wegdoen of niet, voor hoeveel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

wegdoen of niet, voor hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 13:17

Hallo, omdat mijn zus nog maar een jaartje met haar A-pony zou kunnen rijden zouden we de overgang naar een grotere pony willen doen. Maar de pony heeft wel heel wat talent en zou binnen een jaartje wel eens meer waard kunnen zijn.
Dario is een ruin die net vorige week 4 jaar geworden is. Dressuurmatig kent hij heel de basis ( stap, draf, galop, middendraf, begin van wijken), springen is hij een groot talent springt nu parcours 60-70 , is klaar getraint voor parcours 80 maar zou met gemak 90 kunnen en heeft dan nog overschot. Hij is voor de moment 1M17 groot en vindt dit tog wel super voor dat kleine beestje. Hij heeft al een heel jaar wedstrijdervaring en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Hij kent de longe als dubbele longe en er hebben al 10 kinderen op hem leren rijden. Hoeveel schatten jullie hem ?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:18

Al 10 kinderen leren rijden op een paard die net 4 is? :?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:19

Waarom zou je hem nu al wegdoen, terwijl je zusje er nog een jaartje op kan rijden? Ik denk dat als je een jaartje wacht, en hij ondertussen toch op wedstrijd komt en getraind word, je er over een jaar alleen maar meer voor kunt krijgen..

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:21

ja maar dat is alleen mar goed weet je dat zodat hij ook leert meerdere mensen om te gaan

Cemlys

Re: wegdoen of niet, voor hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:52

Voor een 4jarige pony vind ik klaar voor de 80cm (als a pony dan) best wel veel gevraagd. Zou het met mn eigen pony's niet gaan doen in elk geval.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:41

Een goede sportpony trainen / leveren is ook denken aan goed management van een pony. Dat betekent bij jonge talentvolle dieren eerder minder dan meer doen. Dan gaan ze jaren met veel enthousiasme en succes mee op wedstrijd.
Voor een 4-jarige vind ik dat hij al behoorlijk wat voor de kiezen heeft gehad.
Veel mensen op een jong dier laten rijden liet ik nooit doen. Geef ze een goede basis, daarna kunnen ze heel veel aan. Maar die basis is zo belangrijk en maak je niet door er allemaal verschillende mensen op te laten rijden. Je geeft het ze juist door een baas voor je pony te zijn / voor je pony te verzorgen, zodat ze vertrouwen krijgen.
Als je hem zou verkopen verkoop je hem toch ook aan een particulier die er zelf mee gaat rijden (en dus zijn best doet om een combinatie te worden) .
Maar je vraag was hoeveel hij zou moeten opbrengen. Kijk maar op marktplaats en zie wat er voor een vergelijkbare pony wordt gevraagd. Of dat ook wordt gegeven is een 2e natuurlijk.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:44

Ik zou in elk geval de pony niet overvragen, nu lijkt het alsof je hem van alles wil laten doen en kunnen zodat je hem voor veel kunt verkopen.

Hij heeft inderdaad al een boel gedaan voor een 4-jarige, kijk goed uit met wat je doet! Laat je zus anders nog een jaartje lekker recreatief met hem rijden, dat kan geen kwaad!

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 09:50

Sugarfoot schreef:
Ik zou in elk geval de pony niet overvragen, nu lijkt het alsof je hem van alles wil laten doen en kunnen zodat je hem voor veel kunt verkopen.

Hij heeft inderdaad al een boel gedaan voor een 4-jarige, kijk goed uit met wat je doet! Laat je zus anders nog een jaartje lekker recreatief met hem rijden, dat kan geen kwaad!

ja mssh wel, mssh is men tekste ook een beetje verkeerd overgekomen komt door mij. Wij springen maar 1 keerte per week met hem. Die 80-90 springen wij zeker en vast niet in parcours dat is op enkele sprong maar hiermee wil ik zeggen aan zijn springtechniek te zien dat hij dat met de jaren zou kunnen springen, nu natuurlijk niet want hij is nog jong.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:52

Dan is hij niet bepaalt klaar getraint op parcours 80cm, als hij het enkel op een enkele sprong doet. toch?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:55

Heb je foto's?

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:21

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:25

'Geboren op 5 augustus 2004' Dan is hij wel 6 jaar oud.

En 3 topics over hetzelfde? Mag dat wel?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:40

5 aug 2006 staat er.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:41

de vraag op de slof
Wij gebruiken die maar heel soms, maar onze touwtjes waren toen in uitlening. Wij gebruiken meestal de touwtjes om hem iets meer te doen ontspannen omdat hij in het begin toen hij bij ons kwam vrij hard gereden was en wat vast zat in de nek, omdat hij altijd met zijn neus in de lucht bleef lopen en dat dat te moeilijk was voor mijn zus om op te lossen zijn wij de methode van lammert haanstra gaan toepassen. Maar wij gebruiken die dus maar 1 keertje per maand en dan normaal de touwtjes omdat je met slof vrij veel kan verkeerd doen. Maar ik zeg het het wordt meestal alleen gebruikt om hem wat los te rijden zodat hij zich wat leert ontspannen, zodat hij wat buigzamer wordt in zijn hals want het achterwerk is voor de rest goed in orde. En het helpt..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:34

Dat hebben ze dan net veranderd. Het stond er echt hoor.