[KG]Paarden met blauwe ogen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sparkle111

[KG]Paarden met blauwe ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:31

Hallo,

Ik ben een onderzoek gestart naar paarden met blauwe ogen. Ik las een tijdje geleden in een blad dat paarden met blauwe ogen minder goed kunnen zien en hierdoor minder goed diepte kunnen inschatten.

Nou heb ik zelf 2 perlino's dit is de dubbele verdunning van bruin en daardoor zijn ze cremekleurig met blauwe ogen. Ik merk bij allebei dat ze bodemschuw zijn, dat ze hun hoeven stoten als ik een buitenrit met ze maak en over een drempel ga, als er een afstapje is merken ze dit ook veelste laat en struikelen ze veel eerder dan de paarden die hier staan met bruine ogen.

Toch zie ik ook veel foto's op het internet met paarden met blauwe ogen die moeiteloos een sprongetje maken. Als wij met deze 2 paardjes springen dan tikken ze ook vaak de balken aan, of gaan dwars door de sprong heen.

Zal dit nou echt aan de blauwe ogen liggen of zal dit aan de kleur perlino liggen?

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn hier met paarden met blauwe ogen of mensen die paarden kennen met blauwe ogen en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik bedoel dus geen maanogen!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 12-08-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:39

De artikel, waarvan ik wel heb gehoord maar nog niet zelf onder ogen heb gehad, gaat over 'effen' gekleurde paarden met blauwe ogen en niet over dubbel-verdunde gekleurde paarden met blauwe ogen.

Uit ervaring met cremello's en andere dubbel-verdunde weet ik dat het hebben van blauwe ogen, welke tint dan ook, absoluut geen belemmering is voor sport en feitelijk niets te maken heeft met of een paard wel of niet goed ziet.

Wat je wel hebt met cremello's/perlino's enz is dat zij wel gevoelige zijn voor felle licht ... er is geen 'kleur' filter aanwezig, mn bruin, dus komt het licht rechtsstreeks binnen gevallen (bij wijze van spreken). Uit een stal komen rechtsstreeks naar buiten in het zonlicht zal een moment van aanpassing vragen.
Omdat zij die secondjes nodig hebben om hun ogen te laten aanpassen aan de verschillende licht inval zijn ze idd vaak wat voorzichtiger dan bruin ogen paarden.
Dat gezegt zijn er genoeg dubbel-creams die in het spring sport of dressuur sport zitten en dan ook nog presteren.

In uw geval met de 2 perlino's zou ik eerder iets anders gaan zoeken als oorzaak van de zicht afwijking en het niet kunnen springen. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor de springsport en zullen altijd het hout raken of, zoals jij al zegt, er dwars door heen lopen.
Veel al heeft 'bodemschuw' eerder met evenwicht of neurologische problemen te maken dan zicht problemen, en onthoudt dat een 'gezond' paard struikeld niet.

Ik heb in de laatste 30 jaar dubbel-verdund gekleurde paarden gezien die bijna melk witte ogen hadden en andere die licht-donker blauwe ogen hadden ... en alle tinten tussen in ... en maar bij 2 heb ik de 'symptomen' gezien zoals jij ze aangeeft: bodemschuw/struikelen = 28 jarige cremello die half blind was en struikelen = 8 jarige smokey cream die cataract vorm had.

Het is al lang bekend dat de mythe van blauwe ogen just dat is ... een mythe.

stalmilagro

Re: [KG]Paarden met blauwe ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:20

ons perlino veulen heeft voor zover ik weet nerges last van
nou is hij natuurlijk wel jong, maar het lijkt me sterk dat het aan de ogen ligt
wel zijn ze idd gevoelig voor licht

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:23

Zover ik weet hebben ze geen problemen met de ogen. Wel last van de zon vanwegen hun lichte huid.. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat veel mensen hun nog verwarren of zien als albino, wat dus niet zo is. Misschien hebben die een minder zicht?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:34

ik heb een paint met 2 blauwe ogen
als je de kleuren tobiano en overo kruist krijg je tovero en die kleurslag geeft vaak 2 blauwe ogen

ik kan niet zeggen dat blue slechter ziet

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:37

Ik heb een AMHA (American Miniature Horse) met 2 blauwe ogen en zij heeft voor zover ik heb gemerkt nergens last van.
Ik heb ook een Deutsche Classic met 1 blauw oog en 1 bruin oog en met beiden ziet ze hetzelfde, of geeft in ieder geval dezelfde reakties.
Vergeet ik helemaal mijn A Welsh, ook zij heeft 2 blauwe ogen en ziet echt prima.
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 12-08-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:40

