eerste aankoop van een fokmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robby0123

eerste aankoop van een fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 14:54

Beste mensen,

Daar wij nog zeer nieuw zijn in het paardenwereldje zouden wij een merrie willen aankopen. Maar we kennen er toeten of blazen van, is er ergens een expert die we kunnen inhuren of op wat moet je juist letten enzo? Alvast vriendelijk dank.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 31-07-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

moo_wuppie

Re: eerste aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:00

Ik zelf heb er weinig verstand van om zelf voor een paardje te gaan kijken..

Misschien is het dan ook wel handig als je hulp wilt dat je meer over jezelf neer zet en naar wat je beetje op zoek bent.
Iemand die dat dan geinteresseerd vind klinken reageerd er eerder op dan op deze zin..

Veel succes met het vinden van je paardje

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:04

Wat dacht je van je instructeur? Ik neem aan dat je wel paardrijles hebt, of ga je leren paardrijden op je eigen paard...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:08

Als je totaal niks weet waar je op moet letten bij de aankoop van een paard. Weet je dan wel hoe je een paard moet houden?

Misschien is er wel een ervaren iemand op bokt die graag mee wilt.
of misschien een instructeur of een ervaren kennis? :)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:09

robby0123 schreef:
Beste mensen,

Daar wij nog zeer nieuw zijn in het paardenwereldje zouden wij een merrie willen aankopen. Maar we kennen er toeten of blazen van, is er ergens een expert die we kunnen inhuren of op wat moet je juist letten enzo? Alvast vriendelijk dank.

Er zijn meerdere mogelijkheden:

Als je er geen verstand van hebt, kun je het beste iemand inhuren die voor je rond kijkt. Die persoon maakt dan een inventarisatie van wat je precies zoekt en in welke prijsklasse. Reken voor bemiddelingskosten ongeveer 10-20% van de aankoopprijs.
Je kunt daarvoor het beste via het stamboek gaan informeren bij bijvoorbeeld de regioinspecteurs. Garanties heb je daarbij echter niet.

Een andere mogelijkheid is aankoop via een professionele stal. Eerst goed googlen op ervaringen. Meerdere adressen bezoeken en vragen naar het selectiebeleid, aankoopbeleid, gezondheidscriteria, opleidingscriteria, begeleidingsmogelijkheden etc. Je betaalt dan wat meer, maar dan heb je ook meer garanties.

Ik kan je adviseren om te zorgen voor een goed budget. Goedkoop is namelijk meestal duurkoop en er is veel kaf onder het koren.
Wil je een fokmerrie kopen let dan op een aantal zaken afhankelijk van je persoonlijke voorkeur: sportprestaties, prestaties van nakomelingen, directe familie en fok- c.q. sportresultaten, keuringsresultaten en gezondheid.

Succes!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:55

Wat voor iets zoek je?
dan denk ik dat mensen je beter advies kunnen geven?

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:02

Je kan natuurlijk beginnen bij het er op letten of het dier er wel 'gezond' uit ziet.

Ook is het handig dat, wanneer je naar een paard/pony gaat kijken, je een ervaren iemand meeneemt (bijv. je instructeur) want vier ogen zien meer dan twee en iemand die ervaring heeft weet waar hij/zij op moet letten ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:06

Er zijn ook stallen geloof ik die deze dienst ook aanbieden, gewoon eens op google intypen vind je wel iets hoor. Of idd zoals hier al gezegt een instructeur ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:10

Waarom wil je een paard houden
Wat wil je er mee doen
Heb je al eerder paarden gehad
Weet je wat te doen bij ongelukjes/complicaties
Hoe je het dier moet rijden?
Huisvesting
Verzoging
entingen/wormenkuur/hoefsmid

Nouja ga zo nog maar even door|

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:12

Het is inderdaad handig om even de volgende antwoorden voor je zelf al te zoeken:

Welk ras:

Tinker of fjord of haflinger of wat dan ook

Welke leeftijd:

wil je jong of wil je oud

Wat ga je er mee doen:

wil je gaan dressuur rijden of springen of recreatie

Hoe groot wil je hem hebben:

Tinker maat of KWPN

Wie gaan er allemaal op rijden:

