslissing hebben genomen ondanks dat het een ongeloofelijk getalenteerd paard is (zoals uit de test in duitsland bleek en dus aantoonde dat de mensen die in de handen klapte tijdens de kwpn keuring geen idioten zijn).
Opmerking twee: dus KWPN mag ermee dwepen als ze aan de eisen voldoen? Dat zou niet erg consequent zijn, wat ze zoals hierboven wel aangehaald in dit geval zeker zijn, dus liefst binnen tien jaar dezefde houding (met een okidoki is het wel genoeg : )). Kwpn mag de zonen natuurlijk wel goedkeuren, daar heb je overschot van gelijk in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:31

Met moederlijn bedoelt men sec wat de moeders op hun conto hebben qua exterieur predicaten en prestaties en wat er nog meer aan sport kinderen uit die moeders komen
De vaders zijn dan niet van belang, ergo als dat hoogwaardige hengsten zijn dan is het ontbreken van dat soort gegevens bij de moeders helemaal geen reclame voor de moederlijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 23:54

Ik wilde met mijn overpeinzingen vraagtekens zetten bij de manier waarop de fokleiding van het KWPN de fokkerij wil beïnvloeden ten einde het beste resultaat te krijgen. Is de manier er niet eentje behorende bij het verleden? Hoe is de huidige fokkende populatie samengesteld en wat is er anders dan vroeger? Is het percentage gelegenheidsfokker niet vele malen groter geworden? Op welke gronden wordt gefokt en waardoor wordt de definitieve keuze bepaald? Hoe laat men zich beïnvloeden? Zijn er niet eindeloos meer mogelijkheden gekomen en hoe speelt een modern stamboek hierop in?
Heeft één stamboek nog wel de toekomst?

Hoeveel merries zijn de afgelopen 5 jaar gedekt? Hoe verhoudt zich het aantal dekkingen tot sport c.q. fokprestatie als het gaat om de merries?

Gezondheid is een selectiecriterium, maar daar zijn gradaties in en verschillende interpretaties. Bevruchtend vermogen van de hengst is een criterium, hoe zit het met de merries? Een eindeloze rij vragen.
Ondertussen neemt het aantal paarden nog steeds toe. Hoe zit het met de kwaliteit? Past het systeem nog wel bij de tijd van nu en morgen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 23:56

sarabande schreef:
@ Buc IK ben het niet met je eens, ...

Waar ben je het niet mee eens?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:59

TS, ik snap je punt, maar hoe denk jij dat dit te realiseren valt? Het lijkt mij persoonlijk een onmogelijke opgave....

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:03

@ sarabande: wel een heel enge defintie van een moederlijn. De vaders niet van belang, ben ik het dan niet met je eens. Stel ik heb een supermerrie die 1,30 springt zonder predikaat waar alle vaders aken gelopen hebben, dan zegt mij dat meer dan een merrie waar de vaders niks hebben gelopen maar die wel ster is. Die ster zegt iets, maar de prestaties van de voorouders van de merrie 1 zeggen mij veel meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:09

Bucephalus schreef:
Fokken is zeker een Europese en steeds meer een mondiale aangelegenheid geworden, het internet, de verschillende registers maken dat het sturen via de hengsten steeds minder effect heeft. Dus waarvoor nog het preken voor eigen parochie als de horizon veel verder reikt dan de eigen kerkdeur? Wat is de toegevoegde waarde van één erkend stamboek als de hengsten van de verschillende erkende stamboeken gewoon binnen bereik liggen van de fokker en dus via de achterdeur toch gewoon binnenkomen? Het lijkt een beetje op het dweilen met de kraan open.

Nou bijvoorbeeld hiermee. Ieder sportpaarden stamboek heeft zijn eigen opdruk, terwijl het doel hetzelfde is. Die competitie maakt dat de verschillende stamboeken er alles aan doen om juist datgene dat hen onderscheidt van de ander te promoten.
Het KWPN paard doet het goed, het wordt veel geëxporteerd en is veelal degene die bovenaan staat op internationale wedstrijden.
Aan de andere kant is fokken een heel persoonlijke hobby en heel veel mensen willen daar helemaal geen bemoeienis van hogerhand in
Als men fokt met minderwaardig spul, om het eens hard te zeggen, komt men daar in deze markt zelf achter. De fokkers van het KWPN zijn degenen die gezorgd hebben voor alle successen, het KWPN stelt de regels en selecteert.
Gezondheid is altijd een belangrijk onderdeel geweest, en ze lagen daarin voor op menig ander stamboek.
Dat men daar nu op toegeeft zie ik als een stap terug en een totaal verkeerde beslissing.
Dus nee voor mij hoeven ze zon hengst, hoe goed hij ook kan springen niet goed te keuren.
Maar er zullen altijd fokkers zijn die toch bij hem gaan dekken dus dan ligt het gelijk in de toekomst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:11

merelhof schreef:
@ sarabande: wel een heel enge defintie van een moederlijn. De vaders niet van belang, ben ik het dan niet met je eens. Stel ik heb een supermerrie die 1,30 springt zonder predikaat waar alle vaders aken gelopen hebben, dan zegt mij dat meer dan een merrie waar de vaders niks hebben gelopen maar die wel ster is. Die ster zegt iets, maar de prestaties van de voorouders van de merrie 1 zeggen mij veel meer.

