(Na)keuring Shetland stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

(Na)keuring Shetland stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:32

Ik wil dit jaar met mijn pony naar de nakeuring van het NSPS.
Ik heb al wat contact via de mail, maar ik zou graag wat meer informatie willen. Op de site van het stamboek staat helemaal niets van de nakeuring, behalve dan het algemene gedeelte.

Ik wil met haar na de nakeuring, omdat dat de mogelijkheid is om mijn merrie in het stamboek opgenomen te laten worden. Ze is al ingeschreven bij het veulenboek, maar nog niet bij het stamboek.

Ik zou dan speciaal meer informatie willen van de keuring op 6 oktober in Breukelen.
Is er ook nog een (speciaal) voorschrift voor het halster wat de pony's om mogen, of ben je daar vrij in?

Ik hoop zo meer informatie te krijgen :)

DeSa

Re: (Na)keuring Shetland stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:55

Ben je al lid van het stamboek? In de laatste 2 boekjes stonden een aantal tips voor op de keuring.
het halster moet iig wit zijn, en de voorbrenger moet ook in het wit gekleed zijn.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:32

Ik ben wel lid, maar krijg die boekjes niet....

Moet het een 'echt' halster zijn, of mag het ook zo'n halster zijn (maar dan met plat wit leer)?
Afbeelding

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:21

het moet een gewoon wit lederen halster zijn.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 20:28

Oke, bedankt :)

Ik bedoelde deze:
Afbeelding

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:22

Op de nakeuring hoeft witte kleding niet speciaal.
Ben daar vorig jaar geweest en haast niemand die in witte kleding rondloopt. Witte kleding is alleen voor de gewone premiekeuringen.

Ik zou wel een normaal wit halster opzoeken, niet zo'n apart voorbrenghalster zoals hierboven. Het hoeft niet perse een leren halster te zijn, een nylon halster is ook goed.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:30

Mmm, oke ik neem anders wel witte en gewone kleding mee, dan kan ik wisselen :)

Ik doe een wit halster om , maar ik had deze nog liggen dus ik dacht dat deze misschien ook zou mogen. Maar ik ga toch voor een normaal wit halster :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:31

Zou je niet naar de NMPRS keuring met haar willen O:)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:36

Ik ga naar allebei :D O:)

Of kan dat niet? :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:38

Ehmmm weet het niet zeker of je dan de merrie over moet stempelen naar NMPRS. Maar je kan altijd zeggen na oktober ik wil niet meer naar de NSPS keurig of ik vind de NMPRS keuring niets. ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:46

Ik ga gewoon naar de NSPS keuring, en als het daar niets word ga ik gewoon naar de NMPRS keuring.
Maar ik ga zowiezo als Kas een veulentje krijgt, daarmee naar de NMPRS keuring :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:48

En zo niet dan dwing ik je wel ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:52

Dan sleep je hem/haar persoonlijk de trailer in _O-
Laatst bijgewerkt door shetties op 02-08-10 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:52

:))

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:30

Ik volg even, misschien komen er nog handige tips voor me O:) Moet dit jaar toch maar eindelijk eens mijn shettie in het veulenstamboek proberen te krijgen, ze is inmiddels twee.

Ik had op de website van het NSPS al een aantal dingen gelezen over de keuring maar ook nog even een vraagje..
http://www.nsps.nl/?section=Stamboekzaken&page=10
Op deze pagina staat het keuringsregelement, is dit helemaal van toepassing op de (na)keuring?

Ik ga trouwens naar de keuring in Friesland, de westereen in september.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:39

Citaat:
Ik volg even, misschien komen er nog handige tips voor me Moet dit jaar toch maar eindelijk eens mijn shettie in het veulenstamboek proberen te krijgen, ze is inmiddels twee.

Je kan een pony niet in een veulenstamboek laten opnemen.
Een shetveulen uit 2 stamboek ouders is al automatisch veulenboek. En als 2-jarige dus ook nog steeds veulenboek.
Is je shet vanaf geboorte dus niet direct al opgenomen in ofwel veulenboek of registerboek zal het te nooit en nimmer veulenboek worden.
Snap dus even niet hoe je bij jouw pony zit?

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:49

Klopt maar de moeder van mijn shetje staat nog in het veulenstamboek. Misschien dat dat het is. Ik snap er zelf ook niet veel van O:) Een vriendin van me is de eigenaar van die shet, zij had naar het stamboek gebeld en die zeiden dat die van mij nog in het veulenboek moest en dat die van haar daarvoor eerst naar het stamboek moest. Dus die gaat ook mee naar de keuring..

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:54

Ah, op die manier. Is de vader van de 2-jarige dan wel een goedgekeurde hengst? Anders gaat het alsnog niet lukken.

Jouw 2-jarige is dan hoogstwaarschijnlijk in het registerboek ingeschreven. Als moeders opgenomen wordt in het hoofdstamboek, wordt jouw pony automatisch gepromoveerd tot veulenboek, mits de vader wel een goedgekeurde hengst is.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:54

Volgens mijn staat die van mij dan in het registerboek ofzo.. Ik heb in ieder geval wel papieren die zijn uitgegeven door het NSPS en er is ook iemand van het NSPS langs geweest om haar te bekijken en te chippen. Maar dat is dus twee jaar terug.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:56

De vader van mijn shettie is ... Van Brammelo (weet zijn naam zo snel even niet), in ieder geval wel een door het NSPS goedgekeurde hengst :)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:58

Hmm, misschien is dat ook wel de vader van de moeder van mijn shet, dus de opa van die van mij. Heb zo de papieren niet bij de hand. Maargoed, de vader is in ieder geval een goedgekeurde hengst, daar hebben we in ieder geval wel naar betaald ;) Hij was in ieder geval, net als de moeder, voskleur met witte manen. Helaas heeft die van mij dat niet overgeerft, die mist de witte manen.. :n

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:27

Dan komt het helemaal goed en heb je als straks als stamboekopname goed verloopt wel een veulenboekpony. :D
En dan kan je volgend jaar weer door naar de stamboekopname/nakeuring om jouw pony op te laten nemen in hoofdstamboek. :Y)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:45

Gelukkig maar ;). Maar kan mijn pony, als de moeder wordt goedgekeurd, niet dezelfde dag voor de stamboekopname? Of moet ik dan dus een jaar wachten?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:49

Je zult een jaar moeten wachten. Stamboekopname is vanaf 3 jaar.
Normaal gesproken zijn de stamboekopnames rond maart/april.

Enigste wat wel kan is dezelfde dag ook voor primering dus, in jouw geval zou je pony dan nog een twenterpremie kunnen halen,, en 1e, 2e, 3e of geen premie is geval van de moeder.