Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoCo schreef:Voor mij een beetje dezelfde vraag, al kan ik niet zo goed uit de openingspost opmaken of de TS zich de vraag stelt of de leeftijd van de merrie of het tijdstip op het jaar eventueel te laat zou zijn?
Ik vraag me af waarom er rond deze tijd van het jaar geen merries meer gedekt worden over het algemeen, dus wat de nadelen van een "zomerveulen" zijn?
[***] schreef:Als je nu door omstandigheden niet vaak tijd hebt voor je paard, heb je dat dan straks wel voor 2 paarden?
Het is laat in het seizoen en ik denk krap dag om nog een weloverwogen hengstenkeuze te maken, daar komt meer bij kijken als alleen 'weten jullie een leuke hengst'
Nadelen van een zomerveulen zijn:
-drachtig worden gaat makkelijker in april/mei
-in het voorjaar heb je beter gras, als het veulen net aan de voet loopt
-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
- je hebt minder dekpogingen voor je dekgeld, nu nog maar 1 of 2, want het dekseizoen stopt 1 september, en het wil doorgaans ook nog slechter in deze tijd
- voor veulenkeuringen van het stamboek moet het veulen voor 1 juni geboren zijn (bij het KWPN tenminste)
[***] schreef:Als je nu door omstandigheden niet vaak tijd hebt voor je paard, heb je dat dan straks wel voor 2 paarden?
Het is laat in het seizoen en ik denk krap dag om nog een weloverwogen hengstenkeuze te maken, daar komt meer bij kijken als alleen 'weten jullie een leuke hengst'
Nadelen van een zomerveulen zijn:
-drachtig worden gaat makkelijker in april/mei
-in het voorjaar heb je beter gras, als het veulen net aan de voet loopt
-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
- je hebt minder dekpogingen voor je dekgeld, nu nog maar 1 of 2, want het dekseizoen stopt 1 september, en het wil doorgaans ook nog slechter in deze tijd
- voor veulenkeuringen van het stamboek moet het veulen voor 1 juni geboren zijn (bij het KWPN tenminste)
[***] schreef:-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
Refagreni schreef:[***] schreef:-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
Nadeel van een vroeg veulen (maart/april) is dat nog nauwelijks gras is
Refagreni schreef:Nadeel van een vroeg veulen (maart/april) is dat nog nauwelijks gras is
[***] schreef:Dan eet het veulen toch nog niet!
[***] schreef:En in de zomer/najaar als ze gespeend worden wel, dus dan kan je beter het veulen op gras hebben lopen ivm conditie en weerstand. Afspenen in de winter op alleen hooi/kuil vind ik voor een veulen niks waard, ze worden toch verkouden e.d. En al heb je ze in november op gras lopen, dan zit er niks geen voedingswaarde meer in.