Fokken we onze paarden kapot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Fokken we onze paarden kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:57

Laatst was ik op het strand en kwamen er veel mensen met honden voorbij, je ziet echt allerlei fokproducten voorbij komen. Er komen ook modelletjes voorbij waarvan je denkt 'dat is wel heel erg ver van de wilde hond af' (tekkels, chiwawa's (hoe schrijf je dat? ). Al die rashonden hebben allerlei rastypische kwaaltjes. Heel bekend is HD en levershunt. Dit wordt vaak verzwegen door fokkers. Veel van die rashonden worden gefokt op allerlei door mensen bedachte kenmerken (kleur, bouw etc) en niet op gezondheid of uithoudingsvermogen...

Toen trok ik dit even door naar de paardenwereld... Eigenlijk worden ook alleen maar de dravers (en vroeger de arabier en ijslanders), gefokt op uithoudingsvermogen en niet op wat mensen mooi vinden. Alle andere rassen worden gefokt op uiterlijkheden die de mens mooi vindt.

Eigenlijk eigenlijk zijn we nu toch ook paarden chiwawa's aan het fokken? Als je nou toch eens kijkt naar de oerrassen:

AfbeeldingAfbeelding

en dan naar een modern ras

Afbeelding

Dan is het toch net alsof paarden zijn uitgerekt in de uitrekmachine in de fabriek van Sjakie en de chocoladefabriek :? Iemand uit de prehistorie zou een modern paard niet eens meer herkennen als paard denk ik.

Zijn we op deze manier paarden niet aan het doodfokken? Als je ook even stilstaat bij het feit dat IJslanders 30 tot 40 jaar kunnen worden en het gemiddelde moderne paard al als oud en bejaard wordt benoemd als het 18+ is.... Daar komt nog bij dat sommige hengsten ineens heel populair worden en iedereen daar een veulen van wil, zo krijg je op den duur toch zeer eenzijdige genen binnen een stamboek? Met als gevolg inteelt en daaruitvolgende problemen?

Moeten we niet eens terug naar fokken op gezondheid en uithoudingsvermogen in plaats van op kleurtje, hoog knietjes opgooien etc?

_San87_

Re: Fokken we onze paarden kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:09

Ik ben het deels met je eens. Er moet zorgvuldig geselecteerd worden op dieren waarmee gefokt wordt. Gezondheid moet altijd de belangrijkste maatstaf zijn en van inteelt mag eigenlijk geen sprake zijn.

Ik vind ook dat je de huidige paarden niet kan vergelijken met de oorspronkelijke rassen en dan met name de Przewalski. Onze paarden zijn door jarenlange selectie op gebruik gefokt (vergane jaren voor oorlogen, ploegen trekken, enz. enz.) en staan in feite net zo ver van de natuur af als de honden waar jij het over hebt, onze huidige paarden en de Przewalski zijn genetisch verschillend.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:11

Als je de natuur zijn gang laat gaan zouden paarden ook wel veranderen denk ik. Kijk maar naar de eerste paarden, die waren zo groot als een hond.
Het verschil is alleen dat dit vele malen sneller gaat dan evolutie, dus je zou best gelijk kunnen hebben dat dit niet de goede kant op gaat. Doodfokken zou ik niet willen zeggen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:14

Natuurlijk fokken ze ze niet dood? Waarom denk je dat je mee moet doen aan keuringen voor ze "ok" bevonden zijn? En zo'n keuring kijkt niet enkel naar een leuk hoofd en uitstraling. Net doordat ze zo selectief fokken wordt de kwaliteit alleen maar beter en hebben we over X aantal jaar enkele aandoeningen er uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:15

Ik vindt beiden prachtig! :+
Maare. Ik vindt het wel wat overtrokken. Tuurlijk. Inteelt, dwerggroei etc. het komt allemaal voor, maar gelukkig wordt men steeds bewuster.

Ik denk dat het fokken van de rassen niet het grootste probleem is. Juist het kruisen en fokken zonder papier gaat denk ik problemen opleveren.

