Dierenartskosten in de fokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KOLONIST

Dierenartskosten in de fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:05

Het dekseizoen loopt op zijn einde.

Na verschillende (4) pogingen, waarbij telkenmale opvoelen, scannen en inseminatie van de merrie werd uitgevoerd door onze dierenartsen is onze merrie nog steeds niet dragend.
Het totale kostenplaatje van aankoop sperma, verzending van het sperma vanuit Duitsland en bovenvermelde handelingen loopt nu al op tot meer dan 1000 Euro.
Wordt het niet eens stilaan tijd dat de fokkers drachtigheidgarantie kunnen eisen in ruil voor de torenhoge rekeningen.

Ik begrijp best dat de DA er in princiepe niet veel aan kan doen als de merrie gust blijft, maar zou het niet logisch zijn dat alle DA in overleg met de merriehouders een basisprijs zouden kunnen afspreken teneinde te werken tot drachtigheid van de merrie?

Nu wordt er al te snel komaf gemaakt met het excuus 'volgend jaar beter'.

En als je dan als fokker een redelijk bedrag voor je veulen vraagt, vragen ze of je ze nog wel alle vijf op een rijtje hebt.

Welke zijn uw ervaringen met de Da en de oplopende rekeningen?

MelodyT

Re: Dierenartskosten in de fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:25

Er zijn hengstenhouders die samenwerken met een dierenarts en waarbij je een pakket afkoopt voor het scannen.Heb ik ook gedaan was volgens mij 139euro en mag je tot einde seizoen elke ochtend om 8u komen scannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:36

VANGILS schreef:
En als je dan als fokker een redelijk bedrag voor je veulen vraagt, vragen ze of je ze nog wel alle vijf op een rijtje hebt.

Er is ook vast niemand die ooit tegen je gezegd heeft dat het goed uitkan om te fokken.
Het is een hobby en die kost in 99 % van de gevallen geld. En in het geval van een paardenhobby dus veel geld.

Er zijn idd klinieken/artsen/hengstenhouders die een pakketprijs hebben waarbij je vooral in de moeilijkere gevallen goedkoper uit bent.
Dat is een hele redelijke regeling, waarbij je soms alleen extra betaald voor medicijnen. Maar dat regel je vooraf en niet achteraf.

VANGILS schreef:
Wordt het niet eens stilaan tijd dat de fokkers drachtigheidgarantie kunnen eisen in ruil voor de torenhoge rekeningen.

Drachtigheidsgaranties bestaan niet, want die garantie is er nooit, die zal je dus ook nooit van een veearts kunnen verlangen.
Wel krijg je bij de meeste hengstenhouders na een gustverklaring een deel van het dekgeld terug of hoef je maar een gedeelte te betalen.

Een dierenarts moet altijd zijn centen krijgen voor geleverd werk, of er nu een veulen komt of niet.
Als hij je paard behandeld en dat gaat dood dan moet je de rekening toch ook gewoon betalen? Dat lijkt mij in geval van niet drachtig dus ook.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:40

VANGILS schreef:

En waar moet de hengstenhouder dan van leven? Dit geld gaat naar de dierenarts. Zou een mooie boel worden....

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:45

Hallo,

Aan de antwoorden is te merken dat het best een 'hot' en hekel item is, de hoge DA kosten.

Iedereen MOET betaald worden voor geleverd werk, geen probleem, maar zou het soms ook niet ten gevolge van een verkeerde inschatting zijn dat de merrie niet drachtig wordt? En we zullen toch maar best geen medelijden opwekken met de hengstenhouders of wel?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:53

VANGILS -. Je wil hier de rekeningen niet krijgen van 2 jaar drachtig proberen krijgen. 1ste jaar niet gelukt 2e jaar wel de dracht. Scannen moet toch wel dek ik natuurlijk maar die kosten zijn hoog en je hebt nooit zekerheid.

De hengstenhouder heeft al een verplichting ten opzichte van de kwaliteit van het zaad. Meer kan hij niet doen. ALs je merrie niet pakt is het niet zijn schuld.

Hier is de dierarts dit jaar heel coulant geweest en voor mijn gevoel heel wat uurtjes niet gerekend. M

Maar fokken blijft gokken en veel geld kosten voordat je er misschien wat aan verdient.

Als je wil kan ik wel even opzoeken hoeveel het mij gekost heeft en je ook melde waarom.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:58

Garanties kun je nooit geven.
De merrie word niet voor niks niet drachtig is mijn idee dan altijd :o

VANGILS schreef:
En we zullen toch maar best geen medelijden opwekken met de hengstenhouders of wel?

