Begrazing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Begrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:20

Ik heb mijn ijsco nu bij Dreumel in de begrazing, maar eind oktober moet die daar weg. Staatsbosbeheer wil pas over 1,5 jaar de afrastering veranderen en aangezien ze er nu doorheen gegaan zijn staan ze op een ander stuk. Maar dat is voor de winter geen optie.

Nu kan mijn paardje waarschijnlijk naar de Markiezaat, waar nog een aantal andere heengaan, echter hebben we hem samen met zijn halfzusje naar de begrazing gebracht en is het praktischer om ze bij elkaar te houden met ophalen op moment dat ze naar stal moeten komen. Maar vind maar eens een gemengde begrazing voor oktober, betaalbaar en niet aan de andere kant van Nederland.

Aangezien de andere stal in de omgeving van Roosendaal is, zou het handig zijn als de ukken daar ook ergens komen te staan en anders niet te ver voorbij Utrecht/Nijmegen/Eindhoven. Zijn er mensen die wat weten en wat zijn de ervaringen? Ik heb namelijk geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken..

jodi

Re: Begrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:22

Voorheen was er bij Someren een begrazing met ijslanders.Ik weet niet of dat nog bestaat...

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:38

Gemengd is er volgens mij verder niet. Je zou het NSIJP eens kunnen mailen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:03

Nu ben ik heel benieuwd wie jouw ijsco is (foto?) want die van mij staat bij die van jou :).

On topic: bij mijn weten bestaat er niet iets wat aan jouw 'eisen' voldoet. Misschien eens een oproepje op het ijslanderforum? Wellicht kun je hem particulier ergens kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:58

Ik heb 1 foto van toen we hem brachten :
Afbeelding

Ik heb niet veel foto's van de kudde toen, maar zal eens kijken of je ijsco erop staat ;)
(wat ga je met die van jou doen?)

Ik ga iig een NSIJP een mail sturen en eens bij het ijslanderforum langs.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:22

Ah die komt me bekend voor :D Mijn ijsco staat er pas sinds eind maart (een isabel) dus ik denk niet dat je die op een foto hebt staan :D (die van mij komt op een privéstalling te staan vlak bij huis, dat was ik toevallig al van plan toen ik dit bericht kreeg).

Succes met het vinden van een oplossing en laat even weten hoe het geëindigd is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:13

Die van ons zijn pas eind april gekomen... door de reuze handige actie van madam om met halster en al weg te rennen niet veel foto's van de kudde (al had ik die zonder die actie ook niet gehad, want die 2 van ons rende net zo hard terug richting begin van het gebied *zucht* loop je dan half uur lang voor niks de kudde te zoeken haha).

Afbeelding

Afbeelding

Niet echt duidelijk, maar volgens mij moet die hier wel bijstaan... op computer is het beter te zien.
Kan ze eventueel ook wel doorsturen via mail! Overigens waren die van ons op de 2e foto al halverwege terugweg naar het hek denk ik haha.

En toen we vorige keer gingen kijken stonden ze schijnbaar al niet meer op het stuk, dus heb bar weinig foto's van m'n uk in de begrazing |(

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:42

O dan moet die van mij er wel bijstaan :D Ik heb juist heel veel foto's van Geisli en misschien dus ook wel van die van jou! Alleen er zijn er een paar wildkleur dus weet niet precies helemaal welke het is :P Ik zal binnenkort mijn foto's even uitzoeken en je de exemplaren pb'en waar die van jou op zou kunnen staan!

on topic: volgens mij is het bij de NSIJP niet mogelijk paarden tussentijds in te scharen. De inscharing is normaal in april/mei. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:07

Ben benieuwd! Zowel hij als zuslief zijn wildkleur, dus dat maakt de kans dan wat groter dat het de goede is op de foto haha.

Ontopic: ja daar zat ik dus ook al mee, vandaar dat gemengd beter zou zijn, dan hebben ze elkaar nog, als ze nog niet in de buurt van de kudde mogen komen.... ach ik heb nog even de tijd om wat te zoeken. Zou toch moeten lukken..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:11

Even een vraag ter interesse... is het gratis om een ijslander in begrazing te zetten?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:22

Nee je betaald er een klein bedrag voor. Dat is incl entingen, ontwormingen en bekappen. Het word allemaal geregeld via het NSIJP. Mijn merrie heeft op de groesplaat gestaan en was er erg tevreden over!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 01:15

je zou bij fra aegir kunnen kijken, die hebben een gemengde kudde,
is in kaatsheuvel

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:04

BleikjA schreef:
Nee je betaald er een klein bedrag voor. Dat is incl entingen, ontwormingen en bekappen. Het word allemaal geregeld via het NSIJP. Mijn merrie heeft op de groesplaat gestaan en was er erg tevreden over!

Volgens mij is het 375 per jaar incl kappen, ontwormen en enten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:03

Sonja_vR schreef:
je zou bij fra aegir kunnen kijken, die hebben een gemengde kudde,
is in kaatsheuvel

Bedankt voor de tip! Heb ze gelijk een mailtje gestuurd, ben benieuwd..