Begrijp me niet hoor, je hebt absoluut een punt! Maar naar mijn mening is het gewoon iets overtrokken.. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:16

Oakland1990 schreef:
Natuurlijk fokken ze ze niet dood? Waarom denk je dat je mee moet doen aan keuringen voor ze "ok" bevonden zijn? En zo'n keuring kijkt niet enkel naar een leuk hoofd en uitstraling. Net doordat ze zo selectief fokken wordt de kwaliteit alleen maar beter en hebben we over X aantal jaar enkele aandoeningen er uit.

Maar niet iedereen fokt met goedgekeurde paarden ;)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem ligt bij het fokken van de dieren, ja uiteindelijk wel, maar meer wat de mensen willen zien. Net als met honden, neem bijvoorbeeld de dwergvarianten, die MOETEN steeds kleiner van de mens. Dus wordt dit ook veel gefokt omdat er vraag naar is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:19

wel iets om over na te denken... ik denk niet dat het doodfokken is ofzo, de omgeving verandert ook. En wij lijken ook niet meer op apen :+ Het word pas eng als ze met DNA gaan kloten (net als ze nu met groentes doen :P )

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:19

Ik denk dat een oermens de huidige mens ook niet echt zou herkennen hoor arabesk :D

Zolang het fokken geen schade aan de gezondheid toebrengt vind ik het best. Bij hondenrassen is dit te ver gegaan. Bij paarden gelukkig (nog) niet.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:20

roxxxiejjj schreef:
Oakland1990 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem ligt bij het fokken van de dieren, ja uiteindelijk wel, maar meer wat de mensen willen zien. Net als met honden, neem bijvoorbeeld de dwergvarianten, die MOETEN steeds kleiner van de mens. Dus wordt dit ook veel gefokt omdat er vraag naar is.

Over niet goedgekeurde paarden heeft een instantie zoals het KWPN geen zeggenschap, en dat kan dus ook niet voorkomen worden als mensen besluiten met de hengst van Jantje-om-de-hoek te dekken, maar meestal zijn zulke veulens wel voor eigen gebruik.
Dwergvarianten is een ander probleem, minishetters moeten ook steeds kleiner, maar in de rijpaarden wordt dit voorbeeld niet gevolgd.

c_alsemgeest

Vergeet niet dat er meerdere oerrassen waren... dit zijn de robuste typen die je laat zien. Het 'woestijnpaard' had al vroeg langgerekte vormen.
Kijk naar de akhal teke, die staat daar heel dichtbij :j
Keihard, sober en een uithoudingsvermogen waar de meeste dravers U tegen zeggen.
Afbeelding
De Akhal-Teke, 'Ahalteke' in het Turkmeens, paardenras is een ras van paarden uit Turkmenistan, waar ze het nationale embleem zijn.[1] Ze staan bekend om hun snelheid en uithoudingsvermogen. Deze "gouden paarden" zijn aangepast aan verschillende klimaatsomstandigheden, en er wordt vermoed dat ze een van de oudste overlevende paardenrassen zijn.

Ook begrijp ik niet waar het kapot fokken vandaan komt bij jouw conclusie? :?
Hoe kunnen paarden zonder uithoudingsvermogen goed presteren op wedstrijd? Weleens van dichtbij meegemaakt hoe intensief meerdaagse concoursen zijn van hogere klassen? :=
Ook als je naar de bouw gaat kijken van de KWPN-standaard... hoog op de benen... klopt, maar sterk beenwerk is een vereistte.
Verder is de rondgeribdheid ook een must, en dus voldoende capaciteit?
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-08-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik 'snap' dat er verschillende rassen zijn. Die zijn ook niet voor niets ontstaan, maar omdat mensen het nodig hadden (zoals de boerenpaarden, oorlogspaarden,..). Wat ik niet snap is dat ze dan echt gewoon op uiterlijk zijn beginnen fokken. Karakter is in mijn ogen nog steeds het belangrijkste.
Haflingers waren vroeger lekkere stevige paardjes, en toen zijn ze er arabierenbloed in beginnen te mengen. Waarom in godsnaam. Als ik een haflinger wil moet ik geen arabier hebben... Door ze dan hoger in het bloed te beginnen fokken zijn veel paarden dan weer bijna 'onhandelbaar' geworden, terwijl hun raskenmerk juist kalmte is...
Tja, soms snap ik niet waar we naar toe willen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:27