Wij hadden een welsh met blauwe ogen, en dat was juist een springer.
Ik denk niet dat het de blauwe ogen zijn, eerder toeval dat jij 2 bodemschuwe paarden hebt.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:03

vroeger hoorde ik ook wel eens dat cremello's vaker in sloten liepen enzo, doordat ze slechte ogen zouden hebben...

Nou ik ken meerdere cremello's, maar geen een daarvan heeft last van de ogen of slecht zicht of iets in die zin.

Onze cremello hengst is juist een hele goede springer !!

Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:05

Jessix schreef:
Zover ik weet hebben ze geen problemen met de ogen. Wel last van de zon vanwegen hun lichte huid.. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat veel mensen hun nog verwarren of zien als albino, wat dus niet zo is. Misschien hebben die een minder zicht?

ook hier ben ik het niet helemaal mee eens. Onze cremello hengst heeft als jonge hengst zomers altijd in de wei gelopen (dag/nacht) en nooit geen verbrande neus ofzo gehad. terwijl wij wel gewoon vosjes met een bles hadden die wel verbrande neuzen kregen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:19

Dat is nog zo'n mythe! Hierook volgens mij verwarren mensen het roze huid van bles en sokken en diens gevoeligheid voor verbranding met de roze huid van een cremello/enz en paint. Men vergeet dat bijvoorbeeld een dubbel-verdunde WEL kleur heeft maar die is sterk verdund en dat de 'creme' kleur (of tint daarvan) niet gelijk is aan 'wit'.
Ook hier cremello op de wei, nergens last van, maar de vos met veel wit moet ik insmeren!

Helaas blijven deze stok-oude mythes de ronden doen ... vaak alleen door ontwetendheid van de mensen of omdat ze 'ooit' is iets hebben gezien of horen-zeggen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar over het algemeen zijn dubbel-verdunde niet gevoelige voor de zon.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:23

mijn tink heeft en blauwe en een bruine
ik merk wel aan hem dat hij in fel zonlicht minder met het blauwe oog ziet (tenminste dat vermoedden we)
verder hebben we met springen meer last van het fenomeen "hier ben ik niet voor aan genomen"

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:35

Mijn welshje heeft 2 gedeeltelijk blauwe ogen en is idd met overgang van donker naar licht wat trager. Blijft altijd ff op de grens staan, naar buiten kijken, dan lopen. Verder stoot ie wel vaak zn hoofd, maaar is gewoon lomp. Ziet verhogingen ed keurig, tilt goed zn voeten op en heeft bij die ene x een sprongetje laten zien dat ie dat heel goed kan... Denk dus niet dat ie slechter ziet door zn oogkleur nee :)

Sparkle111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:17

amyz schreef:
Mijn welshje heeft 2 gedeeltelijk blauwe ogen en is idd met overgang van donker naar licht wat trager. Blijft altijd ff op de grens staan, naar buiten kijken, dan lopen. Verder stoot ie wel vaak zn hoofd, maaar is gewoon lomp. Ziet verhogingen ed keurig, tilt goed zn voeten op en heeft bij die ene x een sprongetje laten zien dat ie dat heel goed kan... Denk dus niet dat ie slechter ziet door zn oogkleur nee :)

Zijn hoofd vaak stoten kan ook komen doordat de snorharen, en de voelsprieten rondom de ogen zijn weggeknipt is dat misschien het geval bij jouw welshje?

Sparkle111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:35

Peterina schreef:
De artikel, waarvan ik wel heb gehoord maar nog niet zelf onder ogen heb gehad, gaat over 'effen' gekleurde paarden met blauwe ogen en niet over dubbel-verdunde gekleurde paarden met blauwe ogen.

