[TI] wat gebeurd er met het tinkerras ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

wat gebeurd er met het tinkerras ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:19

Ik hou nu al ander half jaar in de gaten wat er te koop is in de tinkers.
Hoe langer ik het in de gaten hou des te meer verbaas ik mij erover dat de tinkers steeds ranker gefokt worden.
Wat heeft dit toch voor zin ?
Een tinker hoort in mijn ogen lekker grof te zijn.

Wie kan het mij vertellen ?
Willen we nu ookal sporttinkers gaan fokken ?

_janet_

Re: wat gebeurd er toch met het tinkerras ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:31

Een tinker is er nou eenmaal in verschillende type's. Was ook altijd al zo. De zigeuners fokte verschillende type tinkers, voor verschillende doelen.
De tinker is een echt allround paardje. En dat zie je ook in de types terug

Zelf vind ik de echte Cob mooi.
Maar zo is er wel voor ieder wat wils.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:54

Mijn idee is dat het ' fokken op hogere en luxere dieren' juist enorm teruggelopen is de afgelopen (minimaal) 2 jaar en de meeste fokkers momenteel kiezen voor zwaardere en behaarde types om mee te fokken, zowel in de merries als de hengsten.
En dan heb ik het zowel over de grote fokkers als de particulieren die 1-2-3 veulens per jaar fokken maximaal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:27

Tja, smaken verschillen zullen we het maar ophouden.

Ik ben het wel met Leonoor eens dat er de laatste jaren juist weer 'terug gegrepen' wordt naar de zwaardere types. Kijk maar eens naar keuringen van het NSvT: je ziet nog maar weinig Grai's lopen.

Persoonlijk houd ik wel van het sportieve type maar wij vragen sportief gezien ook wel enig souplesse en ruimte in beweging van onze beide Tinkies. En (hoe je het ook wendt of keert) de zwaardere Cobtypes kunnen dan niet (of met zeer veel moeite) aan onze eisen voldoen.

paarden652

Re: wat gebeurd er met het tinkerras ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:29

Mijn merrie is een zwaardere cob type maar springt wel 1.20 en heeft schitterende bewegingen. Alsook haar veulen dat nog zwaarder is gebouwd. Je moet echt gewoon kijken naar bewegingen en bouw. Niet alleen naar kleur ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:44

ik denk niet dat je op een half jaar of anderhalf jaar effectief op marktplaats recente evolutie in fokdoel kan zien
de volwassen paarden die nu worden aangeboden,zijn uiteraard een aantal jaar geleden gefokt en dus eerder een beeld van de foktendens toen
bovendien zijn er momenteel weer wat handelaars actief die het ietwat betere slachtafval importeren en daar zitten ook vaak minder zware types bij.
edit: wel even verduidelijken: ik wil niet denigrerend doen over deze paardjes, kunnen best prima dieren zijn (na heel wat voer, verzorging en liefde en werk) maar ze worden simpelweg als slachtdieren verhandeld bedoel ik

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:24

Er zijn inderdaad best wel fokkers, zelfs in Nederland :+ , die op het type proberen te fokken zoals dat door de oorspronkelijke fokkers/ gebruikers in Engeland en Ierland bedoeld is, maar ik denk dat het probleem iets moeilijker/ genuanceerder ligt dan het wel of niet willen fokken van oorspronkelijke types.

Oorspronkelijk gebruikte men cobs om wagens te trekken, dat was hun hoofdtaak, een werkpaard dus. Daarnaast moest het paard makkelijk in gebruik zijn, paarden en mensen, van heel jong tot heel oud, leefden natuurlijk heel dicht bij elkaar op de kampplaatsen langs de wegen, een vurig, temperamentvol paard was daar niet gewenst.
Een makkelijk werkpaard dus; sterk, niet te groot, betrouwbaar, allround inzetbaar, makkelijk en niet veeleisend in onderhoud daar was in het leven langs de wegen geen plaats, tijd en geld voor. Het paard moest dagen lang de enorm zware woonwagen kunnen trekken van de rondreizende Roma en Traveller families in Engeland en Ierland.
Daarnaast heeft de fok van de oorspronkelijke fokkers met hun persoonlijke smaak te maken. Een mooie rastypische cob is bij hen nog steeds een vermogen waard; een rastypische cob met zwaar beenwerk, goed in verhouding, mooi compact gebouwd, niet te hoog op de benen (wat al bijna inhoudt dat de schofthoogte niet enorm hoog kan zijn) en met veel sok, manen en staart.

De echte goeie cobs hield en houd men overigens zelf of zijn wel te koop, maar enkel tegen hoge bedragen, bedragen die de gemiddelde eigenaar hier niet neer wil tellen.
De Roma zijn meesterhandelaren, dus de kans dat je, zeker als buitenstaander, iets goeds voor weinig zal kunnen kopen is niet bestaand. Hooguit wordt er iets wat minder waard is met een prachtig verhaal voor veel meer verkocht dan het uiteindelijk waard blijkt te zijn.
De meeste paarden die hier naartoe kwamen in de afgelopen 10 jaar waren de niet meest rastypische exemplaren waar op het vaste land nog geld aan verdiend kon worden. Rastypische paarden werden wel geïmporteerd, maar dat waren veelal ruinen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar overall was dit de gang van zaken. Slimme handelaren die behoorlijke bedragen verdienden aan "overgebleven" paarden.