Oakland1990 schreef:
roxxxiejjj schreef:

Over niet goedgekeurde paarden heeft een instantie zoals het KWPN geen zeggenschap, en dat kan dus ook niet voorkomen worden als mensen besluiten met de hengst van Jantje-om-de-hoek te dekken, maar meestal zijn zulke veulens wel voor eigen gebruik.
Dwergvarianten is een ander probleem, minishetters moeten ook steeds kleiner, maar in de rijpaarden wordt dit voorbeeld niet gevolgd.

Ja en toch zijn van vele paarden de ouders onbekend. Vaak omdat het gewoon veel geld kost, dus zullen de paarden waarvan de ouders niet ggk zijn, niet afnemen. En zullen dus ook veel ziektes er niet uitgefokt kunnen worden.

Maar niet alle paarden zonder papieren zijn niet goed. Kijk maar naar de helaas overleden Okidoki. Presteerde geweldig in de sport, en had geen papier.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:59

roxxxiejjj schreef:
Ja en toch zijn van vele paarden de ouders onbekend. Vaak omdat het gewoon veel geld kost, dus zullen de paarden waarvan de ouders niet ggk zijn, niet afnemen. En zullen dus ook veel ziektes er niet uitgefokt kunnen worden.

Maar niet alle paarden zonder papieren zijn niet goed. Kijk maar naar de helaas overleden Okidoki. Presteerde geweldig in de sport, en had geen papier.

Okidoki had wel papieren, zijn moeder was uit een bekende lijn en zijn vader was toen niet goedgekeurd maar zijn grootvader wel. Het was geen "simpel" paardje. Daarbij kwam dat hij bij een goede ruiter is terecht gekomen, want bij iemand anders was hij misschien het gewone "simpele" paard gebleven.

Voor mij mogen ze hulpboeken ook afschaffen, dat zal mensen demotiveren om met papierlozen of halfpapieren te fokken, waardoor er dus ook minder ziekten worden doorgefokt.

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:09

_San87_ schreef:
Ik ben het deels met je eens. Er moet zorgvuldig geselecteerd worden op dieren waarmee gefokt wordt. Gezondheid moet altijd de belangrijkste maatstaf zijn en van inteelt mag eigenlijk geen sprake zijn.

Helemaal met deze stelling eens! +:)+
Ik heb zelf een volbloed arabier en op de keuringen zie je soms arabieren met zoveel "dish" dat ik mezelf afvraag of dat nog wel gezond is maar dat is mijn mening :D en schijnbaar zijn er dus mensen/fokkers die het wel mooi vinden..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:16

Arabesk schreef:
Dan is het toch net alsof paarden zijn uitgerekt in de uitrekmachine in de fabriek van Sjakie en de chocoladefabriek :? Iemand uit de prehistorie zou een modern paard niet eens meer herkennen als paard denk ik.

Moeten we niet eens terug naar fokken op gezondheid en uithoudingsvermogen in plaats van op kleurtje, hoog knietjes opgooien etc?

De mensen uit de prehistorie zou jij ook niet meer herkennen.

Wellicht je eerst eens verdiepen in een fokkerij voor je er op gaat spugen. Wbt de fokkerij van sportpaarden, ieder serieuze fokker selecteert op gezondheid, karakter, talent en een correct exterieur het kleurtje komt er bij, maar is een extra het knietje wordt er door de gebruiker al dan niet ingereden. Als je niet op die zaken selecteert kan je je zorgvuldig gefokte paarden aan de straatstenen niet kwijt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:20

Het is een slechte eigenschap van de mens die overal mode van doet maken, ten koste van de paarden. Bij fokkerij, klassieke dressuur, natuurlijk bekappen, beslag, hoefschoenen, setjes of wat dan ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:23

FaberSmid schreef:
Het is een slechte eigenschap van de mens die overal mode van doet maken, ten koste van de paarden. Bij fokkerij, klassieke dressuur, natuurlijk bekappen, beslag, hoefschoenen, setjes of wat dan ook.

