veulen trapt en stijgert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

veulen trapt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:03

hallo,

Ik heb een vraag:
Mijn merrie veulen is nu ong. 2,5 maanden en soms willen we even met haar wandelen. In de wei of met mama buiten de wei.
Echter moet ik haar stevig vasthouden. Ik moet haar echt bij de haak van het halstertouw vasthouden. Zodra ze de ruimte krijgt begint ze te draven, te trekken, stijgeren en trappen. Hiervan ben ik al een aantal keer de dupe van geweest, heb nu weer een dik bovenbeen. Heeft iemand tips hoe ik met het veulen kan wandelen zonder blauwe plekken en kneuzingen?
Oh ja, voor de aanvallers hier op bokt: nee dit is niet mijn eerste veulen, maar wel de sterkste en lastigste tot nu toe.
alvast bedankt

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:08

Doet ze dat ook als je haar moeder meeneemt?
Ze is ook nog best wel jong.

nikia

Re: veulen trapt en stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:09

ja, staat ook in de tekst. Mams is altijd erbij

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:21

In de wei "wandelen"is niet zo handig.
Je kunt haar beter, b.v. als je haar van het land naar de stal brengt, samen met haar moeder, begeleiden, door je rechter arm om haar hals te leggen en haar licht vast te houden met je linker hand. Dit doe je al vanaf dat één. Vast houden aan het halster, zoals je nu schrijft, wordt een gevecht en ga je verliezen. Dus weer van voor af aan opnieuw leren. Dicht bij de moeder.
En het duurt iets meer dan enkele veulentjes, voordat je hier handig in bent hoor!!!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:23

Zelf ben ik pas begonnen met 4 mnd een beetje wandelen en voetjes geven etc. misschien vindt je veulen het gewoon een beetje eng toch het gevoel hebben dat ze van mams weg is/gaat.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:27

ze hoeft niet van het land naar stal, ze staan dag en nacht buiten met een inloopstal. In het begin heb ik ook de methode zoals Johanna59 omschrijft gedaan, echter is het een stevige tante met een eigen willetje geworden. Ze ook echt nergens van onder de indruk. Als ik haar nu nog zo vast houdt dan heb ik binnen de kortste keren weer ergens een hoef zitten. Ze loopt wel altijd samen met mama, nog niet alleen. een vriendin heeft moeder en ik de "kleine" meid

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:32

wat je ook kan doen is met een touw een acht maken dan gaat hij achter haar billen en om haar hals en boven de ryg houd je vast. Zo kan je als ze niet wilt lopen het touw achter haar billen wat aan trekken en op druk houden tot ze weer naar voren gaat en als ze te hard gaat kan je haar blokkeren van voren. Veulens snappen niet dat ze naar voren moeten door aan het halster te gaan trekken

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:36

het probleem is ook niet dat ze niet mee wilt lopen, ze loopt heel goed mee. Ze is alleen veel te enthousiast, daardoor bokt, trapt en stijgert ze. Ik wil haar dus leren braaf naast me te lopen, zonder dat ze als een soort ongeleid projectiel naast me rond bokt. snap je?

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:41

Oefenen oefenen en oefenen. Af een toe een mep uitdelen mag wel hoor! Ze moet gewoon respect voor je hebben. Ik laat t touwtje altijd lang en geef een rukje als ze voorbij komt, lukt t niet geef ik een dreun met t einde van het halstertouw zodat ze achter/naast me blijft. Stijgeren en schoppen ben ik echt niet van gediend. Ik heb ook problemen gehad dat als ik na t rijden met de merrie naar stal kwam en deze opendeed ze met een noodgang door de deur heen kwam zetten. Toen heb ik de deur maar een keer iets hard dicht gedaan. Ze bleef de keren daarop netjes staan.

Wellicht oefenen met twee mensen ieder aan een kant. Ik denk dat ze snel naar je zal luisteren.

Succes!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:11

Dit veulen wil gewoon haar eigen willetje doordrukken en dat is niet braafjes naast de baas lopen. Net als puppies moet ze leren aan het touwtje lopen en respect te hebben voor de baas en hoe vroeger je dat doet hoe beter het is voor haar en jou. Een tik geven mag best hoor. Zelfs mams bijt of trapt wel eens naar het veulen als die te hardhandig is of haar teveel plaagt.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:12

misschien is het inderdaad een kwestie van de aanhouder wint, ik was gewoon een beejte bang dat ze straks misschien helemaal "over me heen loopt" omdat ik haar niet de baas kan en dat wil ik dus absoluut niet! Waarschijnlijk dus harder aanpakken en goed uitkijken voor rondvliegende hoeven. Ze krijgt het namelijk ook voor elkaar als ik haar een mep geef om gewoon weg terug te meppen. Ze is best brutaal :-)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:14

juist het kort houden zorgt voor je blauwe plekke ;)