Door een andere beoordeling bij sommige stamboeken, een ander gebruiksdoel en daarnaast de versnippering in stamboekland is er in combinatie met de paarden die vanuit Engeland en Ierland naar Nederland kwamen een bijzonder (en i.m.o. te ) gevarieerd beeld in types gekomen van een paard wat niet oorspronkelijk zo bedoeld is.
Daarnaast is door de goede markt van de afgelopen jaren veel gefokt en is er van alles met elkaar gekruist wat het oorspronkelijke type niet altijd ten goede kwam. Door de grote vraag en de enorme interesse in dit in Nederland relatief nieuwe ras leek aan de prijs die men kon vragen geen einde te komen, the sky was the limit.
Een deel van de nieuwe Nederlandse gebruikers van dit ras zocht daarnaast ook iets anders qua eigenschappen: een groter paard met ruime gangen, iets wat nou niet direct in verband kan worden gebracht met een compact, zwaar trekpaardje. Het gebruiksdoel werd dus voor sommige paarden totaal anders dan waarvoor ze in eerste instantie gefokt waren, dat heeft consequenties voor uiterlijk en type. Dat zware compacte trekpaardje heeft van oorsprong een totaal ander gangenwerk dan sommigen hier graag zien.

Er is dus in de loop van tijd een enorm versnipperd beeld qua types ontstaan, die in de afgelopen jaren ook nog eens onderling gekruist zijn, de oorzaak is i.m.o. de beschikbare destijds geïmporteerde paarden, de smaak, het verwachtingspatroon en gebruiksdoel van de nieuwe eigenaren en fokkers, de versnippering in stamboekland in zowel het aantal stamboeken als de eisen die bij de verschillende organisaties gesteld worden en daarnaast de beperkte kennis en interesse van en in de historie van deze flashy werkpaardjes.

Er zijn inmiddels best wel fokkers die een zwaarder oorspronkelijk type nastreven, maar dit is niet altijd makkelijk, door het beschikbare fokmateriaal bijvoorbeeld, maar ook door het gebrek aan kennis van de achtergronden van de beschikbare paarden.
Al met al blijkt het best moeilijk een goede cob te fokken die behoorlijk in het rastype staat en zijn of haar eigenschappen doorgeeft aan zijn of haar nakomelingen. Een behoorlijk aandachtspunt voor stamboeken als je het mij vraagt.
Daarnaast zou een goede voorlichting over de oorsprong, het oorspronkelijk gebruik en de oorspronkelijke fokker, namelijk de Engelse Roma en de Ierse Traveller, denk ik veel kunnen toevoegen in de waardering voor deze paarden in een traditioneel type. Ook daar ligt i.m.o. een behoorlijk aandachtspunt....

Aan de ene kant kun je trouwens misschien wel zeggen dat het goed is dat de groei in de markt is stil komen te staan, misschien dat door minder, selectiever en bewuster fokken er uiteindelijk een rastypisch sterker paard terugkomt. Want uiteindelijk bepaald de markt hoe het paard eruit ziet, maar deze markt kan weldegelijk door verschillende organisaties ten goede of ten slechte beïnvloed worden.....

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:17

Goed stukje Kinsealy _/-\o_ +:)+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:04

Ik meende ook at er juist minder Grai's gefokt worden. Alleen al gezien de afgelopen keuring van het NSvT. Stuk of 20 cobs en maar 2 Grai's (merries dan)

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:56

Het feit dat er meer cobs op de keuring verschijnen wil nog niet automatisch zeggen dat er ook meer cobs gefokt worden toch?

Bovendien heb je dan ook nog zoiets als verschillende smaken/meningen qua type indeling waar ik mij bij het NSvT niet echt in kan vinden ;) Ik zie met grote regelmaat een cob voorbij komen die naar mijn idee ingedeeld had moeten worden als Grai :o (niets ten nadele van de betreffende paarden trouwens).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:51

dit maakt het ras juist zo aantrakkelijk toch?
als ik kijk naar mijn gebruiksdoelen van mijn 2 Tinkers.
ik ben een fanatiek concours ruiter ( voornamelijk dressuur) en wilde dus graag wat meer rijtypische Tinkers in de grote maat.
ik heb 1 Grai en 1 Cob ( bijna Vanner), en werkelijk overal waar ik kom wordt ik erop aangesproken dat ze zo slank gebouwd zijn en dat men dit eigenlijk nog nooit had gezien zij Tinkers. de Cob begint dit ondertussen wat minder te hebben ivm uitgroeien,maar vooral de Grai heeft wekelijks zulke opmerkingen.
als ik dan ook terugkijk naar een van de laatste Battie's met de percentages van de types, dat is en blijft de cob meer dan ruim vertegenwoordigd.
en bv de Grai heeft slechts wat was het.. 14/17% van het gehele Tinker bestand

denk dus dat het nog reuze meevalt, en dat de zwaardere types alleen al door de vraag ernaar, altijd in de meerderheid zullen blijven

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:19

Dat vind ik juist wel het leuke aan het tinkerras, de verschillende soorten tinkers! Zo is er keus genoeg in de tinkerwereld.