Door paarden te fokken die het werk makkelijk aan kunnen omdat ze gezond zijn en werkwillig, doe je die paarden geen kwaad integendeel.
Het probleem is vaak dat de gebruikers hun eigen grenzen niet kennen, maat dat kan je de fokkers niet kwalijk nemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:26

Zoals u weet is er een groot verschil tussen paardenkenners die fokken en paardenliefhebbers die maar aanfokken?
Een fokker maakt gebruik van een bloedlijn, de moeder en vaderlijn en doet zo steeds verbeteren stapsgewijs.
Die maar raakfokken fokken steeds een eindproduct, zonder enige lijn.
Wat wel eens vergeten wordt, exterieur, beweging, karakter, werkwilligheid, verbetering bijvoorbeeld, dat is niet zo makkelijk als maar een merrie laten dekken door een leuke hengst

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:32

FaberSmid schreef:
Zoals u weet is er een groot verschil tussen paardenkenners die fokken en paardenliefhebbers die maar aanfokken?
Een fokker maakt gebruik van een bloedlijn, de moeder en vaderlijn en doet zo steeds verbeteren stapsgewijs.
Die maar raakfokken fokken steeds een eindproduct, zonder enige lijn.
Wat wel eens vergeten wordt, exterieur, beweging, karakter, werkwilligheid, verbetering bijvoorbeeld, dat is niet zo makkelijk als maar een merrie laten dekken door een leuke hengst

Ja dat klopt, maar het is dom om dat op een hoop te gooien en te roepen dat iedereen maar raakt fokt. Daarbij komen mensen die zonder doordacht plan fokken er zelf achter dat dat heel veel geld kost en niets opbrengt, dus vroeg of laat selecteert dat zichzelf uit.

Een mens moet leren, de een doet dat door naar anderen te luisteren en te kijken de ander door zoals men dat zegt: op zijn bek te gaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:35

Verdeel juist in groepen? Groep die via lijnen en goede eigenschappen verbeteren doet fokken. En groep die gewoon doet kruizen, merrie laten dekken door leuke hengst.
Dat onderuit gaan door maar te proberen fokken is wel leuk, maar de paarden zijn er uiteindelijkde dupe van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:39

FaberSmid schreef:
Verdeel juist in groepen? Groep die via lijnen en goede eigenschappen verbeteren doet fokken. En groep die gewoon doet kruizen, merrie laten dekken door leuke hengst.
Dat onderuit gaan door maar te proberen fokken is wel leuk, maar de paarden zijn er uiteindelijkde dupe van.

Nou dat is niet altijd zo hoor, zulke paarden vinden ook wel een baasje en hebben het vaak niet minder of beter dan anderen. Het is vooral de gene die fokt die er de dupe van wordt. Gezien de huidige prijzen van dekken, DA begeleiding, opfok etc kost het fokken van zulke paarden zoveel meer dan het opbrengt dat de hobby al snel geen plezier meer is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:50

Ik vind je stelling wat te generaliserend en onduidelijk.
Er zijn nog ontzettend veel paardenrassen die op uithoudingsvermogen gefokt worden en er zijn diverse paardenrassen waarbij de mens het aan de paarden zelf overlaat om de selectie te maken. En het is interessant dat je de Takh (Przewalskipaard) noemt, want de huidige populatie is vrijwel volledig gebaseerd op menselijke selectie uit voormalige dierentuinpopulaties. Het is pas de laatste jaren dat de paarden in de reservaten wat meer hun eigen plan kunnen trekken. Er werd weliswaar op behoud van de soort gefokt en behoud van de kenmerken van die soort, en zoveel mogelijk genetische variëteit, maar dan nog is vrijwel de gehele huidige populatie een resultaat van menselijke selectie.

