diplomarijden en best gereden combinatie oh zadel fjorden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vronytopper

diplomarijden en best gereden combinatie oh zadel fjorden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:04

Wie kan mij duidelijk maken wat hier de bedoeling van is?
Ik heb een fjorden merrie, die ik officieel L2 start.

Maar als ik aan diploma rijden mee doe moet ik bij A diploma beginnen??
En wat kun je ermee? is het gewoon voor de lol, of komt er ook wat bij op het paspoort? of met de premie's?

En wat houd het bestgaand rijpaard onder het zadel in? kun je je daar zo voor opgeven?
is het zelfde als bij friezen wat uitvoeren wat jury zegt, en dan krijg je punten, maar wat kun je met die punten, ga je dan door naar CK of niet?

ik hoop dat iemand mij hier wat over kan vertellen?!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:15

Feestje, feestje!!! Alles wat je bij de KNHS hebt gedaan, moet je vergeten... :+ :( :Y)

Je mag B gaan starten (A is facultatief voor idereen, mag je dus ook wel hoor...)
Niet vergeten.. je moet ook theorie doen...

Dus in jouw geval zou ik zeggen begin bij de B.
(al ben je KNHS grand prix, dat kan ze geen fluit schelen, je MOET in de B beginnen.)

Je fjordsport diploma's mits je paard L1 met minstens 160 pnt is (dat noemen ze LL) en B fjordsport springen is voldoende om je paard mits die op de keuring 37 punten haalt ster te krijgen.

In plaats van fjordsporten kun je ook boppen.
Met een A-bop, kan je paard met wederom die 37 punten op de keuring ook ster worden.
Met een B-bop, en 35 of 36 pnt op de keuring kan je paard model worden.

Je kan boppen onder het zadel en aangespannen er is ook de mogelijk heid tot een trekproef.

Bestgaand kan je je bij diverse keuringen voor inschrijven.
Ongeacht of je dat hebt gedaan en of je nou 1e of laatste wordt, je mag zowiezo naar de CK om mee te doen
aan bestgaand, of de keuring zelf. (bestgaand heeft onder het zadel en aangespannen variant)

Ben je lid van het stamboek? (om mee te kunnen doen is dat wel nodig, dat heet, je paard moet lid zijn van het
stamboek. En uiteraard moet je een stamboek fjord hebben.)

Wat is het nut van de fjordsportdiploma? Soms nodig voor je predikaat van het paard.
Verder is het leuk voor mensen die geen wedstrijden rijden.
Is er vaak wel heel gezellig.

vronytopper

Re: diplomarijden en best gereden combinatie oh zadel fjorden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:22

dankje!!

Ja ik ben wel lid, dus dat scheelt ik hbe ook wel keuringen gedaan, 2e premie gehaald vorig jaar.

Doen er niet alleen maar kleine kinderen aan mee?
Denk dat ik het eens ga proberen dan in de B sport!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:23

Wat is het nut dan van bestgaand rijpaard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:24

Nee, niet alleen kleine kinderen.

En nut van bestgaand? Is niet nuttig, is alleen voor de fun.
Zitten geen consequenties aan.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:32

okej!!

Dus is wel leuk als ik aan beide mee doe!
kun je wel winnen ofzo met bestgaand rijpaard?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:08

Dit jaar is er op de CK geen bestgaand onder het zadel of aangespannen i.v.m. jubileumkeuring..

Je kunt inderdaad wel gewoon winnen met bestgaand, vaak zit er een klein prijsje aan vast..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:09

Prijsje varieerd van hoofdstel (promt in de verkeerde maat) tot bekertje.

CK geen bestgaand? Jammer.... jubileum had ik me niet voor ingeschreven omdat ik niet wist of Sjol en wanneer Sjol ooit weer zou gaan lopen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:50

Dat hoorde ik laatst ook al: geen bestgaand, maar waar staat dat vermeld? In de agenda op de stamboeksite staat wel: "Hoenderloo 9 okt. Best gereden com. Zadel/aangespannen Jubileum keuring"
Of is dat een welbekende fout?

