[EH]Hengstkeuze voor Groninger merrie Hanno x Otto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

[EH]Hengstkeuze voor Groninger merrie Hanno x Otto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:52

Hallo,

Sinds een paar dagen werk ik op een zorgboerderij. Hier hebben ze 2 paarden: een Tinker jaarling en een 11 jarige Groninger merrie.
In het kader van de zorgtak willen m'n werkgevers de Groninger merrie graag laten dekken. Maar zowel zij als ik hebben niet veel ervaring met het ras, dus vandaar dat ik op deze manier om wat advies wil vragen. :)

Ik kan nog niet aangeven welke eigenschappen bevestigd of verbeterd zouden moeten worden aangezien ik nog niet goed in kan schatten welke eigenschappen sterk of zwak zijn. Vandaar mijn post: ik hoop dat iemand me hierover kan informeren.
Ik weet wel dat er geen tophengst op hoeft, maar wel een sterke vererver. Het veulen is, vermoed ik, voor de verkoop, dus kwaliteit speelt zeker mee. Verder graag een hengst die veulens met een 'makkelijk' karakter geeft. Het veulen groeit immers op op een zorgboerderij, dus een veulen met veel temperament is daar minder op z'n plek.

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn om een indruk van de merrie te geven.
Afbeelding

Afbeelding

De vader van de merrie is Hanno, moeders vader is Otto.

Ik ben benieuwd naar de reacties :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-07-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

NatasjavE

Re: Hengstkeuze voor Groninger merrie Hanno x Otto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:29

Voor een Groninger hengst moet je even Nimber of EdskoTakens pben. Die hebben daar wel veel kijk op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:33

0ff-Topic..

Op die bovenste foto, die twee beesten rechts van de merrie :') _O-
Wat zijn dat joh...Lama's?

Zien er echt super grappig uit :D

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:37

:D Bijna goed, alpaca's.
Thanks voor de tip :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:07

Ik heb zelf ook een hanno merrie gehad. Ik heb een aantal keren met Orbaldo II gefokt.
Afbeelding
hengstveulen

Afbeelding
merrie.

Hanno nakomelingen kunnen vaak wel wat verbetering in de gangen hebben dus daar zou ik zeker op letten.vaak zijn ze iets kort in de hals en wat lang in de rug.karakter is vaak fantastisch braaf.

Met orbaldo II heb je wel wat lijnteelt op Otto maar als het mijn merrie was zou ik dat wel aandurven.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:55

Kan wel meegaan met Nimber. Naast enkele anderen zou Orbaldo II een goede keus zijn voor deze merrie.
Wat ik van deze hengst gezien heb (o.a. uit een Hanno-merrie) ziet er goed uit, is mak en kan goed bewegen.

Waarschijnlijk zijn de romp (lengte/ruglijn) en beweging de grootste aandachtspunten en moet je het karakter goed zien te houden.

Wat is de verdere afstamming aan moederszijde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:18

Ik kan me ook aansluiten bij Orbaldo II, heb er bij mijn Loek merrie een hengstveulen van gekregen en die kan echt super bewegen :j
Ook andere nakomelingen van deze hengst vind ik zeer aansprekend.

ladydarkness

Re: [EH]Hengstkeuze voor Groninger merrie Hanno x Otto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:19

Hoi,

Ons advies: de hengst Extase.
Als je de foto's bekijkt van uw merrie (ze heeft een mooi front, een mooie schouder en goed beenwerk en een goed gesteld voorbeen) dan moet een hengst gekozen worden met een sterke rug en lendenen en met voldoende maat. Een Groninger hengst met Cleveland Bay bloed of met bloed van Lancelot is in dit geval niet te adviseren.
Inteelt in zo'n kleine populatie is ook niet raadzaam en daarom zou ik ook niet dekken met O- bloed.
Gerlinus bloed is al erg veel overal aanwezig.

Dan is Extase is heel goed advies, met als alternatief de hengst Fambo (staat alleen in de buurt van Rotterdam) en als u genoegen neemt met een iets minder grote hengst .........de hengsten Bataaf of Batavier.

U kunt echter ook een gratis dek advies aanvragen bij de inspecteur van het Groninger Paarden stamboek , de heer Harm Michels.
zie voor verdere info: www.hetgroningerpaard.nl

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 07:50

Ladydarkness, Extase zou best goed passen maar voert in de derde generatie Dorina, een volle zuster van Otto. Dat is toch echt O-bloed tegen uw eigen advies in.

Persoonlijk vind ik een klein beetje inteelt op goede voorouders juist prima.

Zou bij deze merrie trouwens ook nog wat letten op de romprichting en lengte van het voorbeen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:31

Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Orbaldo II en Extase zijn nu (ook via pb) door verschillende mensen aangeraden, dus ik zal deze twee sowieso doorgeven aan de eigenaar.
Erik T heeft ook Otto in de tweede generatie, dus die valt af :)
Bataaf komt qua bovenlijn niet erg sterk over op de foto op www.groningerpaard.nl. Een foto is natuurlijk een momentopname, dus ik ben benieuwd of iemand hier nog wat op toe te voegen heeft. :)
Goldstern, Fambo en Batavier houd ik in gedachte als back-up.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:29

Misschien Ravel? Ik weet niet hoe hij vererft en hoe hij zelf is qua exterieur(romprichting en lengte van het voorbeen) Maar qua bloed lijkt hij mij zeer interessant. Veel oud Holsteinerbloed (Ramiro, Farn en Rigoletto) en 2 x Sineada.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:31

Off topic: wat leuk een Hanno-merrie. Ik had een Hanno x Manningford Hermes: Hendrik. Hij is nu politiepaard bij het Utrechtse Korps onder de naam Joep.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:36

Leuke merrie :) Wij hebben een Hanno-ruin die ook lang gelijnd is, maar dan nog wat zwaarder.

Om de gangen te verbeteren en de kracht in de lengte te behouden,
zou ik aan Goldstern, Extase, Orbaldo en Bartus denken :)