Afspenen bij welke leeftijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johnvannim

Afspenen bij welke leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:18

Bij welke leeftijd speen je een veulen af, of is het ook mogelijk om je veulen bij je merrie te laten staan voor het leven?

elisabeth

Re: Afspenen bij welke leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:23

veulens kunnen vanaf 4 maanden worden gespeend, maar meestal blijven ze er 6 maanden bij staan. hangt ook een beetje af van de merrie en het veulen.
mijn veulen word met 5 maanden gespeend. (zeg je dit trouwens zo).

na het afspenen kun je ze later wel weer bij elkaar zetten, maar zet ze niet te snel weer bij elkaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:17

Ik laat dit keer het veulen zo lang mogenlijk bij de merrie staan (zolang de merrie het trekt). Ik zou ook naar het veulen zelf kijken, de ene is al veel zelfstandiger dan de ander op een bepaalde leeftijd.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:16

Ik ben ook van plan het veulen zo lang mogelijk bij de merrie te laten indien mogelijk. Merrie wordt niet meer gereden dus we hebben geen haast. :)
Persoonlijk vind ik 4 maanden erg vroeg om te spenen, zelf zou ik op zn vroegst met 6 maanden spenen.
Maar goed, iedereen heeft hier zijn of haar eigen mening over.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:09

Die van mij gaat er rond 4 en halve maand bij weg. Dronk al toen hij een week oud was. Is ontzettend brutaal en merrie heeft er nu al wat genoeg van. En veulen vreet haar ook al aardig op. Dus dan vind ik het wel wijsheid. Ook vind ik het vrij laat om het veulen er tot December bij te laten. Dan zijn de meeste veulens in de opfok al in groepen gevormd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:50

Mijn veulen is afgespeend bij 8 maanden.
Een merrie veulen kun je in principe gewoon bij de merrie laten staan. Merrie's spenen dan zelf het veulen af ( een enkele niet, die laat het veulen maar door drinken ) Maar er zijn verschillende meningen over of dit verstandig is. Je zou bijvoorbeeld een erg afhankelijk veulen kunnen krijgen.
Voor zover ik weet is dit nergens in onderzoeken bewezen. En mocht de merrie het lichamelijk en geestelijk aan kunnen zou je het veulen gewoon kunnen laten staan. Zou voor het veulen dan wel erg fijn zijn als hij in een kudde staat met ook wat leeftijdsgenootjes om mee te spelen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:40

Wij hebben anderhalve week geleden op ruim 4 maanden ons hengstveulen gespeend. Het was een ontzettend brutaal veulen naar de merrie toe. De merrie was hem zat en hij bleef maar klieren zonder dat moeders hem corrigeerde. Hij staat nu samen met een fries hengstveulen en een shetlander. De shetlander heeft hem al menig keer op zijn plek gezet. Hij is nu al in zijn gedrag veel liever geworden. Dit veulen was er duidelijk aan toe om van mams af te gaan. Het zal met ieder veulen anders zijn. Ik had hem het liefst ook langer bij zijn moeder gelaten maar achteraf ben ik blij dat hij nu gespeend is.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:02

Wij hebben een merrieveulentje gehad die we al eens met 3 maand afgespeend hebben, de moeder trok het gewoon niet meer..
Toen lekker de opfok in gegaan en inmiddels is ze zelf een prachtige mama..
Dit veulen wat ze nu heeft mag iets langer blijven aangezien de merrie het goed trekt dus die gaat met ongeveer 4.5 maand eraf..
Ik rij alle merries die veulens hebben dus 6 a 8 maand is daarbij veel te lang.. maar als je een fokmerrie hebt kan dat natuurlijk prima.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

Pasha schreef:
Ik rij alle merries die veulens hebben dus 6 a 8 maand is daarbij veel te lang.. maar als je een fokmerrie hebt kan dat natuurlijk prima.

Het veulen van mijn merrie heeft totdat ze bijna een jaar was bij haar mams gelopen - en ging regelmatig gezellig mee het bos in. Anders bleef ze als ik ging rijden gewoon in de wei achter, dus een veulen langer bij een merrie laten lopen die ook gereden wordt, kan prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:12

Ik heb afgespeend op 11 maanden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:15

Ik speen niet af. De natuur doet zijn werk wel.

Bij ons merk je dat na ong. 6 maanden het drinken van het veulen nog heel weinig is en dat de merrie vanzelf aangeeft dat het genoeg is geweest.

Mocht je merrie wel melk blijven geven en het veulen er onder blijven hangen kan je voor afspenen kiezen.
Sommige merries trekken het echt niet om lang dan bv 6 maanden een veulen aan de voet te hebben.

Ik zou kijken per situatie. Gaat het prima zonder afspenen dan de natuur haar werk laten doen en anders ingrijpen als je ziet dat de merrie het niet trekt.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:18

Mja.. ligt ook een beetje aan het doel dat je met de merrie hebt en welke mogelijkheden er zijn..

En ik zie aan onze veulens dat ze er niks aan tekort komen als ze met 4 maand afgespeend worden.. We krijgen sterke paarden terug dus :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:21

Saffier schreef:
Ik laat dit keer het veulen zo lang mogenlijk bij de merrie staan (zolang de merrie het trekt). Ik zou ook naar het veulen zelf kijken, de ene is al veel zelfstandiger dan de ander op een bepaalde leeftijd.

Dat dacht ik vorig jaar ook... :D
Veulen is nu 14 maanden oud en drinkt nog steeds.. De merrie is nog steeds moddervet en trekt het dus ook nog steeds. Ze laat het nog steeds toe.. muts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:04

Pasha schreef:
Mja.. ligt ook een beetje aan het doel dat je met de merrie hebt en welke mogelijkheden er zijn.

Ik ben van mening dat je je doel moet aanpassen/bijstellen aan de merrie en het veulen.
En dat je de mogelijkheden kunt creëren/opzoeken die tegemoet komen aan de behoeftes van de merrie en het veulen.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:59

Het kan vanaf 4 maanden, Het ligt een beetje aan de merrie en het veulen zelf

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:02

Mag ik in dit topic iets vragen?
Bij ons op stal staat iemand met een merrie shetlander en een ruin veulentje. Veulen is in april 1 jaar geworden en ze staan dag en nacht bij elkaar in de wei/stal. Veulen zien we nog steeds drinken (niet de hele tijd maar wel af en toe). Kan dit kwaad als hij dus niet afgespeent wordt? Aangezien hij zelf nog steeds drinkt?