PROK?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:08

hey,
Wat betekent het als er achter het stamboek van de merrie PROK staat?
Dan is ze gekeurd,maar is ze dan ook 100% goed gekeurd?of kunnen er dan hier en daar kleine afwijkingen zijn?Als dit achter haar stamboek staat kan je er dan vanuit gaan dat ze op foto goed gekeurd is?

Grts ;)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:10

Kijk eens op de site van het KWPN, daar staat een hele uitleg op.

ambre

Re: PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:13

Prok foto's betekend dat het paard goed genoeg is bevonden om mee te fokken.
Sportfoto's zijn nog wat uitgebreider,foto's vd kogels worden er bij de PROK niet gemaakt(iig een aantal jaar geleden nog niet)
Tegenwoordig hebben ze een nieuw systeem,je paard krijgt een bepaalde PROK gradatie.Aan de hand daarvan kun je zien in welke röntgenklasse het paard valt.
Hoe dat precies zit weet iemand anders misschien.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:16

En zijn die foto's er dan bij als je een paard koopt?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:23

Dat kan,maar hoeft niet.Ze worden opgestuurd en dus door andere mensen beoordeeld dan de DA die ze heeft gemaakt.Wij hebben wel altijd het schijfje waar ze opstaan,maar of iedereen dat heeft.
Zou zowiezo zelf nog foto's maken.Een fot kan namelijk ook nog veranderen in de loop der tijd.
Een afwijkend sesambeentje bv kan wel een prokcertificaat opleveren omdat het niet erfelijk is,maar wel nadelig zijn voor de sport.
Een klein chipje op een goede plaats dat makkelijk te verwijderen is,of al verwijderd is,kan zorgen voor geen Prok maar wel positief voor de sport.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:26

ok bedankt als je dan bevoorbeeld een paard opzoekt op horse telex(kwpn) en er staat prok achter kan je er dan zeker van zijn dat dit paard prok gekeurd is?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:27

Ja,maar het staat ook nog op het papier zelf.
Kijk ook naar de voorouders:zijn er daar een hoop prok gekeurd dan komt het paard iig uit een gezonde lijn.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:29

ze stamt af van numero uno ken je die toevallig?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:51

Wat ik dan nu niet snap is dat wanneer je een paard op de foto laat keuren zo'n keuring maar 3 maand geldig is. En wanneer je ze prok laat keuren is dat levenslang geldig. Het zijn toch dezelfde keuringen als ik me niet vergis?? Het zijn toch momentopnames??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:56

Wij hebben een jaarling van numero uno.En een ruin van gehad die nu 6 is.Schijnen niet de makkelijksten te zijn.

flyfly:een röntgenologisch rapport is bepaald geen moment opname.
Natuurlijk kunnen de foto's door invloed van buitenaf nog veranderen.Denk dan bv aan verkeerd trainen of te weinig beweging etc.
Wanneer je de PROK foto's laat nemen moet de merrie minimaal 2,5 jaar zijn.
Dan kun je al goed beoordelen of de merrie mooie foto's heeft of mbt het erfelijke aspect.
Ze kijken dan naar spat,HKO en OCD.Als een merrie de PROK heeft behaald is dit geen garantie dat ze later helemaal goed door de keuring heen komt.
Bij aankoop dus altijd nog een sportkeuring doen!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:05

Maar waarom is een röntgenologisch rapport bij verkoop dan maar 3 maand geldig en bij een prokmerrie levenslang?? Ik zie het verschil niet tussen die 2. Of gaat het puur om het erfelijke aspect??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:33

bij verkoop gaat het om geschiktheid voor de sport, en dat kan met 1 foute trap afgelopen zijn, de erfelijke gezondheid veranderd daar niets door,

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:41

Nu ben ik geen DA, maar meende dat voor het prok certificaat ook gekeken wordt naar Spat.
Het dier kan op dat moment wel Spat vrij zijn en 2 jaar later een hele andere foto geven. Idem voor kogelarthrose...

