Fjord: kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloesami

Fjord: kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:55

:wave:,

Vaak als mensen mij vragen wat voor een soort ras ik later wil hebben, dat hoef ik niet na te denken over mijn antwoord: een Fjord! :D
Vele zeggen dan dat ik dat niet moet doen en dat het zonde is, omdat Fjorden lomp, sloom en te sterk zijn...
Mijn vraag is dus, wat jullie mening hierover is :o

xxxx

Sunshinee

Re: Fjord: kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:57

niet naar anderen luisteren!
Als jij een fjord wil, neem jij een fjord!
tegenwoordig zijn die fjorden helemaal niet meer zo lomp!
veel plezier met je toekomstige fjordje,hihi

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:57

Dat is natuurlijk afhankelijk van het doel dat je met je toekomstige paard hebt!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:01

Tot niet zo lang geleden was dat precies ook mijn mening, maar ik ben daar in de loop van de afgelopen maanden wat genuanceerder over gaan denken, omdat ik een Fjord heb leren kennen die niet haar uiterste best doet alle over het ras heersende vooroordelen te bevestigen. :)

Ik denk nog steeds wel dat Fjorden, meer dan veel andere rassen, het in aanleg in zich hebben om zo te worden, maar dat of dat ook gebeurt wel beïnvloedbaar is door hoe je er mee omgaat.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:03

Sterk? Absoluut.
Sloom? De eerste slome fjord moet ik nog tegenkomen..
Lomp? Vaak wel.

Ik wilde ook een fjord en ik hoorde ook van veel mensen dat ik dat niet moest doen als ik wedstrijden zou willen rijden, nu denken ze daar toch een wat anders over. :))

Op het begin kunnen ze je nog weleens tegenwerken, maar als ze je eenmaal vertrouwen doen ze echt alles voor je. :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:05

Ach ja, ik vind dat het grootste vooroordeel. Ik sta op een stal die nogal gericht is op dressuur en wedstrijden rijden, en daar krijg ik dat soort opmerkingen ook geregeld naar mijn hoofd geslingerd. Vroeger meer dan nu, omdat ze 'gewend' zijn aan ons 2, na 15 jaar.

Sterk zijn ze zeker, maar dat kan ieder paard worden. Het is maar net hoe ze worden ingereden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:06

Lomp? --> Kwestie van opvoeding.
Sloom? --> Veel fjorden lopen tijdens buitenritten voor de kastelen van 1,80m uit, ook nog na 2 uur. En als je ze eenmaal wakker hebt gemaakt zit de snelheid er ook wel in.
Sterk? Een paard kan toch alleen sterk worden als de ruiter dat ook is?

Er gaan nogal veel vooroordelen over het ras rond. Jammer, want het zijn over het algemeen echte werkers met een goede gezondheid. Sommigen kunnen doorgaan voor familiepaard, maar het gros heeft een consequente eigenaar met ervaring nodig.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:10

Als je gek bent van dat ras, waarom niet dan?
Heb je ervaringen met Fjorden?
Mijn dochter rijdt ook met een Fjord, zij vind dat leuk ... dat karakter trekt haar aan. Het is geen fijn damespaardje maar het is gewoon het ras waar je voor valt en ze zijn best veelzijdig.
1.50m zal te hoog gegrepen zijn in de springsport :D Het valt dus ook te zien wat je ambities zijn.
De onze loopt in de koets en onder het zadel, ze houdt niet van pistewerk en gaat liever op wandel.
Ik heb hier zelfs mensen gezien die deelnemen aan TREC wedstrijden, zo zie je maar... ;)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:13

iana schreef:
Mijn dochter rijdt ook met een Fjord, zij vind dat leuk ... dat karakter trekt haar aan. Het is geen fijn damespaardje maar het is gewoon het ras waar je voor valt en ze zijn best veelzijdig.
1.50m zal te hoog gegrepen zijn in de springsport :D Het valt dus ook te zien wat je ambities zijn.
De onze loopt in de koets en onder het zadel, ze houdt niet van pistewerk en gaat liever op wandel.
Ik heb hier zelfs mensen gezien die deelnemen aan TREC wedstrijden, zo zie je maar... ;)

Forse koets :+

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:14

Matsje schreef:
Dat is natuurlijk afhankelijk van het doel dat je met je toekomstige paard hebt!

