Dikke shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Dikke shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:05

Hallo,
Mijn vz-shetlander wordt heel erg dik. Hij krijgt een bol buikje.
Hij staat dag en nacht in het weiland met gras, en hij krijgt ook hooi. 's Ochtends krijgt hij van de eigenaren ook brokjes en muesli.
Hoe kan ik hem 'dunner' laten worden?
Ik beweeg wel veel met hem, want hij houdt echt van springen. Alleen in dit warme weer gaat het lastig..
Hij heeft tevens ook heel erg veel last van vliegen.

wendyP

Re: Dikke shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:08

Misschien kan je tegen de eigenaar zeggen\ vragen of hijj niet te dik is?
Dan kan je samen een oplossing zoeken want jij gaat natuurlijk niet over voeren enz.
En als die ook al genoeg beweegt..
Veel succes! +:)+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:09

geen hooi geven als hij op gras staat.dat scheelt al de helft.
en als t gras op is dan pas weer hooi geven.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:16

De eigenaren vinden hem ook dik.

Ik zal het tegen ze zeggen, dat ze niet te veel hooi moeten bijvoeren!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:18

Zeg dit wel netjes eaa ;)
Dus niet zeggen dat ze iets moeten maar misschien is het een idee dat..

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:58

wendyP schreef:
Zeg dit wel netjes eaa ;)
Dus niet zeggen dat ze iets moeten maar misschien is het een idee dat..

Haha natuurlijk zeg ik het niet bot ;)
Ik heb niet snel een grote mond ofzo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:04

idd, geen hooi geven,

en veel laten lopen :j

xAlice__Gio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:05

Misschien kan je beter geen muesli meer geven.
brokjes versta ik onder biks. als dat is kan je beter maar even vragen of je dat zelf mag geven. dan kan je het alleen geven als je hebt gereden. als ze nog niks hebben gedaan en je geeft dan biks worden ze er indd dik van ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:06

De brokjes en muesli zou ik voorlopig dan ook even achterwege laten; ik denk dat deze shet meer dan genoeg heeft aan het gras, misschien ook een idee om hem niet dag en nacht in het gras te laten lopen? Bv 's nachts in een paddock, dat doe ik met een paar van mijn ponies ook en het helpt echt, je voert ze gauw veel en veel te veel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:08

Ik zou hem eerder van het gras afhalen en hooi gaan voeren. Hoeveelheid hooi is veel makkelijker in de gaten te houden.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:10

Bedankt allemaal!

De eigenaar doet nu trouwens ook iets van knoflook ofzo door het voer. Dus hij moet dan wel muesli.. De man praat niet echt goed (ik kan hem amper verstaan, hij praat echt een boerentaaltje) en zegt dat het voor de vliegen is (dat knoflookpoeder.)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:02

inderdaad het extra eten achterwege laten,

mijn shet loopt al 24/7 op het weiland en heeft al een behoorlijke pens, niet normaal, ( tis vakantie dusja we gaan aan het werk }> )

dus als je dat wil voorkomen, niet meer bijvoeren, een pony heeft zat aan gras, PAS als het gras op is, mag je natuurlijk kleine beetjes hooi. en gwoon flink af en toe longeren, lange lijnen, waarin hij / zij zijn energie in kwijt kan, daarvan krijgt hij/zij ook een minder buikje!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:29

Ik heb helaas geen longeertouw bij de eigenaren en heb er ook geen ervaring mee. Ze kunnen er dan wel een aanschaffen maar ik weet echt niet hoe je moet longeren, want je moet in een speciale hoek staan, toch?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:56

Hooi en krachtvoer afschaffen, als hij niks doet qua beweging heeft hij dat niet nodig, misschien een klein handje voor de vitamines maar verder zou ik dat weglaten. Zoutblok ophangen zou ik wel doen als hij die niet heeft.

Verder lekker met hem aan de slag gaan, ga eens een lange wandeling maken, stukjes met hem hardlopen (is ook nog eens goed voor jou :D ) en misschien even met hem fietsen. Mooier zou het zijn om echt te gaan werken zoals mennen en longeren maar ik begrijp dat je daar geen ervaring mee hebt. Dan zou ik dat nog even achterwege laten tenzij je hulp krijgt van iemand die er verstand van heeft.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 16:01

Hardlopen lijkt me heel erg leuk, maar er is 1 groot probleem. Hij rent me omver. Hij loopt me echt letterlijk op mijn hakken en is best lomp. Hij loopt gewoon niet naast me.