Dan wat minder flauw: ;)
Er zijn meerdere oersoorten. Zoals C_alsemgeest al aangeeft staat de Akhal-Teke dicht bij één van die mogelijke soorten.
Er wordt vooralsnog verondersteld dat er ook twee oosterse oersoorten waren. Vandaag de dag nog bestaande paardenrassen die daar het dichts bij staan zijn de Turkoman en het Kaspische paard. Beide zijn fijn gebouwde paarden die redelijk langgelijnd zijn. In het geval van de proto-Turaniër (proto-Turkoman en Yabou) zelfs voor sommigen extreem langgelijnd te noemen. Deze zijn ontstaan als zodanig naar aanleiding van de verdroging van de Toeranische steppe en de zogenoemde 'dry belt' die zich uitstrekt van Oost-Europa tot Mongolië, ook het gebied waar de eerste domesticatie en paardrijden is ontstaan. Ze zijn gevormd door natuurlijke selectie, later beïnvloed door menselijke selectie. Het Kaspische paard is bovendien vervolgens weer een jaar of 2000 met rust gelaten en 45 jaar geleden 'herontdekt'. De Turkoman en de later ontstane Arabier zijn vervolgens van grote invloed geweest op het ontstaan van warmbloedpaarden (zoals bijv. de Trakehner) en het is dus niet verwonderlijk dat ze langgelijnder zijn. Dat is menselijke selectie die is terug te voeren op een basismodel dat gevormd is door natuurlijke selectie. Ik vind je voorbeeld nu niet bepaald een 'chihuahua onder de paarden'.

Ik vind je vergelijking dus niet helemaal fair.
Er zijn net als bij honden uiteenlopende rassen, oud en modern, met veel menselijke inbreng en met weinig menselijke bemoeienis. Zo kan ik diverse paardenrassen en hondenrassen noemen die weliswaar ontwikkeld/veranderd zijn door menselijke selectie, maar prima in staat zijn zich naar 'oeroude' en natuurlijke eisen te handhaven zonder mens.
Waar plaats je de Exmoor? Waar plaats je 'de' Turkoman? Waar plaats je 'de' criollo? Waar plaats je 'de' Trakehner?
Hebben we het hier niet gewoon over de extreme uitwassen van menselijke selectie? Zoals het fokken van een extreme 'dish' bij Arabieren showfok, extreme langgelijnheid en zwanenhals bij Akhal-Teke showfok, extreme fok bij Quarter halterklassen of extreme showfok bij miniatuurpaarden? Dat zijn takken van fok waarbij het paard als zodanig dreigt te worden ondergesneeuwd en verworden tot tuinornament ipv functioneel wezen. En dan heb je het doorfokken met defecten, waarbij defecte paarden in sommige culturen en in de natuur gewoon doodgingen, maar in bepaalde handen in leven worden gehouden (wat niet altijd erg te noemen is, zolang aan de waardigheid van het dier wordt gedacht) of in verkeerde handen wordt ingezet voor de fok van verdere defecte paarden. Daar mag voor gewaakt worden, maar om het paard dat jij als modern aanmerkt te reduceren tot een onnatuurlijk iets of een chihuahua-paard...? (Waak overigens voor zulke generaliseringen want er zijn ook binnen de chihuahua wereld veel fokkers die niet puur op show fokken maar ook op functie, karakter en gezondheid). Het mag allemaal wel wat genuanceerder en het is aan te raden dat je je verdiept in oerpaarden en moderne paardenrassen voordat je zulke uitspraken doet. Is mijn (ongezouten) mening dan. :D

Iemand uit de prehistorie zou misschien van een aantal rassen opkijken, maar van een groot aantal waarschijnlijk niet.
De Konik is bovendien ook het product van menselijke selectie om een soort pseudo-Tarpan te creëren. Maar volgens bepaalde regels (en welke zijn dat als ik vragen mag?) is menselijke selectie dus wél geoorloofd?