Dat is gewoon de definitie van de moederlijn. Jouw super merrie zou daarin dus een pluspunt zijn, de vader doet gewoon niet mee in de merrielijn. Dat kan je wel bestrijden of niet begrijpen maar het gaat dus om de merries en hun directe nakomelingen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:37

ik begrijp het wel hoor no worries maar jouw definitie van een moederlijn is bvb in frankrijk net omgekeerd, daar nemen ze alle vaderdieren in een moederlijn en berekenen zo de waarde van deze. Wat natuurlijk even eng is als enkel de merries te nemen. Ik denk dat de waarheid zo als zo vaak in het midden ligt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:45

merelhof schreef:
ik begrijp het wel hoor no worries maar jouw definitie van een moederlijn is bvb in frankrijk net omgekeerd, daar nemen ze alle vaderdieren in een moederlijn en berekenen zo de waarde van deze. Wat natuurlijk even eng is als enkel de merries te nemen. Ik denk dat de waarheid zo als zo vaak in het midden ligt.

Bij de waarde van het paard worden alle gegevens, vader en moeder meegenomen. Maar wanneer men het in Nederland over een moederlijn heeft gaat het dus alleen over de vrouwelijke dieren in de lijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:44

Bucephalus schreef:
Is het percentage gelegenheidsfokker niet vele malen groter geworden?

Dat verwacht ik niet ; vroeger had iedere boer een werkpaard en als het een merrie was, werd ze ,als vorm van extra inkomsten ,gedekt.

Wel was de natuurlijke selectie op karakter en gezondheid groot ; wie 6 dagen in de week met een dier moest werken dat niet meewerkte of het lichamelijk niet aankon ,dan ging ze naar de slager,en werd er dus ook niet mee gefokt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:36

Ik denk dat er bij een stamboek grofweg drie groepen fokkers zijn: de groep die gericht fokt voor een prestatiedoel op sport- of fokkerijgebied, de groep die voor het grootste deel fokt om er geld uit te genereren en de groep gelegenheidsfokkers die af en toe een veulentje fokt, niet gehinderd door enige kennis of visie.

Als je ervan uit gaat dat dit een indeling is die enigszins kan kloppen, dan is het voor een stamboek belangrijk om zoveel mogelijk fokkers te bereiken die het stamboek vooruit helpen en zorgen voor een goede naam. Het is dus belangrijk om aan de voorkant te komen van het fokproces.
Je kunt daarvoor verschillende instrumenten bedenken, maar fokken is en blijft maatwerk. Statistieken zijn beperkte hulpmiddelen, met keuringen bereik je slechts een klein gedeelte, in de sport krijgen veel paarden niet eens een kans, door allerlei oorzaken.
Bij het beoordelen van de nakomelingen zit je eigenlijk aan de achterkant van het proces.

Ik denk dat er moet worden geïnvesteerd in een professionele opleiding zodat je professionals krijgt die de rol van consultants kunnen vervullen als het gaat om de selectie van een moederdier en op het gebied van de partnerkeuze kunnen adviseren. Het zouden dan andere mensen moeten zijn dan die personen die op keuringen de paarden beoordelen.

Ik denk dat dit een constructieve zet is en een absolute meerwaarde is voor een stamboek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:41

Buc, de beste resultaten zijn behaald door producten van eigenwijze fokkers die hun eigen weg gaan en zich niets laten vertellen
De fokkers van Jazz, of Totilas hadden nimmer een consultant op hun erf toegelaten.
Het is een hobby, we willen best van gedachten wisselen, maar we willen het wel zelf doen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:49

Het gaat er ook niet om, om een advies op te dringen, of om een verplichting in het leven te roepen maar om die fokker die er behoefte aan heeft extra ondersteuning te bieden.

Zulke consultants komen dan namelijk op heel veel plaatsen, doen steeds meer kennis ingegeven door ervaring op waarmee iemand zijn of haar voordeel kan doen. Daarnaast is er zo meer informatie uit het veld beschikbaar voor de fokleiding.