Als de foto's voor PROK geen momentopnames zijn, dan hoef je bij een aankoopkeuring alleen de andere foto's opnieuw te maken, welke beoordeeld zijn voor PROK niet meer. Want ook het KWPN hanteerd een termijn van 3 maand, foto's mogen niet ouder zijn dan 3 maand.

En daarom snap ik de meerwaarde niet zo goed van het PROK certificaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:05

je weet dan dat het paard geen aangeboren afwijkingen heeft

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:14

Daar heb je wel een punt Alane.

voor aangeboren afwijkingen zou je ze dan als veulen op de foto moeten zetten en als 3-jairge opnieuw vind ik. Dan pas kan je zeggen dat ze geen aangeboren afwijkingen hebben als de foto's nog idem zijn. In de tussen liggende jaren kunnen ze nl door slechte voeding, te weinig beweging of een ongeluk op de wei afwijkingen krijgen waarvan je niet zeker kan zeggen of ze aangeboren zijn of door een trap of iets dergelijks komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:17

is spat en arthrose dan aangeboren?

naar mijn weten is het slijtage... en dat kan door verschillende oorzaken optreden, kijk naar het antedateren bij aankoop en verborgen gebreken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:18

op artrose wordt ook niet streng gecontroleerd, met een 3 op kogelartrose worden ze nog gewoon prok ggk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:54

maar er wordt wel op gecontroleerd, en is slijtage... tenminste volgens diverse DA-sites.

Kan je paard dus een 0 hebben en 4 maand later een kapoet zijn. Wat heeft dan PROK voor een meerwaarde?

let wel: Ik wil mijn merries ook laten PROK-ken omdat er vraag naar is bij aankoop veulen... maar zie de meerwaarde verder niet, zie het eerder als mensen wat wijs maken. Even bot gezegd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:53

Als je een jaarling op de foto zet kan er nog een boel veranderen tot hij 3 is.
Zelfs OCD kan nog verdwijnen.
Ik vind het wel belangrijk om een PROK merrie te hebben aangezien je dan weet of het paard erfelijke aandoeningen heeft.
Wat er daarna mee gebeurd is belangrijk voor de sport en niet voor de fok.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:37

Als OCD kan verdwijnen betekend dat dat het dier OCD heeft en dus heeft ge-erfd... en weer verder kan vererven.
Zou dan logischer zijn om vaker foto's te maken.
Is dus PROK wel een momentopname.
En als je je merrie met 3 jaar PROK gekeurd hebt, haar met 6 verkoopt en blijkt dat ze OCD heeft, is dat dan niet erfelijk?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:35

precies, dan is het gekomen door een klap.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:47

bij prok maken ze i.p.v. 18 foto's, 20 foto,s.
ook worden deze strenger bekeken en soms vanuit een iets andere hoek genomen.
ook prok is een moment, net zoals de " gewone" rontgen foto's.
omdat een paard leeft, en dus beweegt, kan het altijd veranderen. erfelijke factoren spelen ook een rol.
van bepaalde hengsten weet je gewoon dat ze bepaalde "afwijkingen" of bemerkingen meer door geven dan een ander.
maar een eenmaal behaald predikaat behoud je gewoon.
en prok is nu eenmaal een predikaat.
ik ken een prok merrie met echt goede cijfers die je voor je verdriet nog niet zou willen hebben.
op de weke delen absoluut niet goed. maar toch is ze verkocht, mede door haar prok certificaat.
je moet ook een portie geluk hebben met je paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:19

fokfanaat schreef:
precies, dan is het gekomen door een klap.

en hoe weet je dan dan die eerste OCD niet door een klap is gekomen? En dan bedoel ik een merrie die met 3 jaar fris uit de opfok voor prok gaat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:21

dat weet je niet, daarom tijdig prokken. en beetje mazzel hebben, een da kan het wel vaak zien trouwens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:30

Als je het niet weet, hoe weet je dan wat zichtbaar is erfelijk is?
Net zo min...
Arthrose en Spat hebben een vrij korte antedateringstermijn... En kunnen door allerlei omstandigheden ontstaan.
van overbelasting tot verkeerd bekappen...

Als er dan een stukje mazzel bij zit, incl. vroegtijdig PROK-ken.. wat is dan eigenlijk de meerwaarde?