Hallo allemaal, ik heb jullie advies nodig. Ik heb nu al bijna 10 jaar een A-welshje. ze heeft vroeger altijd voor de kar gelopen en daarna 5 jaar in de manege lessen. dit was niks voor haar en gelukkig heb ik haar daar weg kunnen halen. nu staat ze op een stal bij mij in de buurt waar sportpaarden getraind worden. omdat ik te groot ben voor haar, rij ik er niet meer op. af en toe zet ik der voor de kar. maar voor de eigenaren van deze stal is dat niet voldoende. ze vinden dat ik de pony tekort doe, en willen dat ik der weg doe.
Nu gaat dit niet zo makkelijk, en dat is niet alleen omdat ik het zelf erg moeilijk vind, maar ze is tot vorig jaar hoefbevangen geweest. hier gelukkig helemaal van genezen maar zal altijd gevoelig blijven. daarmee is ze 2 maanden geleden dampig verklaard. ze is niet een echte kinderpony vanwege der temprament.
Ze vind voor de kar super en natuurlijk helemaal in het bos. maar zodra er iemand op zit gaat ze in staking. Viteske is 14 jaar.
Wat moet ik doen? wat zouden jullie doen? wie zou haar 3 keer per week voor de wagen in het bos willen rijden?
HELP!
Neva
Geplaatst: 04-08-10 16:15
Misschien kun je in plaats van een bijrijdster een bij-menster zoeken? Natuurlijk kun je ook andere dingen doen met je paardje behalve rijden of mennen. Misschien kun je gaan VD'en?
Je gaat je pony toch niet verkopen, omdat een ander dat wil? Je gaat 3 keer in de week mennen? En verder staat je pony je pony lekker buiten? Ik zie het probleem niet zo. Als jij zo tevreden bent, waar bemoeid een ander zich dan mee?
Eeeh zeker niet gaan verkopen omdat die mensen dat zeggen! Dan zou ik eerder opzoek gaan naar een stal waar jij en je pony wel in je waarde gelaten worden! Ik zou haar gewoon niet meer laten berijden als ze dat niet prettig vind. En als ze het voor de kar lopen wel prettig en leuk vind, zou ik hier gewoon mee doorgaan mitst het kan vanwege haar klachten. 3 keer per week voor de kar is heus wel voldoende hoor als je lekker recreatief wilt mennen!
patrick76
Geplaatst: 04-08-10 21:18
zeker niet verkopen omdat anderen dat zeggen. Vraag het me wel af of het verstandig is om haar te blijven gebruiken als ze dampig is. Wellicht een adresje zoeken waar ze heerlijk buiten kan lopen. Bijvoorbeeld als gezeldschaps pony. Op stal laten en elke maand hoge stalkosten betalen is ook beetje jammer van je geld.
ik zou mn pony niet zomaar verkopen omdat een staleigenaar dat zegt. daarnaast zou ik een dampige pony toch proberen een stalletje te geven waar ze iig een buitenstal heeft, of nog beter een inloopstal, frisse lucht is echt het belangrijkste voor zo'n pony! rustig aan gebruiken kan nog best hoor, maar houd wel rekening met je pony, zolang ze niet (te erg) hoest kan het nog wel, maar geef je pony ook op tijd een paar dagen vrij om te herstellen als ze wel is akelig hoest.
Ik heb ook een A'tje waar ik niet op rijd. Ze is voor mij de ultieme gezelschaps-, wandel-, fok-, longeer-, vrijheidsdressuur-, men- en knuffelpony. En niemand moet mij vertellen wat ik met haar wel en niet moet doen, want ik weet of ze happy is of niet. Als je paardje blij is en de training en beweging krijgt waar ze behoefte aan heeft, dan hoeft dat in mijn ogen niet per se rijden te zijn. En als ze ongelukkig wordt van rijden, dan doe je er alleen maar goed aan om dit niet aan je training toe te voegen. Ik hoop dat je er wat aan hebt, sterkte!!!