Uit ervaring met cremello's en andere dubbel-verdunde weet ik dat het hebben van blauwe ogen, welke tint dan ook, absoluut geen belemmering is voor sport en feitelijk niets te maken heeft met of een paard wel of niet goed ziet.

Wat je wel hebt met cremello's/perlino's enz is dat zij wel gevoelige zijn voor felle licht ... er is geen 'kleur' filter aanwezig, mn bruin, dus komt het licht rechtsstreeks binnen gevallen (bij wijze van spreken). Uit een stal komen rechtsstreeks naar buiten in het zonlicht zal een moment van aanpassing vragen.
Omdat zij die secondjes nodig hebben om hun ogen te laten aanpassen aan de verschillende licht inval zijn ze idd vaak wat voorzichtiger dan bruin ogen paarden.
Dat gezegt zijn er genoeg dubbel-creams die in het spring sport of dressuur sport zitten en dan ook nog presteren.

In uw geval met de 2 perlino's zou ik eerder iets anders gaan zoeken als oorzaak van de zicht afwijking en het niet kunnen springen. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor de springsport en zullen altijd het hout raken of, zoals jij al zegt, er dwars door heen lopen.
Veel al heeft 'bodemschuw' eerder met evenwicht of neurologische problemen te maken dan zicht problemen, en onthoudt dat een 'gezond' paard struikeld niet.

Ik heb in de laatste 30 jaar dubbel-verdund gekleurde paarden gezien die bijna melk witte ogen hadden en andere die licht-donker blauwe ogen hadden ... en alle tinten tussen in ... en maar bij 2 heb ik de 'symptomen' gezien zoals jij ze aangeeft: bodemschuw/struikelen = 28 jarige cremello die half blind was en struikelen = 8 jarige smokey cream die cataract vorm had.

Het is al lang bekend dat de mythe van blauwe ogen just dat is ... een mythe.

Ik heb een kruising andalusier x lusitano en die heeft op Intermediaire II niveau gelopen in spanje dus ik denk dat het met het evenwicht wel goed zit ;) het lijkt er bij hem gewoon heel erg op dat hij de diepte niet goed kan inschatten. Want hij ziet wel alles in zijn omgeving. Nou is het ook geen springpaard maar echt een dressuurpaard, maar een paar balkjes lopen lukt hem weer niet zonder ze aan te tikken of een eind weg te rollen. Verder kent hij de moeilijkste oefeningen in de dressuur met gemak.. dus voor de dressuursport idd geen op of aanmerkingen.

De andere perlino die ik heb is een ijslander van 23 en zou dus ook al een hoop moeten meegemaakt hebben. Ze schrikt daadwerkelijk van niks echt 100% bomproof, maar als de weg een andere kleur wordt dan twijfeld ze wel soms om erover te gaan..

Bedankt voor je informatie, maar ik heb nog wel wat op te merken. Mijn vriend heeft namelijk 2 ardenners en die struikelen altijd. Zijn super gezond en gespierd en hebben een topconditie, hoefjes worden blootvoets bekapt, dus geen ijzers, mooie afgeronde tenen, waardoor de afwikkeling sneller verloopt. Dat komt door het lompe lichaam wat ze hebben, ze tillen hun benen niet goed op. Ardenners staan erom bekend dat ze veel struikelen ongeacht of ze gezond zijn of niet ;)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:46

onze perlino verbrand juist ook helemaal niet
en onze palomino met een heel klein roze snebje verbrand wel eens
ik denk ook weer dat dit gewoon te maken heeft dat het verschilt per paard

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:49

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:52

Nee tastharen laat ik altijd zitten, fokker heeft er ook nooit iets mee gedaan. Hij is gewoon niet zo handig :P Maar die tastharen weghalen, nee, das mijn ding niet :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:20

Jeana schreef:
Peterina schreef:
De andere perlino die ik heb is een ijslander van 23 en zou dus ook al een hoop moeten meegemaakt hebben. Ze schrikt daadwerkelijk van niks echt 100% bomproof, maar als de weg een andere kleur wordt dan twijfeld ze wel soms om erover te gaan..

dat heeft mijn palomino ook wel eens hoor
en als ze nieuwe dingen tegen kwam, zoals een zebrapad ofzo, dan wilde ze er soms zelfs overheen springen
dat is denk ik meer instinct