Maar de hengstenhouder kan er niks aan doen. Die levert alleen het zaad... De rest blijft aan de merrie en de merriehouder...
Als de merrie haar cyclus bijv. niet goed is of de eitjes rijpen niet goed is dat niet de schuld van de hengstenhouder :(:)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:01

Een dierenarts alleen krijgt een merrie niet dragend hoor? Ook de merrie zal mee moeten werken en opnemen.
Is ze al eerder drachtig geworden van KI? Misschien werkt natuurlijk dekken wel beter bij haar. Het zal het eerste paard niet wezen die niet ontvankelijk is voor dat gevrot.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:25

Daarom breng ik mijn merrie's naar de hengstenhouder en koop de veeartskosten af.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:27

Als je gaat fokken moet je eerst weten wat je gaat doen..
nl. Ken je merrie. Weet hoe een cyclus is. ( ik geef je te doen hoeveel dat niet weten )
Weet wat een hypofyse is.
Weet wat een Ph-zuurgraad is..zeer belangrijk.

Dan kom je bij de HH..deze wil sperma verkopen...
De vraag moet je stellen is het een vakman of een een handelaar in rietjes die van elke hengst meesnoept zonder werkelijk een tegenprestatie te leveren.
Waaronder het schouwprotocol...Of heeft hij het schouwprotocol vervangen door de scanner van de DA.
Bij het laatste zie je dat de DA het werk over heeft genomen van de HH..en daar begint de ellende...
De DA wanneer hij aan huis komt begint hij zijn zakken te spekken en heeft weinig oog voor de merrie...
Hij is er niet bij gebaat dat een merrie snel drachtig wordt...Meestal zal hij veel onzin verkopen nl. wat de merrie allemaal zou kunnen hebben voor dat ze drachtig wordt...
En daar begint de telmachine...een spuitje hier een pilletje daar..nogmaals weer een bezoek...weer scannen en weer scannen en weer scannen...
misschien moeten we spoelen..of een hormoon behandeling geven...
Maar hij zal nooit zeggen schouw met een hengst en die vertelt wel wanneer er een bevruchting plaats mag vinden...
en daar kan geen DA tegen op... :Y)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:30

Daarom werd mijn merrie alleen natuurlijk gedekt. Alle keren nog 100% raak. Ze heeft inmiddels 9 veulens gebaard. In 15 jaar tijd overigens, nu is ze 24 jaar en met pensioen. Voordat iemand denkt dat ik haar als wandelende couveuse behandel. ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:37

Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je merrie niet drachtig wordt en jij vervolgens wel alle rekeningen mag betalen, dat even voorop gesteld.

Maar ik vind het niet terrecht om daar dan moeilijk over te doen. Dat weet je op het moment dat je er voor kiest om te gaan fokken. Dat kost nou eenmaal geld en als je pech hebt kost het veel geld waar je uiteindelijk niets voor terug krijgt. Risico van het vak vind ik.

Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat mijn merrie in een keer drachtig was. Uiteindelijk heeft mijn veulen vorig jaar heel wat gekost omdat er helaas wat complicaties waren. Ook nog wat pech met verwondingen en dergelijk. Tuurlijk balen maar het is mijn keuze geweest om te fokken en ik wist dat het risico's met zich meebrengt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:44

Daan_Ordeal schreef:
Maar ik vind het niet terrecht om daar dan moeilijk over te doen. Dat weet je op het moment dat je er voor kiest om te gaan fokken. Dat kost nou eenmaal geld en als je pech hebt kost het veel geld waar je uiteindelijk niets voor terug krijgt. Risico van het vak vind ik.
.

Het heeft meestal met de onkunde van de eigenaar van doen...
Een gezonde merrie geeft aan of ze bevrucht wil worden...
Alle twijfelaars hadden zichzelf nooit laten vermeerderen...en dat is een natuurlijke wetmatigheid...
Bij die laatste zijn dat de "slachtoffers" voor een gepeperde DA-rekening. :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:35

Ik denk dat een "drachtigheidsgarantie" nog niet eens een zo heel gek idee is, misschien dat hengstenhouders dan het sperma eens stukken minder gaan verdunnen (want ja dat gebeurt nog al eens geregeld) en dus een merrie sneller drachtig raakt.

Anderzijds, kan je zo iets niet garanderen. Als de merrie niet drachtig wordt, wordt zij niet drachtig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:28

Ik ben een hengstenhouder van een ponyhengst. Mijn hengst gaat via KI, maar per spermawinning ben ik sowieso al ongeveer 75 euro kwijt. Komen de verzendkosten nog bij. Denk maar niet dat het winstgevend is, sterker nog, ik moet er geld op toeleggen. Ook bij mijn hengst zijn er merries die nog niet drachtig zijn en dus verschillende keren zijn teruggekomen. Ik sta er ook niet om te juichen, ik zie ze het liefste meteen drachtig.
Deze merries zijn overigens ook allemaal afgekocht, dus diegene die scant en insemineert zal er ook niet vrolijk van worden, die had ze ook het liefste direct drachtig gezien.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:43

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het meer over de KWPN hengstenhouders heb die meer dan 1.000,- per hengst kosten en waarvan het sperma ook nog eens tig keer verdund wordt.

