Veulen te vroeg bij de moeder weg!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Veulen te vroeg bij de moeder weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:23

wij hebben een veulen van zo 3 maanden oud de moeder is 2 weken terug verkocht,
en wij hebben het veulen dinsdag gekocht omdat het veulen alleen stond en dat vonden we zielig.

nu zitten wij met het probleem hij wil niet eten, en hebben de fles ook al geprobeerd.
weten jullie mischien hie wij hem de fles kunnen aanleren of hoe we hem kunnen laten eten?
of wat het beste voer is??

hoop op een snelle reactie.
groetjes kate en lisette

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:27

Als eerste;
Wat een maloten lopen er toch rond om dan de merrie al te verkopen en veulen aan het lot over te laten......

Staat ie nog op dezelfde plek of hebben jullie hem verhuisd? Heeft ie al 2 weken niet gegeten of sinds er "weer" een verandering voor hem was? Heeft ze geleerd brokjes te eten?

Toen ik vorig jaar mijn veulen afspeende en naar de opfok bracht, heeft ze daar bijna anderhalve week anmper gegeten. Door de stress en verandering at ze niet. Uiteindelijk is ze zelf begonnen weer wat te eten.

Je kan veulenkorrels kopen bij de dierenwinkel. dit zijn kleine maat biksjes. Evt. wat zacht maken met een heel klein beetje lauw water en dit aanbieden. steeds minder water erin en dan eten ze al rij snel de korreltjes gewoon droog op. Wellicht eet ze het ook droog meteen wel.
Misschien heeft iemand anders een tip over melk.........daar heb ik geen ervaring mee of dat nog nodig is bij een veulen van 3 maanden....
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 12-08-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Veulen te vroeg bij de moeder weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:29

Jemug wat een *chterlijke actie van die lui zeg! :(
Staat er ook een paard/pony/veulen bij waar het veulen een band mee aan kan gaan? Dat scheelt vaak wel heb ik gehoord... Ik zou een DA raadplegen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:32

we hebben hem verhuisd hij staat nu bij ons op stal.
hij eet sinds hij hier is niet meer, gister heeft hij mischien 3 brokjes gegeten.

er staat een shetlander bij!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:37

Als hij ginds wel at,daar wat brok gaan halen waar hij aan gewend is.
Ik heb één keer een veulen te vroeg moeten spenen(moeder ziek) en heb (geite-)melk over de brokken gegooid.Dat ging er goed in.
Maar 2,5 maand is echt belachelijk vroeg.Weet je zeker dat hij zo jong is,of 'gewoon' een verwaarloost beest wat een groeistilstand heeft?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:39

Zou met verandering te maken kunnen hebben dus.
de mensen van de opfok hadden mais geplet met biks (ze hadden hdezelfde biks als die ik had, wel belangrijk!), vaak aten veulens dat wel zeiden ze. Maar ook dit wilde die van mij niet. Goed opletten dat ze wel water drinkt en ik ben haar uiteindelijk met de hand gaan voeren. Dit deed ze dan een beetje maar noiet van vreemden. Ik heb (heel slecht voor d'r) toen suiker met een beetje water laten smelten en toen biks erdoor gedaan. Maar dit was toen ik echt niet meer wist wat ik moest. hele dag lag er hooi voor haar en uiteindelijk is ze hiervan gaan eten en daarna kwam het eten van biks zelfstandig ook snel op gang.
Morgen zsm brokjes halen en ermee gaan aanbieden en dus hooi voor haar neerleggen of op het land zetten, dan begint ze iig aan gras.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:45

bedankt voor de tip!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:02

Begin eens met gras en hooi, misschien heeft het veulen nooit geleerd brokjes te eten.
Verder raad ik je Podo Supply aan, daar hoef je maar heel weinig van te voeren.
Is het veulenkind verder wel fatsoenlijk ontwormd en geënt?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 00:11

hij staat op het gras en s'nachts staat hij op stal en heeft hij hooi.
en daar eet hij beetje van maar niet genoeg.

hij is netjes geent en ontwormd door ons

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:47

Misschien is 'ie niet lekker van de ontworming, hebben jullie al iets in z'n mest gevonden? Maakt 'ie verder wel een vitale indruk? Anders voor de zekerheid even temperatuur opnemen.
Hebben jullie zelf ervaring met veulens?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:54

dat van die geiten melk heb ik ook gehoord ja, blij dat hij gezelschap heeft

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:08

een tip veearst bellen!!!
niet gewoon 3 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:49

Sientje schreef:
Begin eens met gras en hooi, misschien heeft het veulen nooit geleerd brokjes te eten.
Verder raad ik je Podo Supply aan, daar hoef je maar heel weinig van te voeren.

