Ik heb een vraag. wie van jullie tinker liefhebbers kan mij antwoord geven. Ik heb een vijf jarig tinker. Ik kocht hem toen hij 2 jaar oud was. Hij heeft officiele papieren en heeft ook een paspoort. Nu staat er in zijn pasoort nog alle gegevens van toen hij veulen was. Nu had ik van mensen gehoord dat je binnen twee jaar het paspoort moest vervangen en je middels een keuring je tinker opnieuw moest laten keuren. (ben dus nu een jaar te laat want is 3 jaar geleden) Ik moest lachen want dacht, mens je bent gek met je APK voor paarden hihi. Maar nu hoor ik het steeds vaker dat als ik mijn paardenpaspoort actueel wil houden mijn paard eerst opnieuw gekeurd moet worden en dan krijg je een nieuw paspoort. dat paspoort wat hij heeft waar alle gegevens in staan (Ook van de dierenarts) zou (nu) dus niet meer geldig zijn... nou ik geloof er weinig van maar wie kan mij er een duidelijk antwoord opgeven want op internet krijg ik of te veel info en word ik niet wijzer uit..
dank je wel alvast
Laatst bijgewerkt door Boortjuh op 28-07-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
als je gewoon een Nederlands paspoort hebt zal het niet vervangen hoeven worden. Het vervalt dus niet.
Kan wel zijn dat je een buitenlands (Waarschijnlijk dan engels papier) erbij hebt en dit moet omzetten naar een NL paspoort maar het paspoort wordt maar 1 keer uitgegeven en moet ten alle tijden tot de dood van het paard bij het paard blijven en wordt dus ook niet vervangen. Behalve als je verloren gestollen of iets in die trant is maar dan vraag je een duplicaat aan.
Nee ik heb een Nederlands papsoort zo'n rode. alleen ze zeggen dus dat de veulen paspoort omgezet moet worden naar volwassenen paspoort en je paard opnieuw gekeurd moet worden :-( maar ik heb er nog nooit van gehoord...
hoeft niet dan kan je doen. Maar het gros van de vooral ruinen wordt alleen als veulen opgenomen. Jij hebt een paspoort chip klopt dan is het goed en hoeft er niets vervangen te worden of hoef je jezelf niet op kosten te jagen door naar een keuring te gaan.
Je krijgt absoluut geen nieuw paspoort. Het enige wat gebeurd is dat je paard van het veulenboek naar het volwassenenboek wordt overgeschreven. Maar als je niet fokt dan zal dat je jeuken denk ik. Als er een foto in zit dan wordt er ook meteen een nieuwe ingezet. Niet erg spannend dus allemaal en al helemaal niet verplicht.