Groeit merrie nog door na veulenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxkarlijntje

Groeit merrie nog door na veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 01:11

Hoi..
Ik wil dringend iets weten, namelijk;
groeit een 4 jarige merrie nog nadat zij 2 keer heeft geveulend???
Als je iets weet, reageer dan gelijk even!
Alvast bedankt!!
XXKarlijn
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 29-07-10 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:14

Dat kan, kan ook van niet... Dat is eigenlijk niet te zeggen.

Maare, hoezo dringend?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:15

Paarden zijn op 6/7 jarige leeftijd uitgegroeid in de hoogte, of echt gek veel zal schelen met nu durf ik niet te zeggen..

Kendra

Re: Wie weet het antwoord???????!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:23

Ruinen groeien meestal langer door dan merries.
Maar soms willen ook merries nog wel een stukje groeien.
In mijn beleving groeien hoogbenige, hoger in 't bloed staande paarden meestal langer door dan de klassieke types.

Met andere woorden: je weet het niet...'t ene paard doet echt niks meer na z'n derde, de ander groeit nog door tot 6-7 jaar...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:04

VVDD > F-AM

maverick

Re: Groeit merrie nog door na veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:44

Hoogte is genetisch bepaald.
Dus als de merrie voorbestemd is om 1.70m te worden,wordt ze dat ook. Alleen door het veulen kan het langer duuren.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:03

Genetich bepaald lijkt me te kort door de bocht. Als je een merrie hebt die het geluk niet mee hebt en de eerste 10 jaar van haar leven niet ontwormd word, 7 veulens krijgt en te weinig te eten, lijkt me logisch dat deze een groeiachterstand heeft. Als ze dan op haar 11e een goed baasje treft die haar goed behandeled, schiet ze niet ineens in de hoogte...
Ik heb geleerd dat paarden tot hun 7e groeien.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:25

Tot het 7e levensjaar kan je merrie groeien. Het is niet te zeggen of een merrie van 4 na 2 veulens nog groeit. Ligt eraan, zelf denk ik wel dat er een deel van de energie die de merrie normaal in het groeien zou steken in de veulens gestoken is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:59

Mijn merrie is gedekt met 3 jaar, veulen met 4 jaar, zadelmak en aangereden met 5 jaar ... zij is tijdens het dracht gegroeit, met het veulen aan de voet gegroeit en sedert zijn aangereden is ook nog gegroeit.

Genetisch zit 170 cm erin ... zal ze nooit worden ... maar ik verwacht dat zij tegen de winter van haar 7e of 8e jaar wel tegen de 165cm zal staan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:01

Een paardje wat ik ken was met 1,5 drachtig. (scheen een foutje te zijn geweest, zo kocht de toenmaleige eigenaar haar).
Paardje is nooit groot geworden. Zou een volwassen paard worden, maar heeft alleen een normaal paarden hoofd, lichaam is blijven steken op 153, ongeveer.
Maar hoezo dringende vraag?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:10

kimmie88 schreef:
Een paardje wat ik ken was met 1,5 drachtig. (scheen een foutje te zijn geweest, zo kocht de toenmaleige eigenaar haar).
Paardje is nooit groot geworden. Zou een volwassen paard worden, maar heeft alleen een normaal paarden hoofd, lichaam is blijven steken op 153, ongeveer.
Maar hoezo dringende vraag?

Dracht heeft wel invloed gehad waarschijnlijk, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een E-pony maat uit twee paarden van 170 cm komt! Men vergeet dat heel veel WB-bloedlijnen gaan terug op 'klein-maat' paarden van 155-160 cm en als je net 2 ouder-dieren hebt waarin het genetisch bagage zit van 'klein-maat' en die twee genen vinden elkaar, dan krijgt je een E-pony oftewel 'klein-maat' rijpaard.