Jij zelf, eventueel als aanwezig is alleen de kinderen

En zo zijn er wel wat meer voorbeelden maar probeer eerst maar even de standaart zoals hier boven te beantwoorden en iemand kan je veel beter helpen :)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:04

Idd iemand meenemen die er veel verstand van heeft, en ook bijv. vragen of je mag keuren.
Zo niet, dan is het heel vervelend, want dan kan er iets aan de hand zijn.
Als het wel mag, kan je bij een dierenkliniek in de buurt informeren of ze ook paarden keuren.
Is bij mij wel zo.
En als je dat paard echt wil kopen, zou ik vaker gaan rijden dan 1 keer.
Ik bedoel om te 'testen'. En vragen of je het paard een keer mee naar buiten kan nemen, longeren etc.
Ik heb er zelf geen verstand van omdat ik geen eigen pony heb, maar zo zou ik het doen.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:09

Vraag of je dierenarts mee wil! Zodat hij het paard direct kan onderzoeken. Er zijn mensen die je echt voor de gek willen houden hoor! Zo hebben ze dat ook bij ons gedaan. Ze hebben even mooi gezegd dat mijn pony geen gebreken en alles heeft, Komen wij er mooi even achter dat hij zomereczeem heeft! Een vriendin van mij heeft dat ook gehad. Ze wou een paard kopen, een shetlander. Bleek dat die last had van hoefbevangenheid! Ik zou de dierenarts mee nemen, die weet er genoeg van. Ook vragen of je er op mag rijden, zo niet dan denk ik dat de pony niet goed vertrouwt is hier een paar punten:

. altijd vragen of de pony geen gebreken heeft.
. heel belangrijk, kijken hoe de pony loopt.

SUCCES

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:11

Wil je de merrie aankopen voor de fokkerij? (Aangezien het topic in F-AM staat)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:09

Moderatoropmerking:
Pollewoppy stelt mijn vraag al :) Om te weten of het topic hier hoort of ergens anders beter tot zijn recht komt, willen we graag weten of je een fokmerrie wilt kopen en vragen hebt over bijv stamboeken, afstamming en fokkerij, of dat je een paard zoekt dat niet speciaal voor de fokkerij bedoeld is.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:13

je hebt tegenwoorden heel veel cursussen waar je een hele hoop over paarden leert. ptc + heeft een hele hoop en knhs biedt ook leuke cursussen aan. Misschien is zoiets wel handig zodat je zelf ook iets meer kennis hebt voor als je een paard/pony hebt. De verzorgen van een paard is niet niks, waar zet je hem neer?? Als je bij mensen met veel ervaring staat kunnen zij ook een oogje in het zeil houden.

Sowieso zou ik iemand meenemen die er verstand van heeft. Iemand inhuren die mee gaat kan erg duur zijn en als jij een paard of pony voor de recreatie wilt kopen kan dit vaak niet uit. Misschien je instructeur? Of iemand op de stal waar je wilt gaan staan?

Ook is het belangrijk om naar het verleden van het paardje/pony te kijken, ziekten, familieleden, entingen... Misschien klinisch of rontgenologisch gekeurd...?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:21

ik zou je paard/ pony laten keuren als je denkt, dat je iets gevonden hebt. daar zou ik ook rontgenfoto bij maken als dat goed is koop je hem maar als hij naar 1 week kreupel wordt heb je garantie. want ze nemen dan ook bloed af en dat kunnen ze onderzoeken of ze er bud in hebben gedaan. ik zou ook iemand met verstand van paarden mee nemen is toch wel makelijk :D

Nicole288

Re: eerste aankoop van een fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:54

Moderatoropmerking:
TS heeft aangegeven dat ze idd op zoek zijn naar een fokmerrie en zal dus tips willen over het selecteren van een goede merrie en -stam

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:06

Nu fok ik zelf niet, maar voor mij heeft een fokmerrie al minimaal 1 gezond veulen gehad om de titel fokmerrie te dragen.
Zeker voor iemand met weinig ervaring is dat ook aan te raden. Dan weet in elk geval de merrie zelf wat ze moet doen met zo'n raar friemel ding en je weet dat ze drachtig kan worden.
Volgende stap is beslissen welk ras je fokken wil en vervolgens contact opnemen met stamboek voor info over merrie stammen, etc. en ga naar de keuringen/rasgebonden evenementen en spreek daar met verschillende fokkers. Je krijgt dan en een hoop informatie (en gegarendeerd een aantal tegenstrijdige meningen) en mogelijk verkoopadressen die niet zomaar via internet te vinden zijn.
Kijk verder heel kritisch naar je afzetmarkt voor de veulens. Niet alles is topklasse en zonder naam is je markt kleiner.