Dat is meer voor als ze genoeg energie krijgen en alleen de vitamines nodig hebben, zou ik niet adviseren dus.
Ik ging op de podo startbrok. Snel zorgen voor een veulenmaatje erbij dat wel goed brok eet, en dan begint het andere veulen ook vanzelf. Een veulen van 3 maanden heeft dan geen melk meer nodig en red zich prima als het tenminste een paar kilo veulenbrok verorberd ter vervanging van de melk.
En ontwormen en op echt goed gras zetten! Liefst van een weiland wat eerst gemaaid is of waar geen paarden op hebben gelopen ivm wormen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:53

Jeetje verschrikkelijk zeg die mensen zijn echt gek geworden...
Ik zou wel elke keer brokken aanbieden...
Als ze wel een hapje eet is dat mooi mee genomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:54

Veulenvoerbak ophangen met biks erin. Gaat ie vanzelf eten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:03

Paardenarts bellen en daarmee overleggen. Realiseer je dat dit veulen heel veel waardevolle voedingsstoffen tekort komt en is gekomen omdat het geen moedermelk meer krijgt.
Dat is vrijwel onmogelijk op te vangen met brok o.i.d.. Als je nagaat dat veulens eigenlijk tot ca. 11 maanden bij de moeder lopen i.v.m. de steeds veranderende samenstelling van de moedermelk ( die aangepast wordt aan de groeiperiode en behoefte van de maanden) komt dit dier wel heel veel tekort. Gespeende veulens, zeker als dat te jong gebeurt, lopen meer risico op het krijgen van maagzweren en andere stofwisselingsproblemen doordat ze over een te korte periode moedermelk krijgen, misschien kan je in overleg met de DA ook iets gaan geven wat de darmen en maag goed in conditie houdt omdat zelfs veulen brok veel zwaarder te verteren is dan melk!

Goed overleg dus, misschien bijvoeren met veulenmelk van een of andere fabrikant, met daarin misschien geweekte veulenbrok. Is maar een idee.

Overigens schandelijk dat zoiets kan gebeuren. Die mensen zijn geen paarden waard!

Sterkte ermee en ik hoop dat je de baby tot een gezond dier kan opfokken!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:17

we hebben net de veearts erbij gehad en het had dus een lichte vorm van koliek.
nu gaat het weer en heeft hij ze brokken gegeten en nog zijn fles veulenmelk op dus gaat weer beter.
staat lekker op het gras dus komt wel goed

bedankt voo jullie hulp

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:47

Fijn om te horen

Ik heb ook eens zo'n jong veulen gekocht ook merrie al weg heb hem nog een hele tijd pavo veulenmelk gegeven. Speciaal een emmer bij de boer gehaald (met zo'n speen voor kalfjes) ja dat dacht jij hij dronk het zo uit de emmer vond het heerlijk. Heeft hem ook echt goed gedaan.

Hoop dat het goed blijft gaan met jullie kleintje

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:03

veulen is dus met 2,5 maand gespeend,veeel te vroeg.

goed dat je nu weet waarom hij/zij niet at..ook mooi dat het weer beter gaat

ik speen mijn veulen met opzet op 3,5 maand...ook in overleg met dierenarts besloten natuurlijk..

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:11

Wij hebben een veulen gehad van mijn merrie,veel problemen mee enz. (evt. mag je PB'en hierover)
en wij voerden hem kunstmelk voor veulens uit een fles,(geitenmelk is niet goed,dit is te vet,en groeien ze niet goed op)
en PAVO Veulenbrok,
(veulen is 3 weken oud geworden,dus over de andere maanden weet ik het niet,sorry)

i.p.v de fles kan jou veulen -denk ik- zelf uit een emmer drinken,
Deze zijn er ook met een speen,dan moet je niet een koeienspeen hebben,dat is vaak te groot,ze bestaan ook met paardenspeen!

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:29

Ik zou als ik zou was niet wachten en deskundige hulp inschakelen. Het moet nu meteen gaan werken. Straks is je paardje nog veel verder van huis al je blijften proberen. Succes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:21

inowa schreef:
veulen is dus met 2,5 maand gespeend,veeel te vroeg.

goed dat je nu weet waarom hij/zij niet at..ook mooi dat het weer beter gaat

ik speen mijn veulen met opzet op 3,5 maand...ook in overleg met dierenarts besloten natuurlijk..

3,5 maand is ook veel en veel te vroeg; ik vraag me af wat de reden daarvoor is en waarom de DA het daarmee eens is. Dan moet er toch wel iets heel erg mis zijn met de merrie, een andere reden kan ik nl. niet bedenken omdat je het veulen als volwassen paard vrijwel zeker gezondheids ( lees spijsverterings) problemen zal krijgen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:57

Hoe gaat het nu met het veulen...

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:45

het gaat nu super met hem hij eet als een dijker

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:50

Ah heel fijn dat hij nu goed eet,
wat een dingen maakt zo'n jong diertje al mee... :(:)

Heel veel succes en plezier met dit veulentje! Ben benieuwd naar een foto!