Veulentje met ringworm

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Veulentje met ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 09:31

Mijn veulentje heeft helaas ringworm.

Uiteraard is hij onder behandeling en heeft hij vrijdag zijn laatste behandeling.
Dus het is onder controle.

Nou heb ik alleen het volgende probleem.
Aankomende zaterdag is de landelijke New Forest Pony keuring waar zowel de merrie als het veulen voor geselecteerd zijn.
Hier maakt mijn merrie een goede kans om kroon te kunnen worden.

Ik baal dus echt enorm van het feit dat het veulen ringworm heeft, omdat dit erg besmettelijk zou zijn.
En dit dus in de weg zou staan als we naar de keuring willen.

Nou heb ik de dierenarts gesproken hierover en volgens hem moet het geen probleem zijn om toch naar de keuring te gaan, aangezien het alleen besmettelijk is bij direct contact, dus directe aanraking.
Als ik direct contact vermijdt is er geen risico tot besmetting.
Daarbij haalde de dierenarts aan dat hij al zijn behandelingen heeft gehad en dat de schimmelsporen dan dood zijn, dus besmetting waarschijnlijk helemaal niet meer het geval zou zijn.

Nou zit ik toch heel erg te twijfelen of ik zal gaan.
Voor de merrie zou ik heel graag willen gaan, omdat dit voor haar de enige kans zal zijn om kroon te worden.
Maar aan de andere kant zal het ook heel wat moeilijkheden mee brengen. Scheve gezichten van andere kandidaten, omdat de plekjes goed herkenbaar zijn als ringworm.
En zou de jury zich niet door de plekken laten beinvloeden in hun normering?

Ik kan er dus voor kiezen om:
- helemaal niet te gaan (en daarmee de enige kans op kroonschap voor mijn merrie verliezen)
- wel te gaan, maar alleen de merrie voor te laten brengen (waarbij het veulen wel aanwezig moet zijn in de ring, maar desnoods alleen door mij wordt vast gehouden).
- wel te gaan en zowel de merrie als het veulen voor te laten brengen.

Wat zouden jullie doen???

bulck

Re: Veulentje met ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:38

En is het nog hard te zien aan het veulen dat het ringworm gehad heeft? In geval van wel, denk ik dat ze zowieso weinig kans maakt op goede kwalificatie en kan je er ook op aangesproken worden.

Ik zou thuisblijven en dan volgende keer opnieuw proberen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 09:50

Volgende keer opnieuw proberen kan niet aangezien de merrie alleen kroon kan worden vergezeld van een veulen. En het staat niet in de planning de merrie in de komende jaren opnieuw te laten dekken.

Het is op de schouder nog te zien, daar zitten 2 plekken.

Maar volgens de DA kan het geen kwaad.
Als ik een verklaring van hem mee neem?

En ik bel zowiezo vandaag het stamboek nog om te vragen hoe ze er tegen over staan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:07

Ringworm is inderdaad vrij besmettelijk, maar verder gelukkig ook tamelijk onschuldig. Het is vooral ook een aandoening die opspeelt bij dieren met gebrekkige weerstand: jong en nog bezig die op te bouwen, of oude/zieke/zwakke dieren. Ik denk dat het gros van de jonge paarden het ergens wel een keer oploopt tussen hun geboorte en hun 2e of 3e levensjaar.

banketstaaf voor je dat jouw veulen het net nu heeft, nu je naar die keuring wil, maar de kwaliteiten van je merrie en/of veulen worden er niets minder van. En goeie jury moet dit imo. dus ook gewoon buiten beschouwing laten en merrie en veulen beoordelen op de dingen die er, voor wat betreft de fokwaarde van beiden, wel toe doen.

Ik zou inderdaad wel proberen een dierenartsverklaring te krijgen. Vaak staan namelijk in de voorwaarden voor deelname aan dergelijke evenementen wel op één of andere manier wat kreten over dat je paard niets onder de leden mag hebben. Met een dierenartsverklaring dat de ringworm onder controle is kunnen ze je dan iig. niet ter plekke onterecht alsnog uitsluiten van deelname.

En aan wat de rest er van vind moet je gewoon maling hebben. Als je er met de veearts en de organisatie uit kunt komen, zou ik ze gewoon allebei voorbrengen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:41

Ik heb een verklaring van de DA! dat de ringworm onder controle is en dat de kans op besmetting zeer gering is, omdat het goed behandeld is. Helemaal als we direct contact vermijden.

Nu nog het stamboek bellen...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:57

en, wat zei het stamboek?