Ik heb mijn tinker als bijna 2 jarige gekocht. Ze was al klein en iel, maar is uitgegroeid tot een Grai (dus sporttinker). Niet dat ik dat erg vind, maar ze had qua karakter wel wat rustiger mogen zijn, en wat meer sokken mogen hebben :P Ook houdt ik wel van de stevige tinkers, heerlijk juist, maar zo is de mijne niet uitgegroeid.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:48

Het enige antwoord wat ik kan geven is dat, wanneer je een paard te koop hebt staan de eerste reacties zijn:

Hoe groot is hij ??

Nederland ziet graag grote paarden.

Dus de grote fokkers en handelaren spelen daar op in.
Zij fokken en verkopen grote Tinkers.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:52

Die percentages in de Battie zeggen dan niets over het meer voorkomen van de sportievere tinkers, zoals de TS dit aankaart. Want je ziet in ieder 'type' deze fokbeweging terug.

Ik vind de Grai dus niet altijd bij uitstek de sportievere tinker :) Dit gaat veel breder op.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 23:42

Bedankt voor alle reacties.
Het ligt duidelijk aan mij :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:49

Ariebren schreef:
Het enige antwoord wat ik kan geven is dat, wanneer je een paard te koop hebt staan de eerste reacties zijn:

Hoe groot is hij ??

Terwijl momenteel het grote geld in het buitenland juist zit in de kleine zware Cobjes.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:01

dat begint hier ook te komen hoor kmd, niet die echte mini's van 12hh ofzo, maar ik hoor steeds meer mensen op zoek zijn naar maatjes à 1m35 - 1m40 max

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:36

Ik vind dat je wel gelijk hebt, en de tinker is niet het enige ras! Die ouderwetse friezen van vroeger die mis ik ook, nee er moet maar arabier bij ingefokt worden zodat ze meer temperament krijgen! Vind dat ze de rassen zo heel langzaam kapot maken! Die arabofriezen, spijt me zeer voor als er iemand is die er hier een heeft, maar vind het geen combinatie en ook geeneens mooi.
Ben blij dat ik nog een mooi ouderwets type cob heb! Ik weet dat er verschillende type tinkers zijn maar langzaam aan begint de cob ook luxer te worden.

Ben het wel met de TS eens ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:10

frenia schreef:
dat begint hier ook te komen hoor kmd, niet die echte mini's van 12hh ofzo, maar ik hoor steeds meer mensen op zoek zijn naar maatjes à 1m35 - 1m40 max

Ik heb een paar hele mooie kleine Cobs staan.
Zolang er geen Ieren komen zeuren, zijn ze te koop.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:36

Ariebren schreef:

Hoe groot is hij ??

Natuurlijk niet := Rare redenering. Dat is een standaardvraag van ruiters die een paard willen kopen, dus logischerwijs ook tussen de tinkerliefhebbers. En waarom wordt die vraag gesteld? Mensen willen graag weten of het paard qua schoftmaat passen bij hun wensen en eigen postuur. En dan vraag je niet: "hoe klein is het paard?"

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:51

Die standaard vraag wordt wel elke keer gesteld als ik wat te koop heb staan.
Het lijkt wel of de Tinker en Quarter kenners niet weten dat die dieren een vrij brede rug hebben.
Dus je zit er op met je armen wijd beens.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:12

snowdon schreef:
Die percentages in de Battie zeggen dan niets over het meer voorkomen van de sportievere tinkers, zoals de TS dit aankaart. Want je ziet in ieder 'type' deze fokbeweging terug.

Ik vind de Grai dus niet altijd bij uitstek de sportievere tinker :) Dit gaat veel breder op.

daar heb je gelijk in :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:41

Ariebren schreef:
Die standaard vraag wordt wel elke keer gesteld als ik wat te koop heb staan.
Het lijkt wel of de Tinker en Quarter kenners niet weten dat die dieren een vrij brede rug hebben.
Dus je zit er op met je armen wijd beens.

ik zeg toch ook dat het een standaardvraag is :D met je armen wijdbeens...

volgens mij valt dat met het hele brede ook wel mee, de meeste tinkers worden volgens mij met standaard boommaten gereden, maar dat kan ik mis hebben hoor. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:45

Als je dat brede niet ziet dan moet je maar eens verschillende rassen naast elkaar gaan zetten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:06

Dat heet vet... :D Hebben die hier ook last van trouwens..
Een slanke tinker wordt vaak aangezien voor rank. En een dikke tinker is een zware tinker (om te zien dan).

En qua maten.. tussen de 148 en en 155 is denk ik de meest gevraagde maat. Groot genoeg om op te rijden, klein genoeg om niet bang voor te hoeven zijn :D