hoe gaat dat op keuringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovecuarzo

hoe gaat dat op keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:21

heey bokkers!

messchien domme vraag
maar hoe gaat dat als je met je shetlander op keuring wil
ik snap dat die papieren/paspoort en chip nodig heeft

maar verder?
inschrijven voorbrengen?
hoe moet de pony er uit zien?

kan iemand mij helpen?

JuliaMaria

Re: hoe gaat dat op keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:23

Over welk stamboek gaat het? :)

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:31

Angelita schreef:
Over welk stamboek gaat het? :)

shetlander

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:36

Dan bedoel je het NSPS neem ik aan? :)

Daar zien ze de shetlanders het liefst zo ''shetland'' mogelijk. Ik ben al héél lang niet meer bij de NSPS keuringen geweest maar ik herinner me: niet scheren, zoveel mogelijk laten zitten.

Een exterieurbeschrijving staat wel op de site neem ik aan.

En er moet het e.e.a. op papier staan wat betreft afkomst maar ik herinner me niet zo goed of dat nou alleen de vader was of beide ouders. Anyhow, met een leeg papiertje kun je je dus sowieso niet aanmelden.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:41

Angelita schreef:
Dan bedoel je het NSPS neem ik aan? :)

Daar zien ze de shetlanders het liefst zo ''shetland'' mogelijk. Ik ben al héél lang niet meer bij de NSPS keuringen geweest maar ik herinner me: niet scheren, zoveel mogelijk laten zitten.

Een exterieurbeschrijving staat wel op de site neem ik aan.

En er moet het e.e.a. op papier staan wat betreft afkomst maar ik herinner me niet zo goed of dat nou alleen de vader was of beide ouders. Anyhow, met een leeg papiertje kun je je dus sowieso niet aanmelden.

ja oke mijne heeft ouders ook opa enz maar kan je dan zelf met je shet lopen of moet iemand anders dat doen?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:32

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:47

shetlandfan schreef:
Ik zou zeggen, lees even op de stamboeksite. ;)
http://www.nsps.nl/?section=Stamboekzaken&page=8

Op die site kun je ook een artikel downloaden over wat er qua verzorging bij komt kijken en hoe je moet voorbrengen.

heb gelezen maar hoe kan je dat trainen enz en hoe moet jeje opgeven mag je hem zelf voor brengen?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:01

Wat wil je precies trainen? Je pony moet gewoon de standaard opvoeding hebben dat netje mee kan lopen aan de hand, draven aan de hand en stilstaan.

Voorbrengen dien je zelf te doen tenzij je zelf iemand vraagt dit voor je te doen.

Eerst vereiste voor opgeven voor premiekeuring is dat je lid van het stamboek. Vervolgens is er een fokvereniging die de premiekeuring in jou regio organiseert. Je hebt er meerdere in Nederland, allemaal ingedeeld per regio. Welke jij bijhoort, geen idee, daarvoor moet je stamboek informeren.
Als je uitnodiging voor de premiekeuring niet al ontvangt zul je dus bij die betreffende fokvereniging even moeten informeren hoe en wat.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:02

shetlandfan schreef:
Wat wil je precies trainen? Je pony moet gewoon de standaard opvoeding hebben dat netje mee kan lopen aan de hand, draven aan de hand en stilstaan.

Voorbrengen dien je zelf te doen tenzij je zelf iemand vraagt dit voor je te doen.

Eerst vereiste voor opgeven voor premiekeuring is dat je lid van het stamboek. Vervolgens is er een fokvereniging die de premiekeuring in jou regio organiseert. Je hebt er meerdere in Nederland, allemaal ingedeeld per regio. Welke jij bijhoort, geen idee, daarvoor moet je stamboek informeren.
Als je uitnodiging voor de premiekeuring niet al ontvangt zul je dus bij die betreffende fokvereniging even moeten informeren hoe en wat.

bedankt daar heb ik wat aan!!

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:20

Het is ook heel handig te weten dat je pony op je eigen naam staat als je naar de keuring gaat.

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:29

wij wassen onze shetlanders altijd daarna staart en manen uitpluizen beetje spray erin en klaar verder niet meer aan de staart komen tenzij je paard erop staat dan een stukje ervanaf knippen.in de manen maken we altijd een matje die twee kanten opgaat.s'ochtends op de dag van de keuring elastiekjes eruit halen manen + paard borstelen en klaar is kees!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:03

Roos13 schreef:
Het is ook heel handig te weten dat je pony op je eigen naam staat als je naar de keuring gaat.

Hoi!

Hier gaat net mijn vraag over..
Mijn opa heeft 2 shetjes (die staan nog op naam van de vorige eigenaar).
Het zijn 2 leuke merrietjes waar hij, als ze wat ouder zijn, mee wil gaan fokken.
Het is wel praktisch om dan wat keuringen te doen.
Hij is niet ingeschreven bij het NSPS. Zou ik mezelf daar in kunnen schrijven en dan met de pony's van mijn opa daar gaan lopen? Of moeten de pony's dan op mijn naam staan?

Ik ben benieuwd! Bedankt alvast!

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:27

Konik schreef:
Hoi!

Hier gaat net mijn vraag over..
Mijn opa heeft 2 shetjes (die staan nog op naam van de vorige eigenaar).
Het zijn 2 leuke merrietjes waar hij, als ze wat ouder zijn, mee wil gaan fokken.
Het is wel praktisch om dan wat keuringen te doen.
Hij is niet ingeschreven bij het NSPS. Zou ik mezelf daar in kunnen schrijven en dan met de pony's van mijn opa daar gaan lopen? Of moeten de pony's dan op mijn naam staan?

Ik ben benieuwd! Bedankt alvast!

ze moeten op jou naam staan dacht ik

Tevens dient men voor het deelnemen aan keuringen of stamboek opnames lid te zijn van het stamboek en de dieren dienen op naam van eigenaar te staan.

dit zei het stamboek zelf