Bestgaand op de keuringen is vaak voor de leuk, kijken hoe je t.o.v. de rest het doet.
Al is het soms jammer dat op de ene keuring het echt bestgaand is, dus gaat het om hoe je paard door de baan gaat, maar op steeds meer keuringen veranderd het naar bestgereden paard en dan tellen niet de gangen van je paard zozeer maar de dressuurmatige insteek (het zich laten rijden, stelling, buiging, in de hand staan, etc). (je leest wel; ik houdt wel van een beetje show door de baan, dus wat mij betreft; laat ze maar sjouwen...dat andere laten we wel zien in een dressuurproef.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:50

Ben ik deels met je eens.

Paard met de beste gangen dat gaaf sjouwt is heel leuk om te zien.
Echter er dient wel een stuur en rem op te zitten, anders heb je niets aan je supergaande paard.
(ja, dan kan je er op buitenrit mee verongelukken, hoe vaak lees ik niet, paard is niet te houden.....)
Aangezien het dier ook rijbaar moet zijn, anders kan je ze net zo goed stoer aan de hand showen,
zoals bv bij de tuigpaard rubrieken nog wel eens gebeurt. (gaaf! Als men dan gaat stampen etc.
om ze te zien lopen)

Onder het zadel, is in mijn ogen, niet alleen het gangwerk, ook de rijdbaarheid van het dier.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:44

Tuurlijk dominique hoort bij dat puntje 'hoé een paard door de baan gaat' ook het gereden zijn, maar het paard wat er keihard vandoor stiefelt zal ook niet snel bovenaan eindigen. (die zie je 1x voorbij komen en nooit weer)

Maar momenteel komt er bij de best gereden combinaties (op de meeste keuringen tegenwoordig) weinig show meer kijken, waardoor het een veredelde 'brave' dressuurproef wordt. Ook leuk, maar sommige paarden hebben dat extra's in zich, wat je eigenlijk nooit weer terug ziet onder het zadel (want dat hogere niveau in de dressuur waarin show weer belangrijker wordt, zien ze nooit). Maar foktechnisch vindt men die extra bewegingen wel zeer wenselijk...maar juist op een keuring wil je ze dan onder het zadel ook wel eens zien, evenals voor de wagen. (ik dan)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:03

Maar dan moeten ze bestgaand aan de hand doen en niet onder het zadel.
Betekend wel, dat de meelopers flink in training moeten }> .

Overigens werd ons rondje hard door de baan zelfs bij de prijsuitrijking vorig jaar niet gewaardeerd......

(wij hadden in gedachten even het stoffige achter ons laten, speaker vond het not done... :D _O- ,
hadden ineens medelijden met de paarden, hadden ze beter eerder op die dag kunnen hebben,
aangezien we er toen allemaal uur of 2 op zaten voor we onze proefjes konden rijden..)

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:19

Maar er is dus geen bestgaand onder het zadel dit jaar?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:50

Sjolvir schreef:
Maar dan moeten ze bestgaand aan de hand doen en niet onder het zadel.
Betekend wel, dat de meelopers flink in training moeten }> .

Overigens werd ons rondje hard door de baan zelfs bij de prijsuitrijking vorig jaar niet gewaardeerd......

(wij hadden in gedachten even het stoffige achter ons laten, speaker vond het not done... :D _O- ,
hadden ineens medelijden met de paarden, hadden ze beter eerder op die dag kunnen hebben,
aangezien we er toen allemaal uur of 2 op zaten voor we onze proefjes konden rijden..)

