Nu nog laten dekken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Nu nog laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:03

Hoi,

Ik heb een 13 jarige merrie(hinault x candyboy)
Wegens omstandigheden rij ik d'r niet zo vaak meer, en aangezien ze een mooie merrie is met leuk papier lijkt het me leuk om een veulentje met d'r te gaan fokken.
Wel zou ik haar natuurlijk na laten kijken door de dierenarts voor ik de keus maak.
maar.. is het niet te laat voor het dekken?
Ze is vaak hengstig, dus dat is het probleem niet.
Wat zouden jullie mij adviseren?
En als jullie een leuke hengst voor haar weten zijn tips natuurlijk altijd welkom!
(foto's in profiel)

JoCo

Re: Nu nog laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:44

Voor mij een beetje dezelfde vraag, al kan ik niet zo goed uit de openingspost opmaken of de TS zich de vraag stelt of de leeftijd van de merrie of het tijdstip op het jaar eventueel te laat zou zijn?

Ik vraag me af waarom er rond deze tijd van het jaar geen merries meer gedekt worden over het algemeen, dus wat de nadelen van een "zomerveulen" zijn?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:41

JoCo schreef:
Voor mij een beetje dezelfde vraag, al kan ik niet zo goed uit de openingspost opmaken of de TS zich de vraag stelt of de leeftijd van de merrie of het tijdstip op het jaar eventueel te laat zou zijn?

Ik vraag me af waarom er rond deze tijd van het jaar geen merries meer gedekt worden over het algemeen, dus wat de nadelen van een "zomerveulen" zijn?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag!
De leeftijd gaat nog wel.. mits merrie goede conditie heeft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:03

Als je nu door omstandigheden niet vaak tijd hebt voor je paard, heb je dat dan straks wel voor 2 paarden?

Het is laat in het seizoen en ik denk krap dag om nog een weloverwogen hengstenkeuze te maken, daar komt meer bij kijken als alleen 'weten jullie een leuke hengst'

Nadelen van een zomerveulen zijn:
-drachtig worden gaat makkelijker in april/mei
-in het voorjaar heb je beter gras, als het veulen net aan de voet loopt
-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
- je hebt minder dekpogingen voor je dekgeld, nu nog maar 1 of 2, want het dekseizoen stopt 1 september, en het wil doorgaans ook nog slechter in deze tijd
- voor veulenkeuringen van het stamboek moet het veulen voor 1 juni geboren zijn (bij het KWPN tenminste)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:12

[***] schreef:
Als je nu door omstandigheden niet vaak tijd hebt voor je paard, heb je dat dan straks wel voor 2 paarden?

Het is laat in het seizoen en ik denk krap dag om nog een weloverwogen hengstenkeuze te maken, daar komt meer bij kijken als alleen 'weten jullie een leuke hengst'

-een veulen van bijvoorbeeld juli moet in het najaar/winter met de moeder op stal en is dan al heel groot, dus weinig ruimte, of je moet heel vroeg afspenen
- je hebt minder dekpogingen voor je dekgeld, nu nog maar 1 of 2, want het dekseizoen stopt 1 september, en het wil doorgaans ook nog slechter in deze tijd
- voor veulenkeuringen van het stamboek moet het veulen voor 1 juni geboren zijn (bij het KWPN tenminste)

Dank je wel, beantwoord in ieder geval mijn vragen! Hengstenkeuze staat in ons geval al helemaal vast. Qua stalling eigenlijk ook geen probleem (heb merriestal van 4 op 6).
Maar het is dus niet zo dat een jonger veulen het moeilijker heeft de winter door te komen (mist natuurlijk correcte opvolging en toezicht)? Dus een gezondheidsprobleem?
Mag je een veulen geboren na 1/6 dan een jaar later laten keuren?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:21

[***] schreef:

hoi,

Bedankt voor je informatie, maar ik heb niet gezegd dat ik geen tijd heb voor mijn paard.. ik rij haar weinig door mijn eigen omstandigheden.
Ik heb de paarden bij huis, dus het erg veel tijd voor ze.
De vraag over de keus van de hengst was eigenlijk niet echt een brandende vraag, voor mij is het in eerste instantie belangrijk om te weten waarom een laat veulen nadelen kan hebben.
Ik begrijp de nadelen die je me verteld..
bedankt!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:23

Mijn dierenarts heeft aangegeven dat als je merrie voor haar 10e nog geen veulen heeft gehad, je dat ook beter niet meer kan laten doen. De risico's worden groter als ze op latere leeftijd hun eerste veulen krijgen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:23

[***] schreef:

De derde optie is om ze buiten te laten lopen. Bij voldoende beschutting/inloopstal is dat totaal geen probleem.

