Op de keuring is één van de eisen voor het type dat de benen hard en droog zijn. Zou iemand mij kunnen vertellen wat de betekenis hiervan is, en hoe kun je dat zien.
hard en droog = weinig vocht en vlees rond de pezen aan de benen. Dus eigenlijk dunne beentjes, vooral bij volbloeden is dit zo denkik. Een boerenpaard heeft geen harde droge benen.
Vocht op de benen is volgens mij nooit gewenst. Ik dacht dat dat niets met warm- of koudbloed te maken heeft. Voze benen betekent vocht op de benen. Je ziet dat er dan in de gewrichten soms wat vocht staat, het zijn wat dikke benen maar dan duidelijk door vochtophoping. Ook een paard met veel bot kan droog beenwerk hebben imo
Ik bedoel vocht rond de pezen, niet op de benen... Pezen hebben toch vocht nodig om te kunnen bewegen/schuiven? Anders zou het maar wat schuren... Dus hoe minder vocht rond de pezen = drogere benen (en ook smallere? -> bij volbloeden?)
Ariebren
Geplaatst: 11-08-10 18:21
Hard en droog is duidelijk te zien aan een gezond paardenbeen. Je ziet bij het pijpbeen duidelijk het bot met de pees erachter. Is dit been voos dan zit er vocht in wat duidt op een blessure of afwijking. Ook bij oudere mensen zie je dit vaak gebeuren. Zal maar geen foto van mijn benen laten zien na een dagje werken.
Het smeren van de pees wordt mogenlijk gemaakt door een heel dun laagje smeersel op de diverse gewrichten, zoals de katrol.
De omvang van het pijpbeen wordt bepaald door het ras. Een Arabier of Trekpaard, duidelijk verschil in omvang van het pijpbeen. En moet in verhouding staan tot de grootte van het paard. Het valt mij nu ook op dat het ICS ook van merries verwacht dat ze een wat zwaarder pijpbeen moeten hebben.
bontebles
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-10 20:08
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is een stuk duidelijker voor me geworden.