vraagje over fjorden paspoorten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_haf

vraagje over fjorden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:45

hallo allemaal
ik lees hier iets wat ik niet zo goed snap, kan iemand mij uitleggen hoe het zit:

2.Het is belangrijk te vragen naar een DNA-test voor fjordenpaarden welke
geboren zijn na 01-01-1994. Dit is een oranje/rood certificaat, na 01-01-2004 is
dit een certificaat dat in het paspoort geplakt kan worden.

is dit een verplicht iets en hoe zit het als je het er niet bij hebt??

fjordnina

Re: vraagje over fjorden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:19

Dit is inmiddels alweer enigzins achterhaald. Het zit momenteel zo:

Merrie en veulen gaan naar de keuring. Daar krijgt het veulen een chip en zijn paspoort. Daarnaast worden er direct wat haren getrokken voor DNA onderzoek. Dit onderzoek wordt pas uitgevoerd als de rekening betaald is. Sinds kort is het mogelijk om de rekening direct te voldoen. In het verleden werd dit vaak pas gedaan in het jaar dat het veulen 3 werd en opgenomen moest worden in het hoofdstamboek. Een hoofdstamboekfjord moet dus gechipt zijn én een dna certificaat hebben.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:21

Nou achterhaald zou ik het niet willen noemen. De site van het Fjordenstamboek blinkt alleen niet erg uit qua duidelijkheid e.d.
Veulens worden na de geboorte geregistreerd in het veulenboek van het stamboek. Ze krijgen dan een chip ingebracht en het paspoort wordt uitgegeven. Ook wordt er dan wat haar uit de manenkam getrokken voor een DNA test. Deze test bepaald of de ouders die opgegeven zijn door de fokker van het veulen ook daadwerkelijk de ouders zijn. Deze test moet betaald worden voordat hij daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Als fokker heb je de mogelijkheid om deze rekening met korting te voldoen op het moment van chippen, paspoortuitreiking en haartrekken. Dit hoeft overigens niet persé op een keuring als is het wel erg leuk om daar met je veulen naar toe te gaan. Wordt de rekening op een later tijdstip voldoen dan moet de volle mep worden betaald.
Vanaf 3 jaar kan een Fjord worden opgenomen in het hoofdstamboek. Deze opname kan alleen plaatsvinden als de eerder genoemde DNA test heeft plaatsgevonden. Zonder DNA test geen opname.
In de beginjaren was het papier dat werd uitgegeven na het uitvoeren van de test een rood/oranje papier dat in het paspoort van het paard moest worden geplakt. De laatste jaren is het een sticker die ook in het paspoort geplakt moet worden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:18

Kort samengevat, ja het is verplicht als je met je fjord naar keuringen wilt. Of het verplicht is voor fjordsporten weet ik niet, volgens mij niet.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:44

Voor FjordSport is een DNA certificaat niet verplicht.
Je mag ook gewoon met hulpboekers een diploma/wedstrijd proef rijden, net als Abop.