Ik rijd nu een aantal wedstrijden met een manegepony, maar later als ik mijn eigen pony ga kopen, kijk ik nog wel of ik er wedstrijden mee wil gaan doen. Wedstrijden geven mij wel een kik, maar of ik er verder in wil gaan is nog de vraag...
Nies_ schreef:
Sterk? Absoluut.
Sloom? De eerste slome fjord moet ik nog tegenkomen..
Lomp? Vaak wel.

Ik wilde ook een fjord en ik hoorde ook van veel mensen dat ik dat niet moest doen als ik wedstrijden zou willen rijden, nu denken ze daar toch een wat anders over. :))

Op het begin kunnen ze je nog weleens tegenwerken, maar als ze je eenmaal vertrouwen doen ze echt alles voor je. :)

Ja dat hoor ik vaak :P De manegepony waar ik nu dus mee rij werkte ook heel erg tegen. Na 3 maanden deed ze eindelijk wat ik vroeg en waren we met de eerste wedstrijd 1e geworden! :o Dus ik weet wel van tijd geven om het vertrouwen van een pony te zoeken.
EricPrast schreef:
Tot niet zo lang geleden was dat precies ook mijn mening, maar ik ben daar in de loop van de afgelopen maanden wat genuanceerder over gaan denken, omdat ik een Fjord heb leren kennen die niet haar uiterste best doet alle over het ras heersende vooroordelen te bevestigen. :)

Ik denk nog steeds wel dat Fjorden, meer dan veel andere rassen, het in aanleg in zich hebben om zo te worden, maar dat of dat ook gebeurt wel beïnvloedbaar is door hoe je er mee omgaat.

Zelf heb ik nog nooit op een Fjord gereden, maar ik rij ook pas een jaartje, ookal ga ik nu al L1 rijden :o Als ik naar een Fjord kijk, vind ik hem er inderdaad wel lomp uit zien, die waarschijnlijk ook langzaam zal zijn. Maar ik geloof dat als je met je pony samen hard eraan werkt dat dat wel verandert. ;)
iana schreef:

Ik ben sowieso niet van plan om verder de springsport (qua wedstrijden etc.) in te gaan. Ik denk gewoon dat ik met mijn pony lekker wil gaan rijden en af en toe eens een sprongetje en een manegewedstrijdje. :D Ik vind het uiterlijk van een Fjord gewoon zo mooi om te zien, haha!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:14

Jaja :+

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:15

iana schreef:

Jaja? :+

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:16

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:17

bloesami schreef:
iana schreef:

Jaja? :+

sorrie jouw berichtje kwam sneller dan het mijne...ik had het op de opmerking van LHO (hahaha)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:20

Dat lomp een kwestie van opvoeding is ben ik niet helemaal eens, mijne baggert in de wei gewoon door heggetjes en zit áltijd onder de wondjes ed. dat heeft toch weinig met opvoeding te maken.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:22

Citaat:
sorrie jouw berichtje kwam sneller dan het mijne...ik had het op de opmerking van LHO (hahaha)

Haha oke :))

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:23

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:24

rommeke schreef:
Ik ben zelf in het bezit van een fjordendametjes.
jammer die vooroordelen, ieder ras heeft wel een paar trekjes die wat makkelijk voor komen, maar toch is dit een kwestie van opvoeding.

Lomp is gewoon een kwestie van opvoeding.
Sloom, nog nooit een slome fjord gezien..
Sterk,ze zijn sterk, maar dat zijn andere paarden net zo goed.het is maar net hoe je er mee om gaat..

Nies_ schreef:
Dat lomp een kwestie van opvoeding is ben ik niet helemaal eens, mijne baggert in de wei gewoon door heggetjes en zit áltijd onder de wondjes ed. dat heeft toch weinig met opvoeding te maken.

