algemen vragen dekking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

algemen vragen dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 20:20

Hoi,

Ik zou graag volgend jaar mijn merrie laten dekken...heeft al veulentjes gehad bij haar vorige eigenaar, maar dus nog niet bij mij....

Maar ik heb een aantal vraagjes : :o
hoe het eigelijk allemaal in zn werk gaat

*wat is intressants of best natuurlijk/insminatie
*heb al wat geinformeerd bij hengsten die me intresseerden, en daarbij gaat de merrie dan tijdens de hengstigheid op stalling bij de dekhengst....echter zie ik het niet zo zitten om mn merrie een tijdje ergens anders te stallen....
kan je anders ook dan meerdere keren op en neer rijden met de trailer, voor meerdere dekpogingen dan...
*hoe merrie laten checken op zwangerschap
* allerhande tips uiteraard ook van harte welkom....

groetjes

chrisje_83

Re: algemen vragen dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:03

De hengstenhouder geeft zelf aan of de hengst natuurlijk dekt of via KI. Ik weet niet in welk ras je wilt dekken of met welke hengst?
KI wordt voornamelijk bij de sportpaarden gedaan, pony's worden weinig via KI aangeboden, die dekken vaak natuurlijk.

Als je via KI dekt zal je merrie gewoon thuis kunnen blijven, hier zitten wel extra DA kosten bij (elke keer visite). Anders kan je evt. in overleg met de hengstenhouder overeen komen dat je op en neer reist op het meest gunstige tijdstip (DA controleert of het ei goed genoeg is).

Je laat je merrie op 18 dagen na de inseminatie of dekking scannen door je DA, dan met 6 weken nogmaals. Is het met 18 dagen niet goed, kan je gelijk de volgende hengstigheid weer meepakken om nogmaals te proberen.