Veulen buiten adem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Veulen buiten adem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 20:51

In de nacht van dinsdag op woensdag is ons veulentje geboren.. Alles gaat goed.. Hij drinkt goed, is actief (staat te bokken in de stal)..
Hij is gisteren ffetjes buiten geweest, maar het was veel te warm.. Voor de rest heeft hij gewoon op stal gestaan..

Sinds gisteren eigenlijk vind ik hem erg buiten adem.. Neusgaten gaan flink op en neer en zijn ademfrequentie ligt ook op 70 ofzo..
Het andere veulen is nu ruim een week oud en heeft nergens last van..

Hij hoest niet, geen neusuitvloeiing, geen temperatuursverhoging; dus eigenlijk geen bijzonderheden..

Vannavond gaan ze de hele nacht naar buiten dus dan ga ik het in de gaten houden of het door het warme weer komt..

Nu is mijn vraag aan jullie of er meer pasgeboren veulentjes zijn met deze verschijnselen...

Mijn DA is op vakantie en hij heeft alleen een vervanger voor kleine huisdieren geregeld.. :( Vandaar dat ik hem niet gebeld heb..

BigOne

Re: Veulen buiten adem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:54

Je kunt toch naar een andere praktijk bellen, kan warmte zijn maar misschien heeft ie wat vruchtwater binnen gekregen en heeft hij het wel heel benauwd en als je dan te lang wacht ben je nog verder van huis, veulens zijn kwetsbaar.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:54

Bij ons in de manege is er eergisteren ook een veulentje geboren en die is ook heel erg hevig aan het ademen.
Het baasje daarvan zegt dat dat nomaal is.
( hij is zelf dierenarts )
Ze moeten de temperatuur nog wennen.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:54

ik zou ook metten info vragen bij een vee arts.

ik wil je niet ongerust maken maar ik ben zelf pas een veulen verloren aan een infectie door slecht afweersysteem...
je zag er niks aan en hij was ook heel erg attent.dat draaide binnen een dag om en ik was m dus kwijt! |(
vraag liever 10x voor niks dan 1x te laat!!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:15

Heb contact gehad met een DA.. Deze zegt dat ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken over het veulen zolang het niet hoest, snottert, koorts heeft en verder gewoon actief is en goed drinkt..
Het is ook niet niks voor zo'n kleintje om in dit extreme weer ter aarde te komen

iig bedankt voor de reacties

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:15

goed zo, ik denk dat het ook niet meevalt voor zo kleintje maar voor de zekerheid bellen kan nooit kwaad, nu heb je er rust mee! heel veel geluk met de kleine