[H]Hengst voor Hemmingway merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

[H]Hengst voor Hemmingway merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:33

Ik zou graag een veulen willen fokken met mijn merrie. (11 jaar, nu 2 jaar zadelmak, M1+2)
ze is 1.67, wil graag iets meer maat.
heeft een mooi front, wil dit graag behouden.
wil graag een foto toevoegen, maar weet niet hoe dit moet, iemand een idee? of wil ook wel een privemail sturen.
ik heb een aantal hengsten op mijn lijstje staan, graag de voors en tegens;

- oscar
- royal dance
- samba hit 1
- negro
- united
- johnson
- bretton woods
- ziesto

Hengsten waar ik ook in geinteresseerd ben, maar nergens goed terug kan vinden:
- rousseau
- flemmingh
- kigali

ook sta ik open voor ander advies! Ze kan ook goed springen, maar ik dressuur zelf liever.
Hemmingway is beide (voornamelijk springen, maar dressuur ook steeds meer!)
voor de rest zit er bustron x bentley achter, dus dressuur.

wat ik verbeterd wil hebben:
meer schoudervrijheid, ruimte in beweging, beter achterbeen, iets meer hoogte en lengte.
Let wel: ik ben recreatie/wedstrijdruiter...kan wel met moeilijke paarden overweg...maar wil gewoon een beetje een brave...niet te sloom paard. (heet maakt niet uit, zolang ze maar niet gemeen zijn.)
ik moet er namelijk ook gewoon een keer een buitenritje mee kunnen maken zonder te verongelukken.
Ik hou van het duitse type, veel front & body...alleen het achterbeen vind ik weer wat minder...dus dat wil ik graag combineren....achterbeen hoeft echt niet super te zijn! want let wel, het is maar voor de basis....

hier wil ik graag wat foto;s zetten:

Afbeelding

ik hoop dat jullie met advies kunnen komen waar ik wat aan heb.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 14-07-10 12:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:36

Foto's zet je in je bericht met het IMG knopje bovenin
Je plakt de link in je post, selecteert de link en klikt dan op de knop IMG

en dan krijg je dus bijv. dit:
Afbeelding

Met een spatie tussen de eerste [ en de i zie je wat er moet staan:
[ img]http://94.100.118.174/391750001-391800000/391767901-391768000/391767936_5_pTM0.jpeg[/img]

Sky_As

Re: Hengst voor Hemmingway merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:37

waar kan ik de foto's dan vanaf halen, moeten ze dan al bijv. op hyves ofzo staan? ja sorry, dit is de eerste keer dat ik me op bokt heb aangemeld, vandaar....

Lolleke

Re: [H]Hengst voor Hemmingway merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:54

Je foto moet wel al op internet staan, hyves, facebook, mijnalbum etc. kun je ze bijvoorbeeld opzetten.
Het kan niet vanaf je computer.
Maar je zou dus alle foto's van hyves kunnen gebruiken zoals de foto die ik al gebruikt heb als voorbeeld ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:00

ja, het is al een beetje gelukt, alleen lastig dat mijn foto's te groot of te klein zijn..haha...maar goed!

verder niemand die tips heeft voor een hengst/ of kenmerken van mijn merrie die verbeterd moeten worden (qua exterieur)??!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:39

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:19

dank je, maar dat is niet helemaal wat ik zocht...info over de paarden heb ik al heel veel...maar meer het dekgeld, waar ter dekking...etc...en eventueel over nakomelingen. En welke uiteraard goed bij mijn merrie past...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:46

Wat een aansprekende merrie onder het zadel! heb je ook nog goede standfoto's?
Zo te zien heeft ze zelf hele goede gangen,aan de eerste draffoto zou ik zelfs persoonlijk weinig willen verbeteren..

"meer schoudervrijheid, ruimte in beweging, beter achterbeen, iets meer hoogte en lengte."

Dit is moeilijk om allemaal in 1 hengst te vinden dus ik vrees dat je ergens consessie's op moet gaan doen.Kijk even welke van deze dingen je echt het allerbelangrijkste vind.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:01

Op mijn hyves staat een standfoto:
http://asley1.hyves.nl/album/7709518/Ie ... _state__=1