Hoe kan dit dan door opvoeding komen (als het waar is)? :oo

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:24

Mijn vriendin die heeft een fjord gehad die was alles behalve sloom en lomp.
Ze heete vera maar kreeg de bijnaam ferari _O-
man wat een beest was dat was zoon dotje :D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:26

als dat is wat jij graag wilt is dat een goede keus

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:27

waarom is een fjord nou weer dom lomp op stom??

dom ; helemaal niet net zo slim als elk ander paard gel*l dus!
Lomp ; ja misschien zijn sommige wat lomper, maar ik reed eerst een arabiertje nou ik denk dat die lomper was dan de meeste fjorden
stom ; is hun mening ik vind ze helemaal niet stom
sloom ; tja meisjes zijn sloom, word ook gezegt slaat ook nergens op behalve als het gaat om sochtends voor de kleding kast staan :o
en als jij ze wel leuk vind ; laat andere mensen dan lekker kletsen en neem een fjord :+
Laatst bijgewerkt door Chiron_ op 30-07-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:28

Paarde_bloem schreef:
Ik ben zelf ook helemaal gek op het ras! Ik heb er zelf geen, maar vind ze echt super leuk. Elk paard van elk ras kan sterk/sloom/lomp zijn. Misschien denken mensen sneller bij een flord dat ze dat zijn, door de bouw. En vaak zijn ze wel wat sterker/lomper dan bloedpaardjes, nou en? Maar het zijn dan ook weer geen echte wedstrijd paardjes, voor in de dressuur of springsport. Het ligt er maar aan wat je er mee wilt! ;)

skyline schreef:
Mijn vriendin die heeft een fjord gehad die was alles behalve sloom en lomp.
Ze heete vera maar kreeg de bijnaam ferari _O-
man wat een beest was dat was zoon dotje :D

Ik dacht het ook door de bouw en na al die opmerkingen van mensen die het vroegen dacht ik ook 'Hmpf het zal wel :\ Maar nu krijg ik wel meer vertrouwen erin dat niet alle Fjorden sloom en lomp hoeven te zijn!
Ik heb wel eens verhalen gehoord van een Fjord op een stalling waar ik wel eens langs kom. Ik hoorde verhalen dat ie helemaal wild werd als iemand op hem zat en begon te bokken en te racen := Ze zijn dus niet áltijd sloom.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:31

wollie27 schreef:
als dat is wat jij graag wilt is dat een goede keus

marissie170 schreef:
waarom is een fjord nou weer dom lomp op stom??

dom ; helemaal niet net zo slim als elk ander paard gel*l dus!
Lomp ; ja misschien zijn sommige wat lomper, maar ik reed eerst een arabiertje nou ik denk dat die lomper was dan de meeste fjorden
stom ; is hun mening ik vind ze helemaal niet stom
sloom ; tja meisjes zijn sloom, word ook gezegt slaat ook nergens op behalve als het gaat om sochtends voor de kleding kast staan :o
en als jij ze wel leuk vind ; laat andere mensen dan lekker kletsen en neem een fjord :+

Haha, oke, ik blijf nog steeds bij mijn beslissing :+ Maar aangezien ik dus nog nooit op een Fjord heb gereden, weet ik niet helemaal hoe ze zeg maar in elkaar zitten. :oo Ik weet dat elke Fjord een ander karakter heeft, dus ik kan ooit eens op een "verkeerde Fjord" rijden, maar dan weet ik in ieder geval dat ik geen vooroordelen over de andere moet hebben :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:34

Ik ben nu in het bezit van mijn 2e fjord.
Kunnen lekker eigenwijs zijn, maar met een knipoog. Tot nu toe is mijn ervaring dat zij je er nooit zullen afknikkeren als zij het ergens niet mee eens zijn, maar meer lekker een andere kant op willen gaan. Wil jij naar links dan willen zij naar rechts! Even duidelijk zijn dat zij toch echt naar links moeten en dan is het ook over. Fjorden zijn ook lekker koel in het koppie, kijken niet gauw ergens van op en vinden het meestal ook niet erg om een paar dagen vrij te hebben.
Kortom het zijn gewoon leuke paardjes.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:38

astridelise schreef:
Ik ben nu in het bezit van mijn 2e fjord.
Kunnen lekker eigenwijs zijn, maar met een knipoog. Tot nu toe is mijn ervaring dat zij je er nooit zullen afknikkeren als zij het ergens niet mee eens zijn, maar meer lekker een andere kant op willen gaan. Wil jij naar links dan willen zij naar rechts! Even duidelijk zijn dat zij toch echt naar links moeten en dan is het ook over. Fjorden zijn ook lekker koel in het koppie, kijken niet gauw ergens van op en vinden het meestal ook niet erg om een paar dagen vrij te hebben.
Kortom het zijn gewoon leuke paardjes.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Perfecte beschrijving...wij hebben een er ook zo 1tje :D