[H]Dressuurhengst op springgefokte merrie? (v.Burggraaf)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

[H]Dressuurhengst op springgefokte merrie? (v.Burggraaf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 13:03

Hallo,

Ik heb een probleempje.

Wij hebben een hele beste burggraafmerrie, wel heel grof(groot hoofd, veel lijf, grof in de benen en veel maat (1,78) maaar echt een hele goede beweger.
Ondanks haar groot voorkomen is ze erg looplustig en zeer elastisch en veel van de grond lopen.

We hebben met haar z2 gedressuurd en omdat onze interesse bij de dressuur ligt hebben we na de sport 2 keer een veulen gefokt bij haar.
Het eerste was een gribaldi, een vos met enorm veel wit, dat was wel schrikken, maar het is nu een 2 jarige merrie en echt een heel goed paard waarvan de meeste zeggen dat ze juist zo apart is door haar voorkomen.( ze wordt denk ik schimmel zoals de moeder)

Het veulen dat vorige week geboren is is van Krack, dit veulen valt me enigszins niet mee dus in die richting wil ik niet meer fokken.

ik had best met Gribaldi terug willen dekken maar die is er helaas niet meer en diepvriespserma is teveel risico ( merrie wordt lastig drachtig)

Nu wil mijn moeder liever geen springhengst maar ikzelf denk dat op deze merrie met haar afstamming ( burggraaf en ook nog ramiro erin ) een heel leuk combinatie zou kunnen zijn die ook nog eens goed als dressuurpaard zou kunnen gelden.

Wie kan tips geven oven een springgefokte hengst die goede bewegingen vererfd en ook nog bloederig fokt met een cool karakter.?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-07-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:05

goldyp schreef:
Het eerste was een gribaldi, een vos met enorm veel wit, dat was wel schrikken, maar het is nu een 2 jarige merrie en echt een heel goed paard waarvan de meeste zeggen dat ze juist zo apart is door haar voorkomen.( ze wordt denk ik schimmel zoals de moeder)

Dan had ik een vreugdedansje gemaakt. :D

Wat bevalt je niet aan het Krack veulen?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:43

vreugdedansje?

Ze belden me op dat er een veulen in de wei bij de merrie lag maar als grapje werd er ook gezegd of ik zeker wist dat ze niet door een koe gedekt was.

Heel snel er naar toe gegaan en eigenlijk kon ik het bijna niet geloven toen ik het veulen zag, wel ben ik heel eerlijk het viel met wel op dat wat type betreft ze toen al heel erg aansprak.

Nu 2 jaar later is ze nog veel witter geworden, een half wit hoofd, een wit been tot in de lies , 3 overige hoge witte benen, een witte plek in haar lies en overal witte stippen op heel haar lichaam, wel heel apart, er kwam laatst iemand naar me toe en die dacht dat het een paint horse (sabino of iets dergelijks) was, maar nee ze is volledig kwpn de da denkt dat ze uiteindelijk een roodschimmel wordt.

De krack is minder gekleurd, bruin met 4 witte beentjes maar het type is me niet chique genoeg, lang hoofdje, en een beetje steile hals, achterhand is goed voorhand kan beter, voorbenen moeten ook nog wel wat bijtrekken ( staat nu een beetje recht boven de hoef volgens da moet dat goed komen als de pezen die voorop het been lopen wat gaan rekken.

We hadden er eigenlijk wel meer van verwacht maar je weet nooit je kunt een veulen toch niet direct goed beoordelen en wordt het wel een hele beste.

ibikus

Re: dressuurhengst op springgefokte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:34

Over het algemeen hebben Flemminghs wel wat meer tijd nodig, ik vind dat die als veulen enorm naar je toe groeien dus wellicht gaat het nog meevallen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:45

Oe goldyp das wel erg bont :D

Nee ik hou van vossen met veel wit...vandaar ;)

Wat vindt je van Charmeur(Florencio) of Charmingmood(Winningmood)
Die laatste heeft wel Contango bloed wat ook niet altijd bloederig is. Maar de hengst zelf is een plaatje.

Ik ben zelf erg weg van Charmeur maar dat is wel een vos.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:06

zijn beide mooie hengsten alleen mijn moeder wil altijd in ieder geval een eeste jaargang zien of nog liever een meer bewezen nafok ikzelf heb ook nog voice gezien( is dan wel geen springer en ik ken hem alleen van de foto die ik nu voor me heb)
Mijn moeder zit aan painted black te denken , ik heb daar dus geen goed gevoel over vind hem te weinig vaderpaard en zie dit ook vaak bij zijn nakomelingen ( te beknopt en te weinig ontwikkeld)

wie weet hoe uphill zou kunnen verbeteren bij mijn merrie ( zie bovenstaand verhaal)?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:18

Wil ik ook altijd eerst zien hoor.

Valdez. Er staan er bij ons 2 van Valdez en die hebben alle twee een hele mooie snoet.