Haar stap is haar beste gang. Op de foto lijkt de draf ook heel goed.... maar de foto verkijkt iets. Als ze moet verruimen gaat ze wat stekerig lopen. Ook van achter is ze niet al te sterk. Als ze echter gaat showen dan wel!
Haar galop vind ik zelf wel goed, ook al kreeg ze hier op de Ibop maar een 6,5 voor. Komt omdat ze wat meer mocht verruimen vooral.
De gangen hoeven voor mij niet super te worden hoor! en ze is zelf 1,67 hoog, dus dat is ook niet heel klein. Maar ik bedoel dat ik eigenlijk zeker niet kleiner wil gaan.
Op dit moment heeft Johnson nog sterke voorkeur....Dit omdat ik niet echt negatieve dingen kan bedenken. Hij fokt maat, beweging (mits achterbeen op juiste manier wordt gebruikt bij merrie) ....dus hij staat nu nog op nr. 1
Daarna Royal dance, dit omdat hij mooie paarden geeft die over het algemeen net bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:13

Ik nog steeds erg onder de indruk van je merrie,het stekerige komt {lijkt me,kan er naast zitten} eerder omdat ze dan niet genoeg verlengt in het frame.Johnson lijkt erg goed te vererven,en vind ik zeker geen verkeerde keuze.Maar deze merrie kan een hele hoop hengsten hebben want persoonlijk vind ik het een voorbeeld van hoe een paard eruit moet zien.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:28

ik zou bretten woords doen hij is groot goeide achterhand en een ruim voor been hij word warschijnlijk pavo kampioen
hij staat er dekking bij stal witte in schijndel en emily scholtens rijd hem voor meer informatie kun je ook kijken op www.stalwitte.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:31

Die is niet kwpn goedgekeurd,zou ik niet doen met zo'n mooie merrie.Bovendien is er nog niets bekend over nafok.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 09:29

Met stekerig bedoel ik ook als ze losloopt, ruimte in front heeft ze meer als genoeg als ze losloopt....in plaats van uit de schouder meer ruimte te maken, gooit ze haar ondervoet dan stekerig weg. foto verkijkt daar echt wat op.
Ook zou ze wat meer ruimte in haar gangen mogen hebben..behalve de stap. Die kreeg op de keuring ook een 7,5.
voor exterieur had ze 70 punten.... ze heeft iets ongelijke voeten...maar verder geen standsafwijking. Alleen haar voeten zijn ongelijk. Als ze 2 linkervoeten had gehad was het goed geweest, en als ze 2 rechtervoeten had gehad was het ook goed geweest....haha.

Qua papieren is ze niet superinteressant. Dus het is echt niet zo dat er van mij een superhengst op moet. Ik zit er zelfs over te denken om er eerst gewoon een hengst van mijn vriend op te zetten zodat ik weet wat ze fokt....dan kan ik daar mee aan de gang.

ze kan ook goed springen, is daarbij zeer voorzichtig en vlug in de benen, zou denk ik meer vermogen mogen hebben....maar kan ik niet echt over oordelen aangezien ik haar daar nog nooit op getest heb. Een goede springhengst zou dus ook mogen.
Al wil ik er voor mezelf een dressuurveulen uit fokken.

Het hoeft niet eens per se KWPN te zijn...heeft voor mij geen meerwaarde.

Johnson staat nog steeds op nr. 1
Royal dance op nr 2
Bretton Woods zit ook ook met nakomelingen.
Ik wil gewoon graag weten hoe ze uitgroeien...in maat en beweging.
Valdez fokt qua beweging ook goed, maar ja, ik wil geen halve pony. En om te zien hoe een paard gemiddeld fokt ...kijk ik niet op keuringsuitslagen, maar juist op marktplaats en sporthorses. Want daar komen de gemiddelde paarden op te staan.
Dan krijg je een goed beeld van vooral maat etc. Beweging niet, maar goed, ik hoef geen superbewegend paard van helemaal 1.61 hoog....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:02

Wel fijn dat jullie vinden dat ik een mooie merrie heb. Dit is ook een reden dat ik met haar wil fokken.
Het liefste zou ik nog meer front fokken...ik hou van paarden met veel body en front.
Qua dat zou ik er graag een fries of andalusier op zetten...maar voordat jullie beginnen. Ik heb al heel vaak gezien dat die combinatie niet werkt...tenminste, niet met en voor het paard wat ik wil fokken.
Ik wil het namelijk wel chique houden, en geen flossen van een halve meter aan de benen....ook voegt het vaak niks toe aan de beweging..helaas. Want Qua type ben ik er wel weg van.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:02

royal dance zou ik niet doen, die gaat het stekerige niet verbeteren.
hemmingway lijkt goed te combineren met Flemmingbloed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:07

