Vorig jaar op stamboekkeuring 65 punten, dit jaar ster??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxruiterxx

Vorig jaar op stamboekkeuring 65 punten, dit jaar ster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:00

Hallo,

Ik heb sinds kort een merrie van 4 jaar oud gekocht, ik heb bij aankoop ook een lineair scoreformulier ontvangen van de stamboekkeuring van 1 jaar geleden, hier heeft de merrie toen 65 punten voor exterieur en 65 punten voor beweging gekregen.
Wel moet ik er even bij vermelden dat zij zelfs voor een aantal maanden terug heel schraal in de bespiering was, maar inmiddels heeft ze al veel meer bespiering gekregen en is ze een stuk mooier geworden (veel mensen zijn helemaal weg van haar)
Qua beweging is ze los in de bak of aan de longeerlijn vrij gewoontjes, maar zodra ze onder het zadel loopt, dan kan ze toch wel heel apart bewegen..

Nu zit ik er aan te denken om haar dit jaar op de IBOP uit te brengen, waarvan ik zelf denk dat ze een redelijke kans kan maken om minimaal 75 punten te behalen. Alleen nu zit ik met de vraag of zij uberhaupt wel in aanmerking zou kunnen komen voor ster, aangezien zij vorig jaar maar 65 punten voor exterieur heeft behaald en op het formulier "ïngestoken pijp" en "ongelijke verzenen" zijn aangetekend (ingestoken pijp is naar mijn idee heel minimaal en de ongelijke verzenen zie ik zelf niet en dierenarts heeft er ook niets over gezegd..)
Verder heeft ze op alle onderdelen gemiddeld gescoord( vakjes D E en F) alleen Romp: model neigt iets meer naar rechthoek (vakje C).

Denken jullie dat het naar aanleiding van bovenstaande uberhaupt zin heeft om een IBOP te rijden en haar eventueel opnieuw voor te stellen op de stamboekkeuring?
En heeft iemand van jullie enig idee hoe die punten geteld/berekend worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:18

Ehm nee ik denk niet dat dan dit jaar ineens Ster zou worden, zeker niet met de genoemde aanmerkingen.

IBOP kan je altijd rijden maar op het Ster predikaat hoef je niet te rekenen.

xxruiterxx

Re: Vorig jaar op stamboekkeuring 65 punten, dit jaar ster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:22

Worden door deze aanmerkingen de punten heel erg om laaggehaald? en bekijkt de jury van tevoren ook 't scoreformulier van vorig jaar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:25

xxruiterxx schreef:
Worden door deze aanmerkingen de punten heel erg om laaggehaald? en bekijkt de jury van tevoren ook 't scoreformulier van vorig jaar?

Ja een ingestoken pijp en ongelijke verzenen trekken de score omlaag. Aan de ongelijke verzenen kan je nog ietsje sleutelen door een goede hoefsmid/beslag.

De punten van vorig jaar blijven bekend. Ik weet niet of dat bij de jury op hun blaadje vermeld wordt dat de merrie vorig jaar is geweest met lage punten. Durf ik niet te zeggen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:05

De IBOP kan je altijd rijden, máár de exterieurpunten van vorig jaar blijven staan. Gezien een merrie minimaal 70 punten op exterieur moet scoren heeft het rijden van de IBOP geen zin om haar ster te krijgen.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:09

je kan altijd rijden

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:55

Nou dames, over het algemeen ben ik het wel met jullie eens. Wanneer een paard slechte punten scoort met significante bemerkingen op het fundament worden ze meestal later niet meer ster verklaart. Laat ik nu net het tegenovergestelde meegemaakt hebben. We hadden vorig jaar een toen driejarige merrie voorgebracht op de stamboekkeuring en die kwam ook thuis met 65 op exterieur en de bemerking ingestoken pijp. (wij vonden dit onzin maar goed dat is onze mening) Dit jaar hebben wij haar opnieuw voorgebracht en voila 70 op exterieur. Dus dan wordt ze met die punten wel ster verklaard.
Het is het proberen waard. Ik zou dan wel eerst een IBOB rijden en daarna pas nog eens voorbrengen. Mocht ze de IBOB niet halen denk ik niet dat ze los haar bewegingen op kan waarderen naar 75 punten.
Trouwens denk niet te licht over de IBOB, 75 punten rij je echt niet zomaar bijeen. Zeker niet als ze hebben gezien wat voor punten ze op de keuring heeft gelopen. Keuringsmeesters willen paarden die hoog op de keuring scoren nog wel eens er doorheen trekken en het voordeel van de twijfel geven, maar met deze punten zal de tijfel eerder de andere kant op slaan. Maar het is het proberen waard.

xxruiterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:33

Uletje:ik heb je even een PB gestuurd

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:01

Een IBOP rijdt je enkel voor het predicaat, met met 65 voor exterieur krijg je haar geen Ster. Ik zou geen IBOP rijden, jammer van de moeite. Oude resultaten worden altijd meegenomen. je begint dus al met achterstand!