Uphill vind ik ook een goed idee.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:41

Kan iemand mij vertellen op Uphill groot fokt? Is belangrijk voor mij want onze merrie is al 1.74m hoog?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-07-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps verwijderd

ibikus

Re: dressuurhengst op springgefokte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:20

Als de Krack al een lang hoofd heeft en een verticale hals zou ik zeker bij Uphill wegblijven, dat zijn juist 2 punten die hij heel sterk vererft!
Uphill vergroot ook behoorlijk :j

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:45

OKE welke hengst zou dit kunnen verbeteren, ikzelf heb ook naar voice gekeken maar van hem hoor je ook weinig.
En welke hengst zou wat all round betreft goed bij de merrie passen?

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:02

Citaat:
zijn beide mooie hengsten alleen mijn moeder wil altijd in ieder geval een eeste jaargang zien of nog liever een meer bewezen nafok ikzelf heb ook nog voice gezien( is dan wel geen springer en ik ken hem alleen van de foto die ik nu voor me heb)

Voice zou kunnen passen. Ik heb er zelf 1 die een paar dagen geleden samen met 2 andere Voice nakomelingen ster is geworden op de stamboekkeuring in Boijl. De meeste nakomelingen van Voice kunnen heel fijn bewegen met veel afdruk en schwung. Dit zie je bij heel veel veulentjes ook direct. Daarnaast zijn het enorm fijne paarden in de omgang en het gebruik. Ook niet onbelangrijk.

Emmy de jeu (eigenaresse Sisther de jeu) is zelf helemaal gek van Voice en dekt er veel merries bij.
Haar merrie Cisther de jeu is ook ster geworden. Deze merrie is zelf overigens 1.77, dus ook geen kleintje. Op haar youtube kanaal kun je veel filmpjes vinden van Voice nakomelingen.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:08

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:05

F-AM -> EHK

TS kun je ook foto's toevoegen van de merrie?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:12

Ik zou bij een merrie met zo'n afstamming voor een springhengst gaan. Diarado vind ik een erg mooie hengst.
En we hebben een Air Jordan op stal (uit een Voltaire x Burgraaf) Nou dat dier kan bewegen!!

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:06

Conteur?
Absoluut springgericht gefokt en loopt zelf op het hoogste niveau mee in de dressuur.
En hij kan ookal meerdere goedgekeurde zonen in verscheidene stamboeken voorleggen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 17:58

Diarado heb ik ook hoog op mijn lijst allen geen kwpn en daar doet mijn moeder het niet voor , ik vind hem ook best duur voor niet kwpn.

conteur is ook een goede tip en niet duur , ik kan wel eens mijn moeder proberen overtuigen.
Ik zou graag daar eens een veulenrapport van willen zien wie weet waar dat te vinden is en waar kun je van hem sperma krijgen?

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:27

In België is hij beschikbaar bij Bagoniebos.
www.bagoniebos.com
Of er een Nederlandse hengstenhouder is die Tannenhof hengsten verdeelt weet ik niet.

Cilya

Re: [H]Dressuurhengst op springgefokte merrie? (v.Burggraaf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:55

Cantos dan?
Contender x Goodtimes.

Komen veelzijdige paarden van en hij fokt niet super groot..
én er komen mooie paarden van ;-)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:59

Valdez, lijkt mij ook zeker een goede combinatie!
Neem is contact op met Lauw van Vliet.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 16:26

VALDEZ valt af ik vind het veulenrapport niet overtuigend en ik wil geen jazz erin, ik heb er uit de stam een ruin van maar liefst 1.90 uit gefokt.
Leuk maar niet erg handig.

Indoctro doet het ook wel goed op de keuringen maa rik ken er geen eentje van , hoe doen zijn kinderen het in de dressuur ( dat hij springpaarden fokt weet ik )

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:46

Indoctro, zou ik niet voor gaan.

Dan zou ik eerder gaan kijken bij de Voice.
Dit is een mooie hengst, die perfect fokt bij springmerrie's.

Evntueel kun je ook nog denken aan Magic Ronaldo.
http://www.rhebergen.com/

Die gaf op de springgefokte merrie Jelrite (v. Fruhling x Ramiro)
Jelrite, komt jou punten ook te kort, en Ronaldo heeft dit erg mooi gecompenseerd.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:54

Cantos kan ik me ook in vinden.
da's wederom een Contender.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:02

wie heeft er ervaring met spielberg nakomelingen is dan welgeen kwpn maar wel erg indrukwekkend.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:14

Kijk eens naar Bodinus een jonge hengst met mooie bewegingen en goede draf, staat mooi in model. Hengst staat bij Veninga.
Je kan ook nog eens denken aan van Gogh. kleiner type springhengst ook met goed voorbeen gebruik. Ik ken een jonge van Gogh met veel potentie ook voor dressuur (Hans Horn).

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:19

goldyp schreef:
wie heeft er ervaring met spielberg nakomelingen is dan welgeen kwpn maar wel erg indrukwekkend.

Ik heb zelf een Spielberg!
Een zeer zeeer mooi veulen en nu een echte knappe jaarling.
Kijk eens in het nakomelingen topic van Spielberg.

Mijn merrie is ook vrij grof, en Excellent is zeer elegant, mooi op de benen, goed in verhouding, niet die hele lange nek van moeder, maar van vader.

Ik denk dat ook dit zeker een goede combinatie zal kunnen zijn!!