Is mijn jaarling interessant voor de fokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PalermoZ

Is mijn jaarling interessant voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:33

Hi,
Leuk dat je even kijkt.

Ik heb aardig wat verstand van hengsten maar van fokken, keuren merrielijnen etc. heb ik echter geen verstand.

Ik ben benieuwd of ik uberhaupt een kans maakt met mijn jaarling als ik hem naar de keuring laat brengen...
Is de bloedlijn interessant voor de fokkerij?

Zouden jullie doorgewinterde fokkers/kenners er misschien naar willen kijken?

Bloedlijn; http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=505421

Gewoon eerlijk zijn als het helemaal nergens op slaat dat ik erover denk om hem te laten keuren hoor!

Alvast bedankt!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:01

Het zal ongetwijfeld een mooi diertje zijn/worden, maar op papier niet bijster interessant, in de moederlijn zit in mijn beleving te weinig sport en predikaten!
Maar misschien dat anderen er anders over denken ;)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 14:52

Ja dat zou kunnen. Is zo jammer dan he, maar je doet er niet zoveel aan..

Ook erg jammer dat mijn andere paard een ruin is, deze heeft volgens mij wel interessant bloed! (zou je daar misschien ook even naar kunnen kijken :) )

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=341892

Trouwens, Oncorde en Hollywood zijn de volle broers van de moeder. De ene is geloof ik een dekhengst in USA en de andere loopt ook ergens in amerika, die was voor een record bedrag verkocht, die loopt volgens mij 1.40 parcoursen maar weet het niet helemaal zeker...

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:16

Als ik je een tip mag geven: laat je niet gek maken door teveel meningen. Laat er een of twee kenners naar kijken in levende lijve en laat je oordeel afhangen van wat zij ervan vinden. Een goed paard wordt altijd herkend! Succes!

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:00

helemaal eens met athlete, het hoofd niet laten gek maken in de twee richtingen en vooral veel geduld hebben, binnen een paar jaar zal je weten of hij naar de keuring (welke dan ook) kan. In elk geval succes ermee.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:06

Qua bloedvoering erg interessant :D , maar de moederlijn heeft weinig predikaten en daar kijken ze wel degelijk naar. Maar dat wil niet zeggen dat het een heel fijn sportpaard kan worden ;) .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:08

setteke schreef:
Qua bloedvoering erg interessant :D , maar de moederlijn heeft weinig predikaten en daar kijken ze wel degelijk naar. Maar dat wil niet zeggen dat het een heel fijn sportpaard kan worden ;) .

Exact dezelfde gedachte als Setteke!

merelhof

Re: Is mijn jaarling interessant voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:20

voor het kwpn zitten er waarschijnlijk te weinig predikaten in, maar lees eens de nieuwberichten van vandaag over de chacco blue op deze site: als ze goed genoeg zijn komt het toch naar boven hoor :)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:29

Ja dat is waar merelhof, zat het ook al te lezen.

Jullie hebben gelijk, ik zie het wel! Voor mij is hij de hele wereld waard en daar gaat het om...

P.S. Klein bemerkingtje, hij mist 1 oog! Maar ja, losspringen deed hij zeer goed en het is niet erfelijk :)

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:30

ik wil ook wel weten hoe dat zit of een bepaalde jaarling interresant is.. Apache x Hitchcock let me know

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 06:59

Varlon, misschien handig om de hele stamboom in een link te zetten, zoals je hierboven ziet gaat het ook voor een groot deel over de merries die er achter zitten. :)

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:47

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:51

Mooi veulen Varlon! Ik heb er zelf alleen niet veel verstand van qua merrie-lijnen... Misschien kan een van de andere hier je helpen!

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:53

Dankje wel hij het is een knapperd en lopen dat tie kan... hoop dat iemand er wat meer verstand van heeft, en mij er iets meer over kan vertellen

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:42

Voor het KWPN lijkt hij weinig predikaten in zijn stam te hebben, maar uiteindelijk zegt dat niks over de uiteindelijke kwaliteiten van het dier. Uit het oogpunt van predikaten is je tweede paard interresanter.

