Wel of niet bij de hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Wel of niet bij de hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:55

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden zit ik eraan te denken om mijn merrie bij de hengst te doen. Heb een leuke hengst gevonden (wat er leuk bij zou passen) voor niet al te veel geld. Met het veulen wil ik immers zelf verder, dus hoeft het van mij geen top bloed te zijn. Als ik er maar plezier mee kan hebben.
Nu twijfel ik alleen of ik haar wel drachtig zou kunnen krijgen gezien enkele punten. Namelijk:

- Ze is nu 16 jaar.
- Ze heeft (als het verhaal van de handelaar klopt) voor ongeveer 8 jaar terug een tweeling gehad.
- Ze is een pismerrie.

Nu zou ik graag jullie advies willen horen. Moet ik het proberen of niet? Kan ik het de merrie nog aandoen op deze leeftijd? Dracht en geboorte is natuurlijk niet niks.
De ene dierenarts zegt dat ik het niet meer hoef te proberen. De ander zegt dat het geen enkel probleem is. Wat denken jullie?

Groetjes
Joanne

mang

Re: Wel of niet bij de hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:56

een pismerrie ? :+
wat houd dat in ? :P

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:59

gewoon even de baarmoeder na laten kijken. en vsan die tweeling zegt niks kan altijd gebeuren maar als je goed scant na het dekken kun je een tweeling uitsluiten. en de leeftijd als de baarmoeder goed is moet het kunnen. succes ermee

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:59

waarom niet ik heb vorig jaar mijn 18 jarige welsh a merrie laten dekken door een welsh C hengst en nu loopt er een schitternd hengstje naast waar ze heel trots op is...

voor de leeftijd zou ik het niet laten mits ze er goed uit ziet en geen lichamelijke problemen heeft

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:01

mijn trekpaard heeft op haar 16 ook nog een veulen gehad hoor
en trekpaarden zijn daar heel wat zwakker in door de leeftijd!

en voor de zekerheid even laten controleren

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:04

Ik wil je er op wijzen dat je wel erg laat in het seizoen bent. dat hoeft op zich geen probleem te zijn maar je hebt niet zoveel kansen meer en bovendien wordt het eventuele veulen midden in de zomer geboren.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:05

16 jaar is niet te oud hoor. Wanneer je merrie in goede conditie is, goed hengstig toont, kan dit makkelijk. Al ben je wel al een beetje laat in het seizoen. De mooiste tijd om te dekken is rond mei/juni. Dan krijg je namelijk in April/ mei een veulen. Nu kan het ook nog wel, maar stel dat het niet in 1 x pakt kom je wel heel laat in het seizoen te zitten.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:11

Ik weet dat het laat in het seizoen is. Twijfel twijfel en nog eens twijfel. Wilde haar eerst begin mei laten dekken, maar toen zei er dus een dierenarts dat ik haar toch niet drachtig zou kunnen krijgen. Heb toen de hengst afgezegt. Nu werk ik sinds kort bij een dierenartsenpraktijk afdeling paard en die dierenartsen zeggen dat het geen probleem is om haar te laten dekken en drachtig te krijgen. Nu begint het weer wat te spoken om het toch maar eens te proberen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:13

Een goed raad: bij twijfel niet doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:16

Ik zou het gewoon volgend jaar doen onder toezicht van je praktijk. Kun je nog even doortwijfelen en ben je volgend jaar lekker vroeg!

teus_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:54

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:01

Om de leeftijd hoef je het niet te laten. Een van onze merries is 21 jr en heeft dit jaar nog een veulen op de wereld gezet! Het is misschien idd wat laat om te dekken. Kun je niet met de hengstenhouder afspreken dat je het een keer probeerd en als het niet lukt je volgend jaar verder gaat zonder extra kosten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:03

Wat betreft de kans op drachtig worden ivm de leeftijd. Waarom probeer je het niet?? Daar kun je volgens mij echt maar op 1 manier achterkomen, ieder dier verschilt toch?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:12

Wat betreft het laat in het seizoen zijn is misschien voor mij zelfs wel een voordeel. Het is namelijk zo dat mijn merrie 24/7 in de wei gaat staan. Als je dan een vroeg veulentje hebt, ben ik bang dat het 's nachts nog te koud is. Daarbij is het ook de bedoeling dat als het dit jaar niet in 1 keer lukt, ik het pas volgend jaar weer ga proberen. Anders wordt het inderdaad wel erg laat. De afspraak met de hengstenhouder is: bij gust, volgende keer gratis dekken. Hoef dan alleen de stalling te betalen.