Slimme manier om je NF - dekhengst te promoten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Slimme manier om je NF - dekhengst te promoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:17

Ik heb een stukje gekopieerd uit een ander Bokt - topic. Hoewel het onderwerp eigenlijk om "rietjes in de aanbieding" ging, vond ik onderstaand een interessant stukje, geschreven door, en met toestemming overgenomen van Cayenne.
Ter info: het ging hier om een Westfaalse hengst.

Citaat:
Er is ook een tijd geweest dat een Duitse hengst dekte voor 1 euro.
Wanneer je als eigenaar dan papieren bij je veulen wilde hebben, betaalde je de overige 600 euro.
Het werkte wel, want de hengst heeft toen nog erg veel gedekt ook.
Er waren dan ook wel veel mensen die ervoor kozen geen papier erbij aan te vragen.

Citaat:
Volgens Schulte-Frohlinde was het natuurlijk ook een reclamestunt, maar ook een manier om het conservatieve wereldje wakker te schudden, omdat hij vond dat er heel veel geld in lucht opgaat voor fokkers die veel geld uitgeven voor een veulen, en in de slechtste omstandigheden dan duizenden euro's kwijt zijn en zonder veulen zitten. Hij vind dat de hengstenhouders het geld uit de zakken kloppen van fokkers.
Die formule werkte blijkbaar wel, want hij heeft toen heel wat merries gedekt.

Citaat:
Op de manier van hem lopen de merriehouders geen risico, maar moeten ze wel om stamboekopname van het veulen te krijgen, na 7 dagen na geboorte van het veulen 600 euro overmaken om het veulenpapier in ontvangst te nemen, en bij die 600 euro zit dus ook de verzekering voor 6 maanden van het veulen.

Citaat:
Ik geloof dat er wel een gezondheidsverklaring van de DA moet worden getoond + een verklaring dat de merrie ook echt drachtig kan worden (zodat er niet tig keer opnieuw wordt gedekt zonder resultaat).

Zou dit een goed idee kunnen zijn voor de NF - hengstenhouders om hun nog jonge, of minder gebruikte hengsten te promoten?
Denkend aan b.v.:
* voldoende nakomelingen kunnen tonen op de afstammelingenkeuring
* bloedspreiding

Ben benieuwd wat jullie en m.n. de HH's onder ons hiervan vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:03

3/4 NF hengstenhouder ook goed?
Ikzelf zie dit niet zitten. De dekgelden van pony's zijn dusdanig dat er niet veel in te verdienen is. Zelf speel ik zo'n beetje quitte als de merrie direct drachtig is en geef ik al geld toe als de merrie voor een 2de ronde moet.
Nu is de ponyhandel ook dusdanig dat daar veel meer handel is in papierloos, een veulen zonder papieren is maar weinig goedkoper als een veulen met papieren. Als je dan geen dekgeld hoeft te betalen dan heeft uiteindelijk de fokker winst. Leuk voor de fokker, maar wat heeft een hengstenhouder hieraan? Die kan geld toegeven op die 1 euro dekkingen, en bovendien hebben die nakomelingen geen waarde, ze kunnen niet worden gebruikt voor de afstammelingenkeuring.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:11

Een "tegen" die ik me inmiddels zelf al afgevraagd heb, is hoe je kunt voorkomen dat de eigenaar van een papierloos veulen (of de nieuwe eigenaar van een verkocht papierloos veulen) via DNA - onderzoek kan aantonen wie de vader is, om via deze omweg alsnog stamboek-papieren aan te vragen.

Toch kan ik me voorstellen dat een HH bewezen hengsten heeft waar de fokker toch wel voor komt, maar dat hij merkt dat zijn jonge garde steeds blijft staan, terwijl hij daar zelf veel vertrouwen in heeft.