Christy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:18

Hoi,

mijn shetlander loopt ook 24/7 buiten,
en voer hem verder ook niet bij (muesli of biks etc.)
Misschien kun je hem bijv i.p.v voer hem een pavo summerfit koek geven (geloof dat het zo heet. :P )
Dat is speciaal voor paarden die op het land staan!
En voor de vliegen heb je ook verschillende vliegensprays! :D
Hoop dat je hier wat aan hebt :D
Succes verder!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:55

Misschien kun je met de eigenaren overleggen om over te stappen op ander voer, in muesli zit heel veel suiker. Eventueel kan je ook zo'n graasmasker kopen zodat ze niet teveel gras binnen krijgen.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:11

Mijn shetters staan 24/7 op het land,
en krijgen normaal niks bij (nu wel brokjes en wat hooi omdat de wei kaal is en een van de twee drachtig is en die voedingsstoffen nodig heeft)
en ze zijn ook dik,maar niet té dik,
ik ren gewoon rondjes met ze en we springen aan de hand met de een en de ander houd niet van springen dus die doet dressuur aan de hand....

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:51

Misschien moet je hem eens ontwormen?
Mijn ervaring is dat wanneer dit niet regelmatig gebeurt, de buikjes vaak uitzetten. Waarom weet ik ook niet, maar bij de gevallen die ik heb gezien lag het inderdaad aan het ontbreken van regelmatig ontwormen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:03

Longeren is heel erg makkelijk ;)

als je pony het niet kent moet hij het enkel eventjes door krijgen,

Als volgt.
Je gaat op een rustige plek staan en laat hem in stap rondjes ruim 3/4 meter van je af lopen. zo leer je hem commando's Stap, Draf, Galop. de 1e paar keren zal de pony van jou naar je toe draaien, hiermee moet je consuquent zijn en hem aardig aanpakken. heb je een zweep? dan is het heel makkelijk hem weer te sturen, zal hij wegschieten met de zweep.. proberen het dan zonder :)

je pony zou nu niet veel kunnen en hij zal ook snel gaan pompen ( snel ademen ) , dus je moet het steeds opbouwen.

je moet veel instappen en uitstappen zodat je paard goed voorgewarmd en afgekoeld is :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:48

caroline89 schreef:
Misschien moet je hem eens ontwormen?
Mijn ervaring is dat wanneer dit niet regelmatig gebeurt, de buikjes vaak uitzetten. Waarom weet ik ook niet, maar bij de gevallen die ik heb gezien lag het inderdaad aan het ontbreken van regelmatig ontwormen.

bij wormen zie je de ribben van het paard en hangt er een 'ballon' onder,dus het is erg dik maar je ziet toch de ribben

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:53

Jeetje, hij krijgt wel veel te eten. Onze shet krijgt 's zomers niks bijgevoerd. Als het gras op is een beetje hooi. Af en toe een appeltje of wortel en alleen na echt veel werken een handje voer.
Ze is hartstikke gezond en vrolijk!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:36

Het is nog erger zelfs. De eigenaar voert ook 's avonds bij had ik gezien! Dit krijgt hij dus op 1 dag:

- Veel gras
- Veel hooi
- 's Ochtends 3 handen brokjes ong.
- 's Avonds 3 handen brokjes ong.
- 1 appel

Pff, ik ga er echt eens met de eigenaar over praten.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:56

vraag of zeg tegen de eigenaar dat hij te dik is?
aangezien hij dacht en nacht op de wei staat mét gras + dan nog een hooi + nog eens eten
onze paarden thuis staan altijd 24/24 - 7/7 op de weide (in de wintermaanden/koude dagen staan ze op stal)
in de zomer ( zoals nu ) krijgen ze geen extra eten of hooi enkel in de winter/lente/herfst.
misschien moet je voorstellen om in de zomer geen extra eten ofzo bij te geven?
x

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:25

Even met de eigenaar praten. De shet krijgt nu echt veel te veel eten. Als je niet op past raakt hij straks nog hoefbevangen en dat wil je echt niet.

Ik zou de tijd op het gras beperken. Het mooiste zou zijn om hem op een paddock of kale wei te zetten met hooi. Je kunt hem dan een paar uur op de wei zetten. Wordt hij dik dan kun je de weidetijd nog wat beperken. Heb je het idee dat hij te dun wordt dan kun je hem weer wat langer op de wei zetten.

Mijn shetten en welsh (een shet heeft insuline resistentie en is hoefbevangen en de andere shet is gezond) staan op een kale wei. Ze krijgen dus geen gras. Ze krijgen 3x daags een flinke portie hooi. 's Avonds en 's ochtends krijgen ze safe and sound (suiker en zetmeelarm voer) en 1x daags krijgen ze pavo vital voor de benodigde vitamines en mineralen). Ze zien er nu veel beter uit dan in de tijd dat ze onbeperkt in de wei liepen.