Neem een leadrope, zodat je haar om je heen kan leiden als ze je voorbij komt, dan draai je haar en staat ze automatisch achter je. Het is gewoonweg oefenen oefenen oefenen, incasseren en niet onbelangrijk: wees de baas!! Als een veulen mij bijt, dan 'bijt' ik terug, trappen ze mij dan kunnen ze er ook 1 terug verwachten. Ze moeten uit je persoonlijke ruimte blijven :)

Dit is iets wat je met elk jong paard hebt, het beestje is pas 2,5 maand, je hebt geen volwassen paard gefokt, elk paard moet alles leren. je hebt nu geowon een eigenwijze peuter die jou de baas is ... En ja, zo'n trap komt hard aan. Maar daarom moet je ook niet te dicht bij haar willen lopen ;)

Succes! Als je nog vragen hebt PB staat open :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:22

het trappen gebeurt juist als ik haar de ruimte geeft.
ik probeer het te omschrijven:
als ik haar zo kort heb en ze probeert wat uit te spoken, trek ik haar hooft wat omlaag en laat haar doorlopen. Dan kan ze me niet trappen en niet gaan stijgeren.
Geef ik ook maar iets speling op het touw stuitert ze in het rond en heb ik er één hangen en daar heb ik mooi genoeg van. Ze is gewoon niet van een mep onder de indruk.
maar zoals ik al zei zal het wel gewoon zo zijn dat ik moet volhouden en consequent zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:29

Is het een idee om het veulen even een paar weken met rust te laten, en het daarna weer te proberen?
Misschien zit haar koppie op het moment gewoon even te vol.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:34

is misschien een optie, het is ook niet dat ik dagelijks doe hoor :-)
ben geen drillinstructor :-)
dit is misschien 1 of 2 keer per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:58

Je hebt pb. ;)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:59

dank je!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:01

Ons veulen deed het eerst ook hoor, gewoon je voorbij willen lopen en eigen zin door drijven. GElukkig trapt ie niet of stijgert aan het touw. Ik ben daar vrij resoluut in: aanpakken! Ze moeten wel snappen wat je van ze wilt, maar als ze door denderen en na een correctie nog niet ophouden krijgen ze gerust een ram. En ook rustig 2.

Die van ons is nu super braaf aan het touw en heeft respect voor ons.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:50

Aan het halster lopen doe je iedere dag. Arm om de nek et voilá.
En is hij vervelend, dan moet hij hiervoor gecorrigeerd worden. Als je één vinger geeft nemen ze de hele hand. Jouw veulen heeft dus al gewonnen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:52

zo das is duidelijk taal
goed dat je dat weet

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:05

is 2,5mnd niet erg jong om al braaf mee te lopen?
Ik bedoel beestje is net 10 weekjes op de aardbol en moet al met een mens meelopen?
Denk dat ie er nog niet aan toe is,en dat men het dan alleen maar erger maakt.
Laat hem nog efkes met rust,dat meelopen komt wel denk ik zo.

jjbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:07

Doe een riem om de nek van de merrie, of een singel en bind daar het veulen aan, dan is het een kwestie van kilometers maken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:53

funnyhorses schreef:
is 2,5mnd niet erg jong om al braaf mee te lopen?
Ik bedoel beestje is net 10 weekjes op de aardbol en moet al met een mens meelopen?
Denk dat ie er nog niet aan toe is,en dat men het dan alleen maar erger maakt.
Laat hem nog efkes met rust,dat meelopen komt wel denk ik zo.

Bij ons ging ie vanaf dag 1 al mee aan het touw :j Hoe eerder ze het leren hoe beter. In het begin heb je nog wat in te brengen, maar als ze ouder worden, worden ze eigenwijzer EN sterker. Jong geleerd is oud gedaan!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:11

hallo,
ik zat even mee te lezen.

ik ben het idd eens met de meeste bokkers hier: harder corrigeren!!
ik heb het zelf gehad met mijn (toen nog ) hengst veulen, hij was 4 maanden toen ik hem kocht en was nog nooit in de hand geweest.
eerst was hij redelijk braaf tot dat hij het ook in zijn bol kreeg en naar me ging steigeren.
toen ben ik 1x zo boos geworden en hem met het lead rope echt een paar meter achteruit geslagen (sorry klinkt heel hard)
maar het was gelijk klaar, en hij heeft het nooit meer geprobeerd!!!
beter 1x heeeeel duidelijk zijn dat ze dat gewoon ECHT niet mogen doen, dan dat jij straks nog in het ziekenhuis beland door een trap of andere stunt!!!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:16

heey,

niet mee eens om harder te corrigeren.!! het is nog een baby maar harder oefenen.! ik heb stage gelopen met veulens die gingen na 1 week al aan het halstertje voor de shows. Eerst gewoon geen druk op halster en gewoon naast mama laten lopen. Dan meer druk en hand om hals.

We hebben ook lastige veulens gehad (lees: op de grond laten vallen, steigeren enz) maar dan gewoon oefenen en oefenen.

En andere contacte met andere paarden en veulens zo leren ze wat ze wel en niet mogen op een natuurlijke wijzen.

groetjes