Stokmaat van KWPN jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RivaldoX

Stokmaat van KWPN jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:32

Hallo,

Wat is precies een gemiddelde stokmaat voor een kwpn jaarling ? Mijn jaarling merrie is nu ruim 12 maanden en is rond de 1.45, is dit niet wat klein? via Google zie ik vele die zeggen dat hun jaarlingen rond de 153/1.55 zitten ? Ook als ik via de kwpn groei lijst kijk, staat er dat mijn jaarling rond de 1.55 gaat worden ? Natuurlijk is dat een schatting, en kan het anders lopen. Maar kan het ook nog zijn dat ze een wat latere groeispurt krijgt ?

Alvast bedankt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:49

RivaldoX schreef:
Hallo,

Wat is precies een gemiddelde stokmaat voor een kwpn jaarling ? Mijn jaarling merrie is nu ruim 12 maanden en is rond de 1.45, is dit niet wat klein? via Google zie ik vele die zeggen dat hun jaarlingen rond de 153/1.55 zitten ? Ook als ik via de kwpn groei lijst kijk, staat er dat mijn jaarling rond de 1.55 gaat worden ? Natuurlijk is dat een schatting, en kan het anders lopen. Maar kan het ook nog zijn dat ze een wat latere groeispurt krijgt ?

Alvast bedankt :)

Dat zegt niks hoor. Ik vind dat altijd zo moeilijk om te zeggen. De ene groeit het eerste jaar heel snel en de ander het tweede jaar of zelfs nog later.
Kijk het zal zeer waarschijnlijk geen paard worden van 1.75 +, maar om nu te zeggen dat hij geen 1.60 wordt is veeeeels te vroeg.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:23

Mijn 2 jarige hengstje was op zijn 1ste verjaardag 1,44m ongeveer. Op zijn 2de verjaardag is hij op 1,56m gemeten. Naar verwachting gaat hij nog wel een cm of 7 á 8 groeien gezien hij laatbloeier lijkt te zijn. Hij is lekker overbouwd en echt nog een puppy in verhouding tot zijn leeftijdsgenoten om te zien. Hij komt uit een Arabische vader van 1,58m (Deze komt uit ouders die beiden kleiner zijn) en een NRPS moeder van 1,59m (Zij is erg klein gebleven voor het bloed wat ze draagt (Ferrolan x Naturel x Zortin).

Ik hoop dat dit je zorgen een beetje weg neemt over de uiteindelijke stokmaat van je merrie. Er kan nog van alles gebeuren ;) .

Wat je ook eens zou kunnen doen is de meetwijze met het touwtje. Je neemt een strotouwtje en legt deze langs het voorbeen van de elleboog tot het spoor. Deze lengte meet je op. Dan hou je het touwtje nog eens van de elleboog tot op de grond, loodrecht naar beneden. Deze meet je ook weer op. Dan tel je deze 2 metingen bij elkaar op en dan zou je een aardig betrouwbare uitkomst moeten hebben van de stokmaat die ze uiteindelijk gaat krijgen.

Volgens deze manier van meten zou mijn hengstje ongeveer 1,64 moeten gaan worden.

Groetjes,

Suzanne

chrisje_83

Re: Stokmaat van KWPN jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:04

Dat zegt weinig. Toen ik mijn KWPN merrie aankocht als 1,5 jarige was zij net 1.50 m uiteindelijk is zij nu 5 jaar oud en uitgegroeid tot 1.66 m!