Hengstigheid merrie blijft uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabzje

Hengstigheid merrie blijft uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 16:42

Hoi Allemaal,

Ik heb een Fjordenmerrie van 16 jaar jong. De laatste 2 jaar heb ik haar in het geheel niet meer hengstig gezien.
Zijn er onder jullie mensen die dit probleem herkennen? Of er ooit van hebben gehoord?

Ik hoop dat ik het topic goed geplaatst heb...

twinducklin

Re: Hengstigheid merrie blijft uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:45

Heb je haar ervoor wel hengstig gezien? Niet elke merrie is even duidelijk hengstig?
Hoe staat ze gestald? Staat ze in een gemengde kudde of ook met ruinen/hengsten.
Mijn merrie is altijd heel duidelijk hengstig als er ruinen/hengsten in de buurt zijn, echter op de stalling waar ze sinds 2 jaar staat worden er merrie en ruinen groepen gemaakt. Als ze alleen met merries staat merk je niks ervan dat ze hengstig is..

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 16:47

Ik heb haar daarboor wel hengstig gezien, dat was nog op mijn oude stalling waarbij zij vrij weinig contact had met andere paarden. Ze staat nu in een gemengde kudde van een ruin en 2 merries. Heb haar sinds dien niet hengstig meer gezien.

Met rijden was het altijd zeer goed te merken dat madam hengstig was...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:56

Misschien dat ze toch niet op die ruin reageerd, staat ze daar echt samen mee in de wei? Of misschien toch de leeftijd? Mijn merrie merk ik het alleen maar voordat ze de wei 24/7 op gaat ( dan komen wel ruinen/merrie bij elkaar ) en zodra ze alleen met merries staat is er niks van te merken. Mijn merrie is er 17.

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 16:57

Ze staat écht samen met de ruin in de wei. We hebben een tijd een hengst op stal gehad, daar reageerde ze ook totaal niet op, hij trouwens ook niet op haar...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:01

vreemd.. 2 jaar is te lang om drachtig te zijn, haha. Ik weet het ook niet, zou me er niet te druk over maken tenzij je zou willen fokken. Anders misschien eens dierenarts bellen en vragen of het kwaad zou kunnen? Misschien is ze toch wel hengstig maar zie je het gewoon niet, omdat ze zich anders gedraagt als voorheen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:59

Ik heb in het verleden ook nooit verschijnselen van hengstigheid gezien bij mijn haflinger. Toen ik haar wilde laten dekken heb ik haar Pavo Fertil gegeven. Toen werd de hengstigheid wel goed zichtbaar. Nadat ze haar veulen heeft gekregen zie ik wel met enige regelmaat hengstigheidsverschijnselen. Ik denk dat jouw merrie ook gewoon wel hengstig wordt. Je merkt het alleen niet aan haar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:49

Het kan zijn door de verandering van stal ze nu beter in haar vel zit en dus ook de hengstigheid minder toont.
Waarom wil je je merrie hengstig zien, wil je met haar fokken?
Als je het niet vertrouwd kan je ook altijd naar de DA om haar te laten onderzoeken vanbinnen.

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:06

chrisje_83 schreef:
Het kan zijn door de verandering van stal ze nu beter in haar vel zit en dus ook de hengstigheid minder toont.
Waarom wil je je merrie hengstig zien, wil je met haar fokken?
Als je het niet vertrouwd kan je ook altijd naar de DA om haar te laten onderzoeken vanbinnen.

Nee het is niet de bedoeling om met haar te fokken. Naar mijn weet heeft zij nooit een veulen gehad en dan vind ik 16 een te oude leeftijd voor een eerste veulen. Ik vraag me gewoon af waardoor het zou kunnen komen of wat het zou kunnen zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:26

Als je wilt weten waarom ze niet hengstig wordt zou je haar het beste kunnen laten scannen.
Gissen heeft weinig zin. :)
Kunnen cystes zitten of andere ongein waardoor ze niet meer hengstig kan worden.

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:49

Daar heb je gelijk in.

Dat is een optie die valt te overwegen. Dank je voor je reactie :)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:22

Inderdaad kan je haar laten scannen. Als je met haar wilt fokken dan kan je aan je dierenarts vragen of het zin heeft om haar 'hengstig te spuiten'. Dan is ze 5 dagen later hengstig. Denk alleen wel dat het nu te laat is om haar nog drachtig te krijgen aangezien het dek seizoen voorbij is. Ik bedoel je kan haar nog wel laten dekken maar het veulen wordt dan laat geboren volgend jaar.
Maar misschien wel een idee voor volgend voorjaar????

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:48

Cahill schreef:
Inderdaad kan je haar laten scannen. Als je met haar wilt fokken dan kan je aan je dierenarts vragen of het zin heeft om haar 'hengstig te spuiten'. Dan is ze 5 dagen later hengstig. Denk alleen wel dat het nu te laat is om haar nog drachtig te krijgen aangezien het dek seizoen voorbij is. Ik bedoel je kan haar nog wel laten dekken maar het veulen wordt dan laat geboren volgend jaar.
Maar misschien wel een idee voor volgend voorjaar????

Het is niet mijn bedoeling om met de merrie te gaan fokken. Ik vind haar daarvoor te oud. Het was mij opgevallen dat ze het niet meer toont. Of dit nou komt doordat ze beter in haar vel zit, of wat het wat anders is weet ik niet. Vandaar mijn topic :)