En wat zou jij dan voorstellen...Flemmingh zit immers in zoveel hengsten.
En Flemmingh zelf, weet jij toevallig nog OF hij ter dekking staat, en waar, en voor hoeveel, waarschijnlijk hebben ze nog wel een paar rietjes maar die zullen ze zelf wel houden. Rousseau ben ik ook wel weg van..maar ja, nogal duur en is diepvries.
Ik sta open voor suggesties...van Royal dance heb ik nog nooit nakomeling in het echt gezien, weet dus ook niks af van bewegingsloop. Ben afgegaan van foto's op internet van nakomeling. (voordat ik beslis welke hengst het echt wordt ga ik ook nog naar een hengstenshow...)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:11

Ik zou Westenwind overwegen, royale hengst, fijn karakter

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:15

heb nog niet zoveel over zijn nakomelingen gehoord...is ook zeker een mooie hengst en ik zal hem onthouden en eens kijken om volgend jaar een agenda te maken met hengstenshows die ik af wil gaan.
Fokt hij ook voldoende maat door?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:17

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:32

ziet er op zich wel goed uit, maar ben benieuwd hoe groot de nakomelingen zijn als ze 3 zijn..... en daar kan ik nog niet veel van terug vinden helaas....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

Flemmingh bloed kan zeker het voorbeen verbeteren! maar dan zou ik inderdaad voor een Flemminh zoon gaan met een mooie bovenlijn en een goed achterbeengebruik.Flemmingh bloed fokt vaak niet uniform en sommige missen nogal wat souplesse terwijl anderen weer heel compleet zijn.Flemmingh zelf is denk ik geen sperma meer van te krijgen en/of heel duur.
Ik zou je toch willen aanraden om binnen het stamboek te fokken,of met duits bloed.Ook omdat je je veulen anders niet snel kwijtraakt als je het wil verkopen en persoonlijk vind ik het zonde van de merrie.
Er zijn wel hengsten die meer massa fokken,maar die gaan vaak weer niet de andere punten verbeteren die je graag verbeterd wil zien.Ook is het belangrijk dat de hengst een goed fundament heeft want ongelijke voorvoeten zijn zeer onwenselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:55

Negro fokt wel massa en een goed achterbeengebruik,maar ook een wat klassiek exterieur en zal het voorbeengebruik niet echt verbeteren denk ik.Zou ik niet snel doen op deze merrie.
United fokt een mooi exterieur maar vaak een korte hals..Ziesto heeft zelf een stekerig voorbeen,over de nakomelingen is nog niet veel bekend.Kigali fokt geen bijzondere paarden..persoonlijk vind ik hem weinig toevoegen.Over de rest van de hengsten van je overigens heel verschillende lijstje weet ik niet genoeg om er wat van te zeggen.Mij lijkt Johnson een prima match.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 14:09

ja denk ik ook, negro zou ik een keer moeten doen als het me niet uitmaakt wat er uit komt...kan goed een duikboot worden, maar kan ook heel goed matchen, te veel risico, vond ik zelf ook al.

United fokt inderdaad wat kort, over de gehele lijn. Maar vaak wel fijne bewerkbare paarden.
Ziesto weet ik ook nog niet genoeg vna, maar ga ik zeker in de gaten houden want vind het een mooie en goede hengst.
Johnson blijf ik op dit moment ook op uitkomen...
maar ik wil zeker andere opties overwegen.
Lord Leatherdale fokt qua types en maat mooi! maar ja, het beenwerk he :S ...erg zonde want het is een mooie hengst die in bloedlijn zeker wat toe kan voegen voor het KWPN.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:39

Hm,mischien is die nieuwe ggk Lord Leatherdale X Negro zoon wel wat voor je.Chippendale :http://www.vanolst-stables.nl/pages/hengsten.php?menu_id=2
Is ook een gok,want je weet niet hoe ie gaat fokken maar hij heeft zeker een mooi front en voorbeengebruik van z'n vader.En met een beetje geluk id ie achter wat sterker dan zn vader door het Negro bloed.Maar daarvoor zou je hem in het echt moeten gaan bekijken want dat weet ik niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:46

ja inderdaad, maar dat durf ik nog niet zo goed...want als die het negatieve van beide hengsten doorgeeft, krijg ik een duikboot met scheve benen zonder achterbeen...
nee even zonder gekheid. Een niet bewezen hengst wil ik echt alleen als het dekgeld daar naar is (dus voor tussen de 300 en 500 euro) Anders wacht ik liever 3 jaar en betaal dan 200/300 euro extra...
Ik durf die gok nog niet aan. Heb er zeker al wel naar gekeken. Maar dan is die aanbieding van Andiamo nu interessanter voor mij ;) (heeft dan weer niks met dressuur te maken, maar dan zou er nog wel eens een fijn springpaard uit kunnen komen)