:j toen hebben wij aan de kant even zitten genieten haha, dát wilden we zien ondanks de hitte. (en je zag het aan de paarden ook dat ze dat echt even leuk vonden, knallen en ontladen)

Maar aan de hand is het laten zien van wat ze in huis hebben toch altijd weer net even anders dan onder het zadel (met belasting op de rug). Dus ik zie graag beide...hoe ze onbelast presteren, maar ook belast (of ze dan nog steeds hetzelfde kunnen)! Geeft je ook weer een indruk in hoe sterk zo'n paard is. Sommige paarden kunnen onbelast gaan als een trein, maar met belasting zie je ineens hoeveel 'zwakker' ze zijn...dat geeft mij deels foktechnisch ook weer informatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

heeft naturlijk ook met training te maken en als ik met mijn lengte en bijpassende gewicht op een paard ga zitten dat altijd gewend is aan een lichtgewicht vlo van 50 kilo, schrikt ie zich ook half dood.

En je kan kracht natuurlijk trainen.
(als ik zie hoe snel zwartje nu sterker wordt, dus deels van nature mee gekregen, deel is te trainen. )

Overigens heeft Sjol niet het meest fantastische gangwerk.
Is ook nog eens een luiwammes, dus zal nooit meer doen dan strikt noodzakelijk.
Als ze rechtdoor loopt is ze te beroerd om haar poten uit te steken, ga je appyeren kan ze het ineens wel..
Terwijl dan de meesten zeggen en bedankt! niet thuis! lastig en ruim en opzij en buigen..
Snap die pony na al die jaren in sommige opzichten nog steeds niet....
(schrale troost, dit heeft geen van mijn instructeurs ooit gesnapt)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:10

Sjolvir schreef:
(als ik zie hoe snel zwartje nu sterker wordt, dus deels van nature mee gekregen, deel is te trainen. )

Als ze rechtdoor loopt is ze te beroerd om haar poten uit te steken, ga je appyeren kan ze het ineens wel..

Precies dus dan haal je ohz er andere kwaliteiten uit dan aan de hand. Een paard dat zich aan de hand misschien mwah laat zien, gaat onder het zadel ineens als een trein. Die dingen vindt ik dan geweldig mooi om te zien, dat vertelt je dan meer.

En het punt ´kracht kun je trainen´ :j maar een paard wat van nature al sterk is, is natuurlijk ook gewenst. Dus daar zit mijn puntje "foktechnisch interessant"...dat is wel iets wat ik mee zou willen nemen in de fokkerij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:21

Bella schreef:
Sjolvir schreef:

Precies dus dan haal je ohz er andere kwaliteiten uit dan aan de hand. Een paard dat zich aan de hand misschien mwah laat zien, gaat onder het zadel ineens als een trein. Die dingen vindt ik dan geweldig mooi om te zien, dat vertelt je dan meer.

En het punt ´kracht kun je trainen´ :j maar een paard wat van nature al sterk is, is natuurlijk ook gewenst. Dus daar zit mijn puntje "foktechnisch interessant"...dat is wel iets wat ik mee zou willen nemen in de fokkerij.

Ja, maar sommigen zijn serieus getraind, anderen niet...
Dus foktechnisch wordt hier ernstig versluierd in training,
aangezien training de onbekende factor is in het geheel.
En hoeveel is fenotype en hoeveel is genotype is dan nog zeer ondoorzichtig.
Zeker daar allerlei leeftijden en opleidings niveaus door elkaar rijden.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:26

Bella schreef:
Dat hoorde ik laatst ook al: geen bestgaand, maar waar staat dat vermeld? In de agenda op de stamboeksite staat wel: "Hoenderloo 9 okt. Best gereden com. Zadel/aangespannen Jubileum keuring"

Dat zou best kunnen. Ik zal het vanavond eens navragen.
Normaal was er geen CK in het jubileum jaar, maar doordat dit jaar de keuring geen plaatst krijg in Augustus, is dit verplaast naar de speciale jubileum keuring. Daar zou enkel keuring zijn. Komen we nog op terug dus 8-) *D

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:36

Sjolvir schreef:
Ja, maar sommigen zijn serieus getraind, anderen niet...
Dus foktechnisch wordt hier ernstig versluierd in training,
aangezien training de onbekende factor is in het geheel.
En hoeveel is fenotype en hoeveel is genotype is dan nog zeer ondoorzichtig.
Zeker daar allerlei leeftijden en opleidings niveaus door elkaar rijden.