Nadeel van een vroeg veulen (maart/april) is dat nog nauwelijks gras is. De meeste jaargangen begon het gras pas in mei echt te groeien. Voor half mei laat ik tenminste niks dekken.

Tot eind juli zou ik nog wel durven laten dekken maar daarna niet meer.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:27

@Jentel: Ik heb een merrietje van 14 jaar vorig jaar, onder veeartsbegeleiding, voor het eerst laten dekken. Hij heeft haar op voorhand grondig onderzocht (bekken voldoende breed, conditie ok, geen cysten, enz enz). Dat onderzoek was prima en volgens hem zaten er dan niet meer of minder risico's aan dan bij een jongere merrie. Nu ik geef hier maar mee wat mijn DA zei, maar wij hebben het dus wel gedaan!
Succes ermee!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:29

@refagreni: waarom na juli niet meer? Mijn DA zei van dat augustus ook nog wel kon ... is maar vraagje hoor, ben echt geïnteresseerd

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:41

Omdat als de herfst begint met kouder weer en slagregens het veulen nog maar een maand of 2 zou zijn. Ik heb buitenpaarden en dan moet je een beetje uitmikken; niet te vroeg maar ook niet te laat. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:46

Ik zou augustus als laatste dekmaand aanhouden, dat betekend dat het veulen dan in juli komt. Later zou ik zeker niet gaan dekken. Persoonlijk heb ik altijd de maanden mei, juni, juli. aangehouden als de aangewezen dekmaanden. Dan komen de veulens als het al wat warmer is. En hebben ze de tijd om voor de herfst een goede vacht aan te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:51

Refagreni schreef:
[***] schreef:

Nadeel van een vroeg veulen (maart/april) is dat nog nauwelijks gras is

Dan eet het veulen toch nog niet! En in de zomer/najaar als ze gespeend worden wel, dus dan kan je beter het veulen op gras hebben lopen ivm conditie en weerstand. Afspenen in de winter op alleen hooi/kuil vind ik voor een veulen niks waard, ze worden toch verkouden e.d. En al heb je ze in november op gras lopen, dan zit er niks geen voedingswaarde meer in.
Ik houd trouwens een weitje apart voor een vroeg veulen, als je dat redelijk de winter in laat gaan kan een merrie er in april prima een maand van eten!

Ik vind april/mei de [naam] periode en juni aan de late kant. Je hebt ze de eerste weken van hun leven mooi s'nachts op stal, worden ze mak van en je hebt ze elke dag door handen. Merrie krijgt in het begin toch veel merriebrok, later als ze op gras lopen niet meer.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:54

Ik wilde mijn merrie en veulen niet op stal hebben, het is maar wat je mogelijkheden zijn. Veulens kunnen ook prima met goed hooi en veulenbrok de winter ingaan. Heb ik nooit problemen mee gehad, ik fokte wel welshpony's.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:57

Bedankt voor de reacties.. voor dat ik de keus maak haar te laten dekken breng ik natuurlijk een bezoek aan de dierenarts!
Ze moet het wel aan kunnen natuurlijk.
Maar ik las net ergens dat het veulen voor een bepaalde tijd geboren moet zijn ivm veulenkeuring??
hoe zit dat dan precies?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:21

Refagreni schreef:
Nadeel van een vroeg veulen (maart/april) is dat nog nauwelijks gras is

[***] schreef:
Dan eet het veulen toch nog niet!

Maar de merrie wel! Niks werkt beter voor de melkproductie dan goed gras.

[***] schreef:
En in de zomer/najaar als ze gespeend worden wel, dus dan kan je beter het veulen op gras hebben lopen ivm conditie en weerstand. Afspenen in de winter op alleen hooi/kuil vind ik voor een veulen niks waard, ze worden toch verkouden e.d. En al heb je ze in november op gras lopen, dan zit er niks geen voedingswaarde meer in.

Van verkoudheid heb ik bij alle veulens nooit last van gehad. Zodra ze kunnen eten ze brok mee met de moeder. Tegen de tijd dat ze gespeend worden eten ze het als de brandweer. Ze krijgen de hele winter door brok bij. Spenen doe ik overigens altijd pas rond de jaarwisseling, dan zijn de veulens (de mijne iig) al dik een half jaar oud.
Overigens heb ik (als de winter een beetje meewerkt tenminste, dwz geen sneeuw/ strenge vorst) tot december/januari nog wel gras.

Zo zie je maar, ieder zijn methode. :)

teus_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:48

toen mijn shetland merrie 13 was heeft ze ook een veulen gehad
ik weet meschien ook nog een hengst maar wat voor soort merrie is het?
--------------------------------------------------------------------------
welsh ruin kopen? KLIK HIER http://link.marktplaats.nl/361106065