Ik nee aan dat je niet alles zelf doet, je hebt een hengst in bezit en brengt deze naar een hengsten station. Bedoel dus echt de hengstenhouders/stations met eigen hengsten en die ook nog eens meer dan € 1.000,- vragen. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:06

De meerderheid van de KWPN-hengsten zit onder de 1000 euro. En ook al is er een eigen SWS zijn er nog altijd behoorlijk wat kosten. Bovendien worden de meeste hengsten in de sport uitgebracht en veel van deze hengsten staan ook niet bij het SWS. Ook daar zitten kosten aan verbonden.
Verder is het ook niet zo dat iedere sprong tig keer verdund wordt. Verdunning moet, tenzij er direct vers geïnsemineerd wordt. Sowieso wordt dus altijd verdund. En het is echt niet zo dat voor iedere hengst iedere dag 10 merries voor sperma staan te wachten. In de toptijd zullen er wel meerdere merries zijn, maar daarbuiten zal het meestal toch voor 1 merrie verdund worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:26

Als een merrie niet drachtig wordt en er uit eindelijk onderzocht wordt hoeveel sperma er in het rietje zit en dit blijkt maar 8% te zijn wat volgens de DA veel en veel te weinig is. Nee sorry, dat vind ik wel een beetje overdreven verdund. Dit gebeurt overigens heel erg vaak en dit is bevestigd door verschillende vee artsen.

Duurt niet lang meer voordat het merendeel van de hengsten boven de 1.000,- komen. Gezien het feit ze nu al voor de jonge hengsten (dit jaar en vorig jaar gekeurd) al rond de 900,- durven te vragen en zelfs nog meer.

Daarnaast zijn de meeste toch echt wel tegen de 1.000,- aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:45

Betreffende DA weet dan dus van te voren wat de hoeveelheid sperma en de TNB van die sprong is? Dat is knap.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:53

Nee, dat was niet van te voren. De merrie raakte dat jaar (voor de eerste keer) niet drachtig en was altijd heel snel en makkelijk drachtig. Dus heeft de DA gekeken of er uberhaupt wel sperma in het rietje zat, dit bleek bar weinig.

Edit: DA heeft contact opgenomen met hengstenhouder, die daarna een rietje gestuurd heeft die niet sterk verdund was en merrie was in 1x drachtig.

HH kwam er mee dat hij het sperma van deze hengst altijd zover verdunde, omdat de hengst zeer goed bevruchtend was. Al vond hij het wel raar dat er dit jaar zo weinig drachtig waren van de hengst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:56

Maar om een percentage uit te kunnen rekenen moet je ook weten wat de hoeveelheid uit die sprong was, dus voor de verdunning, en dat bedoelde ik met van te voren. Jouw DA wist dat dus?
Er zijn KWPN hengsten die 5 keer minder sperma per sprong leveren dan andere hengsten. Als je van een hoge waarde uitgaat, en dat zo'n hengst is, zit je op 20%, verdunning is de helft, dan zit je dus al snel op die 8%.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:00

Neonlight schreef:
Maar om een percentage uit te kunnen rekenen moet je ook weten wat de hoeveelheid uit die sprong was, dus voor de verdunning, en dat bedoelde ik met van te voren. Jouw DA wist dat dus?
Er zijn KWPN hengsten die 5 keer minder sperma per sprong leveren dan andere hengsten. Als je van een hoge waarde uitgaat, en dat zo'n hengst is, zit je op 20%, verdunning is de helft, dan zit je dus al snel op die 8%.

De DA was van een andere HH als waar de desbetreffende hengst stond, maar waar voorheen de hengst ook gestaan heeft (of ter dekking, dat weet ik niet). Of de hoeveelheid opbrengst veranderd per sprong in de loop van de tijd, dat weet ik ook niet (ben geen HH en ook geen DA). Alleen daar was de DA van uit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:07

Ik maak van te voren altijd afspraken, vaste pakketprijs met de da en pas betalen bij levend veulen met de hengstenhouder.
Ben 1x vergeten de pakketprijs met de da af te spreken en was toen ook niet blij :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:17

Spermakwaniteit kan wel degelijk verlopen en kan heel wisselend zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:24

Neonlight schreef:
Spermakwaniteit kan wel degelijk verlopen en kan heel wisselend zijn.

Kan het ook verminderen binnen het jaar? (of ja, verschil tussen bijvoorbeeld dit dekseizoen en vorig dekseizoen?)

Over de merrie is overigens twee jaar terug, drie jaar terug stond de hengst (ter dekking) op het zelfde station als de DA.