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:39

En heb je al kontakt gehad met het Stamboek en hoe reageerden ze, ben ik echt wel benieuwd naar

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:50

Als het alleen op het lichaam zit en niet op t hoofdje of hals, is t miss een optie om een dekentje maat mini-shet op te doen? Voor mini-shetjes zijn ook statie dekentjes, heel licht en dun. Of zo'n hondendekentje maat St. Bernard :+ ! Kun je nog altijd zeggen dat ze erg verkouden is geweest en dat je geen risico wil lopen dat ze kou vat O:) En dan zowiezo alleen met t veulen in de ring gaan staan en vasthouden, anders gaat t dekentje miss schuiven tijdens t draven, galopperen van het veulen, en das niet veilig voor t veulen. Wordt alleen de merrie beoordeelt of ook t veulen? Als dit je enige kans is en de DA zegt dat t onder controle is, dan zou ik toch gaan. (evt dus met dekentje om scheve gezichten van andere pony-eigenaren te voorkomen.) Zeker omdat t alleen overdraagbaar is met direct contact, of als jij eerst je veulen aait en dan een andere pony zou aanraken. Heel veel succes op de keuring +:)+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:32

Zijn die plekjes niet een beetje te maskeren? Veulens hebben wel vaker wat kale plekjes door rare acties of aanvaringen met andere veulens/paarden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:32

Pfff, dat is wel balen zeg! Maar zoals je zelf al aangeeft, het is wel je enige kans op kroon dus ik zou gaan en desnoods alleen de merrie laten keuren en het veulen gewoon terugtrekken uit de keuring, als dit mogelijk is....

*edit* zie net dat het om Razzle gaat, wel jammer, maar voor Roos zou ik toch wel gewoon gaan voor de kroon :-)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 09:54

Dat gaan we dus ook doen.

Het stamboek heb ik gisteren niet kunnen bereiken, maar de hengstenhouden die Rosa voorbrengt zegt dat hij dat ook niet zou doen.
Het is behandeld dus waarom zou je het dan aangeven. Dat zou het zelfde zijn als "pas op, ik en vorige week ziek geweest, ja nu ben ik weer beter".
We nemen de verklaring van de da mee, dus als mensen er om komen, kunnen we die onder hun neus schuiven...

ga zo nog even langs de da om die verklaring op te halen en dan vraag ik meteen of het kunnen maskeren met iets...

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:11

kun je geen foto plaatsten, misschien kunnen we dan mee denken over het maskeren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:20

Volgens de DA kan ik er schoenpoets opsmeren... hihi

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:36

Niet aangeven, het is alleen besmettelijk door direct contact en dat zal je veulen niet hebben op de keuring.

Denk er wel om dat het ook besmettelijk is voor mensen, dus laat het veulentje niet aaien door vreemden.
Ik heb ook weleens een veulen gehad waar ik het vermoeden had dat ze aan ringworm leed, maar een dierenarts ontkende dit, hij zei dat het aan het verharen lag.
Echter na een paar weken klaagde mijn toenmalige vriend dat hij ineens zo'n rare plek op zijn buik had. Naar de huisarts gegaan en idd ringworm. We hebben toen maar aangenomen dat hij het in een zwembad had opgelopen. :+ Met een simpel zalfje was het zo weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:52

kitbits schreef:
Niet aangeven, het is alleen besmettelijk door direct contact en dat zal je veulen niet hebben op de keuring.

Denk er wel om dat het ook besmettelijk is voor mensen, dus laat het veulentje niet aaien door vreemden.
Ik heb ook weleens een veulen gehad waar ik het vermoeden had dat ze aan ringworm leed, maar een dierenarts ontkende dit, hij zei dat het aan het verharen lag.
Echter na een paar weken klaagde mijn toenmalige vriend dat hij ineens zo'n rare plek op zijn buik had. Naar de huisarts gegaan en idd ringworm. We hebben toen maar aangenomen dat hij het in een zwembad had opgelopen. :+ Met een simpel zalfje was het zo weer weg.

Dat is niet waar, het is ook besmettelijk door de lucht. Het is een schimmel en een schimmel geeft sporen af. Zeg tegen mensen met een cattery of kennel het woord ringworm, en ze worden hysterisch, omdat de sporen jaren in een huis / gebouw kunnen blijven. Je komt er ontzettend moeilijk vanaf, krijg al jeuk als ik er maar aan denk.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:55

Imavarol vraag bij de dierenarts aan helpt geweldig! :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:35

Even de moeite doen om het topic door te lezen of in ieder geval de begin post?

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:44

ben bang dat ze het veulen niet in de ring toelaten, ik fok welsh pony's en wij worden ook geweigerd in de ring als er iets niet goed is met moeder of veulen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:22

Hallo Molenweides, als je de beginpost had doorgelezen had je misschien gezien dat het al een oud topic is, aangezien de keuring al lang geweest is...

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:54

en hoe is het gegaan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:45

We hebben alleen de merrie voorgebracht, het veulen hebben we wel mee gehad want die had ze nodig in de ring voor haar rubriek.
Er is niks van gezegd en ik heb zelfs meerdere veulens zien rondlopen met dubieuze plekjes.

Merrie ging top, ze is voorlopig kroon.