wat als je shet heeel erg schuurt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessa_floet

wat als je shet heeel erg schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:37

hallo,
ik heb een hele lieve shet maar somers shuurt ze haar hele manen eraf (ze heeft dan echt helemaal geen manen meer |( ) en haar staart shuurt ze ook heel erg...
en ik heb al heel veel geprobeert. maar niks helpt.
weten jullie misschien iets wat je zelf kunt maken ofzo of iets wat echt goed helpt?
ik wil het namelijk echt laten stoppen want ze is heel mooi maar haar manen en staart zijn heel lelijk!
hopelijk weet iemand iets!

kus tessa

JoyCiej007

Re: wat als je shet heeel erg schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:40

Allereerst de DA maar eens laten komen, daar zijn ze voor. Het is moeilijk om dat via inet te constateren natuurlijk, maar het klinkt als zomerexceem/staart- en manenexceem; dat komt helaas vrij veel voor, met name bij ijslanders, shetten e.d.

Er zijn tal van middelen voor in de handel, smeerseltjes, voer, homeopatische middeltjes, shampoos, etc.
Maar eigenlijk is dat allemaal symptoombestrijding, als ze echt zomerexceem hebben is daar helaas vrij weinig aan te doen.
Je hebt ook speciale vliegen/exceemdekens.

tessa_floet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:43

okee dankje!
maar wat is DA*bloos*?
en moet je die dekens heel vroeg van te voren oplegen?
ik las laatst namelijk ergens dat ze die ook kapot schuren als je het niet vroeg van te voren oplegt!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:58

DA=dierenarts

wat krijgt ze te eten en is ze dik?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:23

De jeuk is er al, dus die moet eerst weg, want anders blijven ze zelfs met deken schuren. Tegen jeuk zijn er verschillende middeltjes te koop.

Verder eerst goed naar het voer van je pony kijken. Sommige dieren kunnen niet goed overweg met de suikers en gaan daardoor schuren. Dus laat eerst even je dierenarts kijken voordat je vanalles uit probeert. Het kan namelijk ook best iets anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:28

Ik denk idd ook dat je pony exceem heeft. Maar laat voor de zekerheid ook een DA komen. Het kan namelijk ook luis zijn. of iets anders.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:05

Ik denk zelf ook exzeem.

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:10

Dit klinkt echt als zomerexceem / staart- en maneneczeem. Genoeg te vinden op internet wat je kan doen. Geldt wel, veel dure middeltjes en niets is écht dé oplossing voor dit probleem. Een deken op doen als ze al flink jeuk hebben en schuren heeft inderdaad weinig zin, meestal is de deken in een paar degen kapot. Tenzij je de weide/stal met stroomdraad werkelijk zo inrcht dat ze nergens meer kunnen schuren, maar dan nog gaan ze heel erg rollen en hard bijten van de jeuk.
Aan zee hebben paarden/pony's geen last van zomereczeem.

tessa_floet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:14

oke dankje allemaal!
ze is niet dik, en ze krijgt gewoon ponybrok en hooi.
ik zal het wel aan de dierenarts vragen
en ik vind het een beetje zonde om iedere paar dagen een nieuwe deken te moeten kopen dus dat is geen oplossing...
en dat van aan zee klopt, maar iemand die ik ken had ook een paard met exceem en die heeft hem aan iemand verkocht aan zee maar bij haar hielp het niet...

maar bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:55

Daarom moet je iets spuiten of smeren tegen de jeuk als je de deken op doet. Dan zal het in de veel gevallen wel meevallen met de deken kapot schuren. En het heeft niks met te dik te maken, maar met suikers in het voer. Sommige pony's kunnen daar slecht tegen en krijgen jeuk. Suiker zit ook in het gras, als mijn pony veel gras eet, heeft ze ook veel jeuk.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:20

Wij hebben een haflinger met zomerexceem. Door een dierenarts gediagnostiseerd.

Die van ons krijgt al jaren in april twee keer een injectie ertegen. Hij heeft er al jaren totaal geen last meer van!
Er is dus wel wat aan te doen in plaats van al die middeltjes, dekens enz.

Er zal wel veel kritiek zijn op die injectie, want er zijn veel negatieve verhalen over, maar er zijn ook veel positieve verhalen over hoor.
Onze haflinger heeft er alleen maar baat bij, schuurt helemaal niet meer en heeft geen bijwerkingen van de injecties. Hij krijgt ze al vele jaren.

We letten enkel in de zomer op dat hij in de uren met de meeste mugjes niet buiten staat, verder geen spray, geen deken, geen middeltjes, helemaal niks meer nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:26

Als het helpt is zo'n injectie prima. Helaas ken ik een pony die er hoefbevangen door is geworden. Dat is dan wel weer minder.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:29

Dat zal wel een van die bijwerkingen zijn, de bijwerkingen schijnen idd behoorlijk heftig te kunnen zijn. Maar dat verschilt per paard en ook per keer misschien?
Wij vonden het ook spannend te gaan proberen, maar die van ons had dus totaal geen bijwerkingen, nooit gehad ook, dus dan is het wel echt heel ideaal.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:30

Pony by ons op stal heeft zomer exceem..
De eigenaar mengt zeezout met water en spuit het erop..
en dan heeft ze er al minder last van :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:03

ik ken een shetlandpony die schuurt aan haar hoofd, voor de rest niet...
wat moet je daar dan mee doen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:33