Hoeveel kennis en ervaring is er verder aanwezig qua algemeen paardenhouden en wat voor faciliteiten heb je?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:03

Als je een fokmerrie wilt kopen en werkelijk een stam op wilt zetten, begin dan eerst eens met veel lezen en vooral pedigreekennis.

Sportpaarden hebben een afstamming. ;)
Wanneer je nu een merrie koopt omdat de afstamming niet meer modern is wordt het een hele tour om een moderne stam op te bouwen..
Zoek een merrie met in iedergeval 7-8 generaties rijpaardbloed en dan ook nog waar bekende namen in voorkomen die herkenbaar in de sport zijn.
Met folklorenamen uit de "oude" tijd daar schiet je niks mee op.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:04

Onzin, juist de oude stammen doen het best. Zie bijvoorbeeld Okidoki en Totilas, die beiden uit de Groningse Freiminkastam komen. Ook weet men het meest over deze stammen.

Bij het aankopen van een fokmerrie doe je er verstandig aan eens te gaan praten en kijken bij fokkers met goede stammen. Leer afstamming, exterieur en beweging beoordelen alvorens je een paard aanschaft voor de fokkerij tenzij je een drachtige oude bewezen fokmerrie koopt uit een goede stam. Dat is trouwens sowieso geen slecht idee. De jonge dieren daaruit van modehengsten kunnen ze beter aan een toekomstig gebruiker verkopen.
Wat wil je fokken? Dressuur, springen, veelzijdigheid?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:51

Je moet iets vertellen om het Groningerpaard te promoten...

En om mijn antwoord als onzin te beschouwen is wel een beetje ver opgerekt..

Jij bent hier appels met peren aan het vergelijken en dan ook nog ff Totilas er bij halen de Trakehnerzoon van Gribaldi uit een Glendale-merrie ( ook weer met Trakehnerbloed )
Dan blijft er niet veel meer over van die oude stam...

Je kunt ook een oude stam koppelen aan modern bloed...en daar komt mij inziens een groninger niet voor in aanmerking...de bieten worden tegenwoordig machinaal geoogst
tenzij je een uitnodiging krijgt voor een folkloredag.

Maar misschien wil de TS een Groninger ... :(:) Maar de TS zien of horen we niet meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:08

Dat 7 a 8 generaties rijpaardenbloed vind ik schromelijk overdreven. Heel veel Nederlandse Paarden komen helemaal niet zo ver. Bij Parzival in de 4 generatie bij O'Brian in de 2e generatie.
Bij Okidoki in de 4e generatie. Enzo verder enzo verder...

Hoeft ook helemaal niet.

Waar ik (als ook beginnend fokker) op let is dat de merrie uit een goede bewezen stam komt waarin de merries de bij het stamboek behorende predikaten hebben verdient.
De exterieur predikaten zeggen iets of de paarden een exterieur hebben waarmee ze het gevraagde werk kunnen uitvoeren. Daarom vind ik die ook belangrijk. (naast de prestatie en gezondheidspredikaten)

Ga naar bekende fokkers (van dat ras of type) en zorg dat je daar een goede merrie koopt.
Ga naar stamboekkeuringen en ga met het programma boekje langs de ring zitten. Luister naar het commentaar maar probeer ook een eigen mening te vormen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:37

Jij denkt dat ieder een kwpn-er wil hebben... :(:)
Maar de TS is denk ik een niet ingezetene van wat men Nederland noemt.( een EU-stamboekdistrict)
Bij andere stamboeken zie je wel 7-8 generaties rijpaardbloed. maar ja...andere stamboeken. :(:)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:58

Moderatoropmerking:
Zullen we hier onze eigen adviezen geven aan de TS en die laten kiezen wat wel en niet te gebruiken? Aan onderling elkaars mening aanvallen heeft de TS ook niets.