Curly merrie weer drachtig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazz

Curly merrie weer drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:58

Mijn Curly merrie Rose is weer drachtig. Ze is gedekt door de NRPS hengst Paledo. Als alles goed blijft gaan verwacht ik volgend jaar (2011) weer een prachtig veulentje met krullen!
Voelie, het veulen van dit jaar, ontwikkelt zich heel goed, ze beweegt super en wordt ook groot!

flappaashaas

Re: Curly merrie weer drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:02

Gefeliciteerd!
die paarden met krullen zijn altijd leuk om te zien :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:03

Gefeliciteerd. Wat leuk, een curly, dat zie je niet zoveel in deze omgeving :) Krijgt een nakomeling van een curly eigenlijk altijd krullen, ook als je met een niet curly dekt? Omdat je nu met een NRPS hebt gedekt vroeg ik me dat af.

Het topic past trouwens beter bij KS, niet ITP omdat je geen foto's hebt. Ik heb geTEMt.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 02-08-10 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:05

Wat leuk dat je merrie drachtig is. Waarom kies je voor een niet krullende hengst als ik vragen mag? Zijn die er niet? Heb je nu evenveel kans op een krullend als niet krullend veulen volgend jaar? Hmm... ik blijf ze het overwegen waard vinden.

Nicole288

Re: Curly merrie weer drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:11

KS-ITP -> KS

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:27

Zelfs als je twee Curlies met elkaar kruist heb je geen garantie op een veulen met krullen. Soms wordt er een smooth coated curly geboren, alle Curly eigenschappen maar zonder de mooie krullen.
Als je een Curly kruist met een ander ras kunnen de krullen worden doorgegeven, maar het kan zijn dat de kans maar 50 % is op een veulen met krullen.

Ik vind zelf de krullen juist zo mooi, ik ben daarom ook blij dat mijn merrie een extreme curly is en daardoor wel de 'garantie' op een veulen met krullen geeft. Een extreme Curly is namelijk homozygoot voor krullen (maar niet elke homozygote curly is ook een extreme Curly).

Het veulen van volgend jaar wordt dus een Curly kruising met de krullen en eigenschappen van de Curly en hopelijk de beweging van de hengst!
Ik had Rose graag weer laten dekken door een Curly hengst. Helaas zijn deze niet in de buurt beschikbaar en doen de meeste fokkers nog niet aan KI. Ik was dit jaar niet in staat om ver te reizen met mijn merrie om een hengst te bezoeken dus ik heb gekozen voor een hengst die wat mij betreft goed bij mijn merrie past maar die geen Curly is.