Een groot aantal fokkers van (moderne) paarden let absoluut op functionaliteit en gezondheid van het dier. Het is goed dat je kritisch bent over fokkerij en gezondheidsproblemen als gevolg van extreme selectiekeuzes, maar vergeet niet dat het paard al 6000 jaar gedomesticeerd is. Geef je nu af op bepaalde gebruiksdoelen voor paarden en de daarmee samenhangende keuzes van fokkers? Wat maakt een paard tot een paard? Wat mag volgens jou dan wel, en wat niet? En zou je dat misschien wat duidelijker kunnen onderbouwen?
Welke doeleinden zijn dan geoorloofd? Het paard mag dus wel bereden worden (gezien je benoeming van Arabieren en IJslanders)? Selecteren op uithoudingsvermogen mag dus wel? Dan kan ik je een gigantische waslijst geven van paardenrassen en fokrichtingen die op gezondheid, functionaliteit en uithoudingsvermogen worden geselecteerd en niet voor bijvoorbeeld show en dan zou ik echt niet alleen maar obscure rassen van de steppe noemen. :)
Wil je dus zeggen dat bepaalde gebruiksdoelen de functionaliteit van het oorspronkelijke paard in gevaar brengen? Zou je je criteria dan wat willen verduidelijken, want ik vind je OP eigenlijk wat vaag.

Dat je afgeeft op mensen die doorfokken tot het dier(soort) allerlei gezondheidsproblemen heeft kan ik begrijpen, maar naar mijn mening is je OP nu gewoonweg ongenuanceerd, onduidelijk en getuigt van weinig begrip voor het ontstaan van het gedomesticeerde paard. Zijn het dan moderne paardenrassen en stromingen die verkeerd zijn? Of alle? Of bijna alle? Benoem je criteria alsjeblieft en de gedachtegang daarachter. Dan kan ik pas echt met je in discussie. Nu moet ik zelf nog te veel gissen naar je bedoeling.

En over de topic titel "fokken we onze paarden kapot?" Wie zijn wij? Welke paarden? Wat is kapot?
Dat je kritisch bent over de gemiddelde leeftijd van paarden kan ik begrijpen. Wat is de gemiddelde leeftijd van gecultiveerde oer-paardenrassen? Is er een duidelijke verslechtering in de gemiddelde leeftijd van gedomesticeerde/gecultiveerde paardenrassen waar te nemen? Over wat voor tijdsbestek hebben we het dan? Kortom, je stipt een aantal interessante zaken aan, maar je brengt te weinig kader in voor een specifieke discussie. De discussie kan nu over zeer veel zaken gaan, terwijl hij beter uit de verf kan komen wanneer je hem wat inbedt. Nu zullen andere bokkers dat (heel terecht) voor je gaan doen.
Ik wacht dus even je antwoorden af voor ik me verder meng, denk ik. :) :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:19

iedereen fokt in de eerste instantie op gezondheid lijkt me
je gaat niet met een paard fokken die iets ergs of erfelijks mankeert ...
daarnaast ligt de uithoudingsvermogen ook een groot deel aan de eigenaar
hoe meer jij je paard traint
hoe meer conditie hij krijgt
vroeger in de natuur hadden ze ook niet allemaal evenveel conditie
en alsof er in de natuur geen inteelt was
wie weet hoe vaak broer en zus of vader en dochter wel geen veulens maken in de natuur
en ook niet elk paard zou in de natuur goed lopen en een mooi gangwerk hebben

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:23

TS moet even wat meer in de historie van de paarden gaan kijken voor ze het moderne rijpaard met een prezwalski gaat vergelijken, want daar stammen ze nl. absoluut niet van af.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:27

Het schijnt dat het Przewalski paard een ander aantal chromosomen heeft; is dat de reden dat ons moderne paard daar niet van af stamt, Alikesflame?.. ;)

Zijn verder zat rassen die zich toch prima redden?.. Hoeveel paardenrassen moeten bv middels een keizerssnede bevallen omdat ze niet natuurlijk kunnen baren?.. :(:)
Met de honden is het in die zin echt slechter gesteld..

Het enige ras wat me mateloos irriteert is het minipaardje, waarbij de achterhandjes vaak verzwakt zijn.. En helaas zie je bij het Friese ras ook problemen.. Maar volgens mij proberen ze het daar op te lossen.