Dat is dat de onbekende factor inderdaad maar je wens is natuurlijk op den duur fenotype zien, maar zo krijgen wel de ook 'ongetrainde' paarden evengoed kans als ze goede paarden zijn. Het is dan aan jezelf om het talent van de ruiter in te schatten, maar dat geldt in alle gevallen wanneer je spreekt over 'onder het zadel', dan heeft altijd de ruiter invloed...of je best gereden of bestgaand rijdt. Zoals de beoordeling tegenwoordig wordt ingezet hoef je de fokmerrie, hoe goed ook, niet te gaan rijden bij best gereden combinatie, want dat red je nooit qua opleidingsniveau. (en daar wringt mij nu net de schoen, dat het opleidingsniveau belangrijker wordt dan de fokkwaliteit, terwijl ik het juist zo leuk en mooi vindt om die basiskwaliteit in het oog te houden.)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 04:31

Het werd op de vergadering van regio Noord gezegd..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:52

Aangezien Sjol het aan gangwerk ontbreekt en in bestgereden alleen wordt gekeken naar stelling/buiging en aanleuning,
iets wat bij de basis hoort bij elk paard, vragen ze ook weer niet zo veel aan opleiding.
Een rijpaard hoort dat te kunnen laten zien.
(en dan bedoel ik alle rijpaarden, maar daar mankeert het nogwel eens aan. Goede degelijke simpele basis.)

Overigens was Sjol dit jaar ook totaal ongetraind.
(aangezien die sinds sept uit haar neus had staan peuteren,
en 2 wkn voor de keuring is meegesleept om te fjordsporten
(ze heeft voor die keer 1 x gedraafd en gegaloppeerd onder het zadel))
Daarna weer in de wei gemikt, keer gement, keer bos in in stap en meegesleept naar Vrouwenpolder.
En werd bestgaand onder het zadel.
Dus qua training was het op dat moment bagger, behalve dan dat er degelijke basis in zit.
(overigens liep ze zowel vorig jaar als dit jaar eigenlijk niet eens goed op de keuring,
in de zin van ze kan veel fijner lopen.)
Denk dus dat beetje basis in je paard rijden best belangrijk is.

In Lisse vorig jaar moest je nog pasje wijken en volte rijden, gebroken lijntje etc.
(is ook allemaal basis)
In Vrouwenpolder dit jaar, was het eindeloos de baan rond, in draf en galop, zonder ook maar enige afwisseling.
(dus dat zou iedereen moeten kunnen, was wel saai, heb geloof ik de helft van de tijd meezitten neurien,
met muziekje in de baan verder :D , aangezien ik de jury toch al niet verstond (ben wat doof) :o )

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:58

Fjordenmaniak schreef:
Bella schreef:

Dat zou best kunnen. Ik zal het vanavond eens navragen.
Normaal was er geen CK in het jubileum jaar, maar doordat dit jaar de keuring geen plaatst krijg in Augustus, is dit verplaast naar de speciale jubileum keuring. Daar zou enkel keuring zijn. Komen we nog op terug dus 8-) *D

Het is een foutje op de website.
Er is dit jaar vanwege de Keuring met jubileum tintje GEEN Bestreden Fjordenpaard op 9 oktober!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:34

Fjordenmaniak schreef:
Het is een foutje op de website.
Er is dit jaar vanwege de Keuring met jubileum tintje GEEN Bestreden Fjordenpaard op 9 oktober!

In dat geval gaan we die dag zowizo mendurancen in Etten leur (kunnen we iig KNHS kampioen mee worden :D). Tenzij er ineens hele spannende dingen gebeuren in Dort zaterdag _O-

Overigens kun je pas ster worden als je model predikaat op zak hebt, kleine aanvulling op Do dr bloemlezing :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:36

aha, je gaat dus naar Dordt.
Me belle you....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:01

Dat wist je toch al :D