[H]Fokadvies gevraagd voor Nummero Uno X Niveau X Abgar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlooiebaal

[H]Fokadvies gevraagd voor Nummero Uno X Niveau X Abgar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 23:01

Hallo,

Ik ben op zoek naar een fokadvies voor mijn merrie.
Het is een Nummero Uno X Niveau X Abgar.
De merrie heeft een echt Abgar karakter en is eigenlijk een ribje te lang.
Ook mag de stand van de achterbenen verbeterd worden.
Ook is ze wat laat rijp,ze is nu vier maar als je haar ziet zou je denken dat ze drie is.
Maat heeft ze genoeg ze is 1.70
Ik wil graag een allround paard fokken geschikt voor het sgw.
Haar oma is een keer met Nimmerdor gedekt daar is een goed gekeurde hengst uit gekomen die internationaal gesprongen heeft.
Ook was oma succesvol met Elmshorn maar dit was wel in haar jonge jaren een lastig paard loopt nu 2 sterren eventing.
Moeder was ook niet het makkelijkste paard,zij is naar Schotland verhuisd voor het sgw weet niet hoe ze dat daar doet.
Ik zat zelf te denken aan Wonderboy dit omdat hij Nimmerdor bloed voert.
Maar alle suggesties zijn welkom.
Ik hoef pas volgend jaar te dekken.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-07-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

marije1987

Re: Fokadvies gevraagd voor Nummero Uno X Niveau X Abgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:06

Misschien is het handig om wat foto's te plaatsen? Nimmerdor zit in veel hengsten, dan zou ik persoonlijk niet voor Wonderboy gaan... Maar dat is meer omdat ik die hengst nog niets heb zien presteren, veulens vond ik tot nu toe wel leuk.

Carmen85

Re: [H]Fokadvies gevraagd voor Nummero Uno X Niveau X Abgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:18

Jammer dat je nog geen foto hebt geplaatst, dat zou ons een beter beeld van je merrie geven.

Maar even afgaande op wat je omschrijft:

Aangezien de paard al best een beetje aan de maat is en volgens jouw zeggen een "ribje te lang" zou heartbreakerbloed wel bij je paard kunnen passen. Daar zit ook nimmerdor achter waarmee je de combinatie toch een beetje maakt.

Je zou dan kunnen kiezen voor een Heartbreakerzoon. Dan zou ik gaan voor Padinus of Harley vdl.
Harley geeft ook een goede instelling door en zeer correcte bewegingen.
Padinus is alleen nog via diepvries beschikbaar, dus weet niet of dat zo handig is. Maar hij kan wel een "extra" sprong doorgeven en fijne hoogbenige veulens. Van moederskant zit er ook nog wat volbloed achter (tangelo xx en courville xx) Grootmoeder heeft zelf L sgw gelopen.

Succes met je keuze

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:00

Met een dergelijke achtergrond zou ik echt kiezen voor een echte springhengst en niet voor Wonderboy.
Wellicht een hengst met veel bloed, ook gezien de resultaten in de eventingsport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:58

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:21

Als dat inderdaad jouw merrie is dan komt ze echt uit een interessante moederlijn met veel goede springpaarden! De karla stam is echt een hele bekende met o.a. paarden als Mr Blue en Oncarlos.

Is je merrie ook voor de stamboekkeuring geweest?

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:57

Ja dit is mij merrie.
Nee ik ben niet op de keuring geweest.
Wil haar nog wel laten opnemen in het stamboek.
Ze is een beetje een laat bloeier,ze begint er nu eindelijk een beetje als een paard uit te zien.
Hiervoor was ze echt een baby.
Zal dinsdag eens wat foto's maken.
Als de dazen weg zijn dan.

hokipoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:53

Als je vindt dat je merrie een ribje te lang is en je wil het liefste een paard voor SGW fokken waarom kies je dan niet voor Amiro Z zit nogal wat bloed in.... of een echte franse hengst die nog wat meer bloed met zich mee draagt ?
dan fok je toch een beetje terug op een wat kleiner paard, aangezien de meeste eventers toch wel bloederig zijn gefokt....

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:58

ik ben wel heel benieuwd naar foto's!

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 16:50

Nou eindelijk heb ik dan een foto.
Nog niet veel soeps maar man lief had de camera mee.
Aangezien ik niet vaak bij het paard kom kan ik dus niet altijd even snel een plaatje schieten.
Op de foto lijkt ze iets overbouwd maar het pad loopt iets naar beneden.
Afbeelding
Afbeelding

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:13

Ik vind het nog wel meevallen met dat ribje te lang, op de foto's lijkt het een fijne merrie met lekker veel lengte en rek in het lijf. De stand van de achterbenen is niet te beoordelen op deze foto's, maar lijkt wat recht en weinig gehoekt, klopt dat?

Als ik het zo zie zou ik een wat hoogbeniger paard willen fokken, maar dat kan ook vertekend worden door de foto's. Voor sgw zou ze best wat meer bloed kunnen gebruiken. Ik denk niet dat je dat erin fokt door nimmerdor(bloed) te gaan gebruiken.

Zou je het aandurven een volbloed erop te zetten? Probeer dan eens kreator xx. De hengst leeft niet meer, maar er is nog (beperkt) diepvriessperma beschikbaar. Daar komen fijne, meewerkende paarden van. Wel eens een wat sabelbenig achterbeen, maar dat is geen probleem bij jouw merrie.

Of kies anders een KWPN hengst waar vrij veel bloed achter zit, kijk dan eens naar Nassau. Die geeft hele prettige karakters door, harde benen (ook niet onbelangrijk voor een SGW paard) En er zit vrij veel bloed achter.

En ook wel grappig achter het internationale eventingpaard Tenda (v. Nassau) van Sabine Franken zit ook de combinatie nassau x landgraf I via Burggraaf.

(tip en geheeeel offtopic... knip een stuk van de staart af, dan lijkt je merrie wat vlotter)

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 18:22

Wil een meewerkend paard fokken,en klinkt raar iets waar ze in America gek op zijn.
Dit omdat ze als ze drachtig is volgend jaar naar America moet.
Gezins hereniging zeg maar.
Als ons America avontuur niet door gaat, dan wordt ze ook niet gedekt.
En dan hoop ik de sport in te gaan met haar hier in NL.

Dat van die achterbenen klopt.

Amiro Z is zeker ook een mooie hengst alleen wil ik per ze een hengst van het KWPN.
Dit ook door het VS verhaal.

Ik ga zeker eens naar Nassau kijken.

Wat de staart betreft,ze loopt lekker op het land en af en toe krijgt ze wat gedoseerde training omdat ze nog wat jeugdig is doen we rustig aan met haar.
Zodra ze echt aan het werk gaat dan gaan we aan de slag met de heggenschaar,maar nu heeft ze haar behang hard nodig tegen de vliegen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:11

sigrid1182 heeft ook een fokmerrie uit het zelfde lijntje... misschien kun je haar ook vragen!