Friese dekhengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Friese dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 17:20

Hoi,

Wie kan mij wat meer vertellen over echt goedgekeurde friese hengsten met een bekende naam.. Wij willen onze merrie laten dekken, en ze heeft zelf haar papieren en is een dochter van rik 396, nou zouden we ook graag een goed veulen krijgen maar we hebben er gewoon niet genoeg verstand van, dit is de eerste fries voor ons en bekendere hengsten zeggen ons niks. We weten dat het inteelt percentage zo laag mogelijk moet zijn maar daar is het mee gebeurt ook :o
Wie kent er wat dekhengsten en de achtergrond en of dekkosten?

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:27

Nickeltje

Re: Friese dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:58

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:44

MissAmazone schreef:
Hoi,

Wie kan mij wat meer vertellen over echt goedgekeurde friese hengsten met een bekende naam.. Wij willen onze merrie laten dekken, en ze heeft zelf haar papieren en is een dochter van rik 396, nou zouden we ook graag een goed veulen krijgen maar we hebben er gewoon niet genoeg verstand van, dit is de eerste fries voor ons en bekendere hengsten zeggen ons niks. We weten dat het inteelt percentage zo laag mogelijk moet zijn maar daar is het mee gebeurt ook :o
Wie kent er wat dekhengsten en de achtergrond en of dekkosten?

ten eerste als je dit vraagt kan je beter de hele afstamming van de merrie erbij zetten
dat betekend vader rik,en dan ook de moeders vader er bij vermelden.
ook de plus en min punten van de merrie opschrijven.
verder zou je ook eens een aantal fokkers kunnen opzoeken om eens te horen hoe hun visie op de fokkerij is,zodat je zelf er ook meer van op steekt.
misschien dat je dan beter weet waar je mee bezig bent.
sterkte

friesiszwart

Re: Friese dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:48

Ik wil je best helpen met het bepalen van je hengstenkeuze. Ik weet niet waar je woont maar kom gerust eens langs dan kan ik je eea vertellen en laten zien. Ook kan ik je helpen met het maken van een beslissing.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 11:44

Bedankt voor de hulp allemaal. Zal inderdaad eens haar papieren nagaan voor beide ouders en ouders van ouders. Over de merrie zelf valt weinig slechts te zeggen, ze is zo'n 1,60, mooi behang, braaf en aanhankelijk, leert snel.. Beetje eigenwijs alleen (misschien te verwend).
Ik overleg met me vader wanneer het balletje aan het rollen moet en dan vraag ik vast weer om hulp. :o