Tuigpaard kruisen met anglo arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Colt_1

Tuigpaard kruisen met anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:51

Hoi allemaal

Wat zijn jullie meningen over het kruisen van een tuigpaard met een angelo arabier.

Hoop veel reacties te mogen verwachten.

Grs

Anoniem

Re: Tuigpaard kruisen met angelo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:53

Tja, wat vind je van banaan in je yoghurt...

WELKE AA met WELK tuigpaard? Wat moet er verbeterd worden? Wat moet behouden worden?

Eerste reactie is bij mij: wat een malle combinatie.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:35

Twee uitersten kruisen levert vaak veel diversiteit op en dan zeg ik het netjes. Je krijgt geen super dravende AA ervan of zo, of een fantastisch galopperend tuigpaard. Maar misschien moet je het gewoon zien als een variant op Engels Volbloed x landbouwpaard, en zo is onze rijpaardfokkerij ontstaan. Wie wel van een gokje houdt, kan het allicht proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:23

sportfokker schreef:
Wie wel van een gokje houdt, kan het allicht proberen.

Of van salami...
Want dat is vaak wel de keiharde realiteit...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:33

Ik vind het niet echt een variant op de bekende F1 kruisingen van vroeger . Het tuigpaard van tegenwoordig is niet meer te vergelijken met het (Gelderse)tuigpaard van vroeger. (het landbouw paard zeg maar)

Het tegenwoordige tuigpaard kan matig stappen en galoperen maar fantastisch draven.

Dus... Wat wil je fokken. Wat voor een soort paard moet dat veulentje worden. Zoek daar een hengst bij en verwacht geen wonderen.

Wat is de afstamming van de merrie?

maverick

Re: Tuigpaard kruisen met anglo arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:40

In Amerika kruisen de arabieren en Tuigpaarden en daar komen toch wel hele leuke paarden uit. Het is idd denk ik wel een gok omdat het idd 2 uiterste zijn,je weet nooit welke kant het op gaat.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:45

NatasjavE: het kan hier om een Gelders gefokte tuiger gaan, kun je dus heel best met best met bloed aanparen. Als het paard geen tot weinig Hackney-bloed heeft, kun je er best bv. een AA op zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:26

Als het een Gelders(tuig)Paard is dan zou je het kunnen doen. (en is het meer een klassieke F1 kruising) Daarom vroeg ik ook naar de afstamming van de merrie.

Maar dan vind ik het om hele andere redenen erg zonde om te doen...dan zou ik Gelders fokken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:53

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:01

@Himyar: Tjah.. een jaarling.. wat moet je daarvan zeggen? Blijft lastig oordelen :) Heb je geen foto's als volwassen paard? De merrie stamt uit 1991 volgens paardenfokken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:26

Ik heb haar toen als veulen gekocht en met ruim twee verkocht (ging western rijden, kocht een Quarter horse). Heb nog wel ergens wat foto's thuis van toen ze wat ouder was. Moet ik flink gaan zoeken.
Ik kocht haar bij de fokster, heb daar ook de moeder Sarina (keur) gezien, heb ook nog foto's van Sarina. Sarina had drie goedgekeurde, volle broers, Noran, Oran en Rentmeester.
Jolijt was NRPS geregistreerd, maar later heb ik vernomen dat ze bij het KWPN is ingeschreven.
Dit is een foto van moeders moeder, Dalotte:
http://www.sporthorse-data.com/horse/10 ... te-big.jpg

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:58

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:26

Persoonlijk zou ik geen ''risico's'' nemen om een TP te kruisen met een AA..