Goed opfok voor een welsh hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Goed opfok voor een welsh hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 19:46

Wie weet er een leuke/goede opfokadres voor een welsh hengstje geboren in 2010?
Het gaat een NWR hengst.

Bij voorkeur kleinschalig of opfok in kleine groepjes en het liefst in het noorden van het land. Mag ook bij een particulier die al een hengstje heeft en daar een maatje voor zoekt.

Eis is veel weidegang ook in de winter bij normaal weer! Het geldt in elk geval voor deze winter maar bij goed bevallen hoop ik langer. Hij wordt niet gecastreerd voor zijn 3e of er moet een medische noodzaak voor zijn. De bedoeling is dat hij naar de hengstenkeuring gaat.

Ik heb het topic hier gezet omdat ik het liefste heb dat hij bij andere welshjes komt te staan.

amyz

Re: Goed opfok voor een welsh hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:16

Ik zal vast wel commentaar krijgen van mensen.... Maar waarom wil je hem in een opfok hebben? Die van mij (2009) staat lekker op een pensionstal, ook bij een ander Welshje, en dat gaat prima. Hij stond tot voor kort in een heel gemengde groep, staat nu met een hengst en een ruin van zn eigen grootte (moest tussen de merries uit hihi). Intussen ben ik er lekker mee aan het tutten en wandelen en doen, gaat prima. Hij vindt alles wel best en is heel relaxed, loopt bijv zo de trailer in. Als je je paardje tot zn 3e in de opfok zet is de kans groot dat al die dingen straks veel moeilijker worden (wil overigens niet zeggen dat het altijd zo is hoor, maar t is makkelijker om nu al dingen aan te leren).

Hij heeft alle ruimte en heeft genoeg paardenvriendjes...

Dus is er niet een stal bij jou in de buurt waar je zoiets ook voor elkaar kunt krijgen?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:19

Onze welsh hengst heeft op De Burd gestaan van de familie Talens. Dat is ons prima bevallen. Maar hij was het enige ponyveulen, de rest was paard. Het voordeel was wel dat hij niet beter wist dat iedereen die voorbij kwam hoger in rang staat dan hijzelf. En dat denkt hij nu (bijna een jaar later) nog steeds.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:20

Ik weet niet waar in het Noorden je woont, maar ik geloof dat Wielsma in Oldekerk vaak wel nwrs in opfok heeft, ook hengsten...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:30

@ amyz: Op een pensionstal is geen optie voor mij. Wil hem zoveel mogelijk buiten hebben met leeftijdsgenootjes.
Bij mij thuis is het geen opties omdat ik 2 merries heb. Daarnaast wordt hij netjes opgevoed en ik heb geen goede ervaringen met pony's waar op jonge leeftijd veel mee wordt gewandeld en getut. Hij moet opgroeien en lekker pony zijn tot zijn derde. Ik gooi hem niet ergens op een weiland en kom hem over 3 jaar weer ophalen. Ga regelmatig naar hem toe :D

@ Texelse en Janine bedankt voor de tips

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:39

Hmm het hangt denk ik ook wel af van de mogelijkheden inderdaad.. Die van mij staat altijd buiten in een gemengde groep, maar heb ook de mazzel dat er leeftijdsgenootjes op stal staan :) Succes iig, ik zou zo gauw geen opfok weten dus kan je wdb niet helpen... :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:44

Misschien is Moravita in Coevorden wat?
Die hebben een hengstenkudde met paarden van verschillende leeftijden.
Vermoed alleen dat er geen welshjes in staan, maar je kan altijd eens kijken of je het wat vind!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:49

Moravita is 150 euro voor opfok en dat vind ik erg veel geld voor een ponyveulen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:54

Als dat per maand is, ja dan is het veel... Maar voor een heel winterseizoen (okt. tot april) is het niet zoveel hoor...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:56

Dat is per maand!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:57

:wow:

Ja, er zijn zelfs stallingen voor pony's die goedkoper zijn....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:09

Dat dacht ik ook. Helaas kan ik op marktplaats bijna alleen opfokadressen vinden voor paarden, merries of veulens die snel geruind gaan worden..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:15

Ik denk dat je gewoon eens contact moet zoeken met grotere NWR fokkers. Die zullen toch ook ergens heen moeten met hun jonge spul, of misschien hebben ze zelf gelegenheid en scharen ze er anderen bij in.
Zo is het bij ons ook begonnen. Maar uiteindelijk hebben wij besloten alleen sectie A te doen. Er is vraag genoeg en een gemengde groep qua grootte vind ik niet mooi om te zien en is ook niet praktisch.