Maar goed, je moet eerst maar eens zien hoe een jaarling uit gaat groeien en dergelijke. Dan pas kan je een echt oordeel geven! Er kan nog zoveel gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:49

@TS: Onze paarden zijn familie van elkaar hahaha.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

Leuk, ik heb een No Limit uit deze stam. De overover groot moeder van de jouwe is de grootmoeder van de mijne.
Op de NRPS hengstenkeuring werd de mijne omschreven als foktechnisch meer dan bijzonder interessant.
Op paardenfokken is het lijntje niet helemaal compleet ingevuld, maar er komt bijzonder veel sport uit dit (toch wel kleine) stammetje. De tak van de jouwe is echter wat beperkter in sportresultaten.
Maar uit dit stammetje komt oa Rancorde, Thalita (1.60spr), Whalitha (Wk Jonge paarden deelname), etc.

De mijne
Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:55

__Varlon__ schreef:
Dankje wel hij het is een knapperd en lopen dat tie kan... hoop dat iemand er wat meer verstand van heeft, en mij er iets meer over kan vertellen

_Varlon_, Hitchcock is helaas niet interessant voor de fokkerij, maar dat betekent niet dat jij er een heel fijn paard aan kan hebben. Zeker uit die lijn, de merrie heeft volgens mij prima gepresteerd in de sport en de veulens zijn allemaal goed bewegend en groot genoeg. Van Erp heeft de merrie al heel lang en een goede fokker zou anders al lang geleden afscheid hebben genomen van de merrie, dus dat zegt genoeg.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:10

@ chanel, is dat zo?! Leuk, welke van de 2 bedoel je? De carthino of de orame?!

@ chrisje; ja de orame is idd mooi bloed, veel goede sportpaarden! Maar helaas is het een ruin.. Ook niet de allerknapste! Maar we houden van hem! ;)

@Allemaal, kennen jullie trouwens een dekhengst met 1 oog, of iig ziend met 1 oog?! Ben ik zo benieuwd naar...

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:39

to Chrisje... Mijn 2e paard welke bedoel je... heb er 12of ging het niet over mijn 2e paard *D

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:49

Realiteit check, een paard met een oog word niet goed gekeurd , hoe intressant het bloed ook is.
Je diertje is vast als ruin straks een heel fijn paardje , maar de kans dat hij goedgekeurd word is nihil zo niet uit te sluiten bij welk stamboek ook.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:55

FuegoJoy schreef:
Realiteit check, een paard met een oog word niet goed gekeurd , hoe intressant het bloed ook is.
Je diertje is vast als ruin straks een heel fijn paardje , maar de kans dat hij goedgekeurd word is nihil zo niet uit te sluiten bij welk stamboek ook.

Wat een onzin, als dit door een ongeval komt kan dit wel hoor! Bijvoorbeeld Ohio vd paddenborre, als veulen een oog verloren en BWP gekeurd en toch 1m60 gelopen :)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 09:58

Thanks Jessje! Ik weet inderdaad ook zeker dat er een paar ggk hengsten met 1 oog rondlopen! Weet dus alleen niet hoe ze heten!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:12

Voor het KWPN inderdaad te weinig predikaten om de 3e bezichtiging door te komen. Alleen als je hem nu "gewoon" naar de eerste bezichtiging brengt en of hij daar nu wel of niet door heen komt. Kan je hem in de VION-cup uitbrengen en is hij dan qua sport goed genoeg (dus prestaties), dan kan hij alsnog aangewezen worden. Dan wordt er vrijwel niet meer naar predikaten in de moederlijn gekeken.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 15:07

Oke, top! Thanks Quir, we gaan wel even kijken wat er gebeurd! Laten hem eerst even 3 worden! :)