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:15

Wij hebben een paint met twee blauwe ogen. Wij doen regelmatig grondwerk en trail oefeningen met haar en hebben nog nooit iets gemerkt dat ze niet goed ziet.
Als ik met de fiets aankom bij haar heeft ze me onmiddelijk gezien, zelfs als ze achteraan haar weide staat , das ongeveer 150 meter tot de straat en op andere fietsers reageerd ze niet ze erkent mij duidelijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:27

Heb gister nog wat balkjes gedraafd met Biscuit, hij stapt er echt keurig overheen, niks geraakt. Denk dat er dus niks mis is met zn zicht, ondanks het blauw in beide ogen :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:32

Vind dit onderzoek een beetje dubbel..
Ik heb ook een cremello, maar deze pony kan super springen.
Maar herken er wel een aantal dingen van hoor, mijn pony struikelt idd snel op buitenrit.
Maar denk dat meer te maken heeft met oefenen? :)
Hij loopt vaker op een vlakke ondergrond, en in het bos is er genoeg om over te struikelen.

Hij is wel een beetje bodemschuw, vlekken en bijv. markeringen op de weg zijn eng, en om van plassen water maar niet te spreken.
Gelukkig gaat hij overal door en overheen als hij door heeft dat het goed is.

Hij springt dan wel weer heel fijn, maar hij springt niet alles ;)
Ik moet het heel rustig aan met hem doen, als het hem te snel gaat is het voor m'n gevoel net alsof hij het allemaal niet zo goed ziet en dan stopt hij.
Voorderest springt hij echt super, hij heeft ook altijd erg veel ruimte over!
Afbeelding

Maar.. een paard wat diepte slecht in schat, die zou dit niet in galop zonder problemen kunnen doen toch? :)
Voor mijn blauwoogje is deze geen probleem hoor :D
Afbeelding

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:36

Jeana schreef:
Hallo,

Ik ben een onderzoek gestart naar paarden met blauwe ogen. Ik las een tijdje geleden in een blad dat paarden met blauwe ogen minder goed kunnen zien en hierdoor minder goed diepte kunnen inschatten.

Nou heb ik zelf 2 perlino's dit is de dubbele verdunning van bruin en daardoor zijn ze cremekleurig met blauwe ogen. Ik merk bij allebei dat ze bodemschuw zijn, dat ze hun hoeven stoten als ik een buitenrit met ze maak en over een drempel ga, als er een afstapje is merken ze dit ook veelste laat en struikelen ze veel eerder dan de paarden die hier staan met bruine ogen.

Toch zie ik ook veel foto's op het internet met paarden met blauwe ogen die moeiteloos een sprongetje maken. Als wij met deze 2 paardjes springen dan tikken ze ook vaak de balken aan, of gaan dwars door de sprong heen.
Zal dit nou echt aan de blauwe ogen liggen of zal dit aan de kleur perlino liggen?

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn hier met paarden met blauwe ogen of mensen die paarden kennen met blauwe ogen en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik bedoel dus geen maanogen!

Misschien gewoon geen springtalent?
Denk niet dat, dat met de kleur van de ogen te maken heeft.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:04

vind het trouwens ook gek gezegd, paarden met blauwe ogen bedoel dus geen maanogen.
blauwe ogen zijn maanogen.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:09

Hm, heb hier eigenlijk nooit echt bij stilgestaan.

Mijn verzorgpony (arabier x welsh) heeft ook 2 maanogen. Ik heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht dat hij slechter zou zien, omdat de kleur blauw, gewoon een oogkleur is (net als bij mensen blauwe, bruine, groene ogen..)

Maar met springen is hij dan wel weer lastig. hij heeft een hele fijne techniek maar zodra er maar íets niet klopt aan de hindernis (eng, of hij komt nét niet uit) springt hij niet meer. En nu je het zegt.. op een buitenrit struikelt hij wel meer, vooral als we op een grof ruiterpad of hoog gras rijden..

Ik blijf dit even volgen! :)

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:33

Ik heb ook en pony met 2 blauwe oogen, het is een cremello, maar hij heeft geen problemen hiermee, volgens mij ziet hij perfect :D.
XX Jolien