Betekenis ''bot'' in de paardenhouderij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Betekenis ''bot'' in de paardenhouderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:58

Ik zit me zo in te lezen op de bokt-wiki, en bij diverse rassen staat de benaming ''bot'' in de beschrijving. Ook wordt deze term gebruikt bij advertentie's bij hengsten staat er bijvoorbeeld ''heeft ook zeer veel bot.''. Ook op keuringen wordt deze term gebruikt, als in bijvoorbeeld ''heeft helaas niet voldoende bot''.

Hier de stukjes van de wiki;

Arabier
Hoewel hij ook opmerkelijk gespierd en zwaarder van bot was, was hij vooral beroemd om zijn vriendelijke en meegaande aard.

Fell pony
knieën, korte pijp, voldoende lengte en plat bot onder de knie, minstens 20 cm (8 inches), zeer goed bespierd.

Belgisch warmbloed paard
benen: het beenwerk moet krachtig zijn en voldoende bot. Het moet droog en correct ingesteld zijn;

Gelders paard
belijning (recht kruis) en voldoende bot en massa.

Wordt met deze ''bot'' dan dus echt de bot als in botten bedoeld? En hoe moet je dat dan zien bij het geval van de keuring/ hengstenadvertentie? Ik had nog nooit van deze term gehoord namelijk..

ambre

Re: Betekenis ''bot'' in de paardenhouderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:00

Bot = gewoon bot.
Ze bedoelen hiermee dat het beenwerk niet te fijn moet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:16

Ah oke, dankje voor je snelle reactie!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:02

EHK -> F-AM

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:31

Vraag me alleen altijd af: heeft niet elk ras "voldoende bot" nodig? Zijn er uberhaupt rassen waarbij "fijne botten" gewenst zijn?

Misschien een offtopic vraagje erbij: waar wordt precies de pijpomvang gemeten? Op het smalste gedeelte van de pijp?