Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 14:49

Jan_VT"]
[quote="Pipo schreef:
Inderdaad TInka's Boy springt nu......................daarom ook. Als ik terug ga kijken naar de menselijke geschiedenis, waren er ook hele andere dingen in 1700. Daarom vind ik het te ver terugkijken. En niet geheel realistisch om dan nu weer terug te willen fokken met Shagya..............


Terugfokken lijkt mij ook niet zo een goed idee, je drijgt er veel goed verworven eigenschappen mee te verliezen.

Maar beste Anna, je uitleg is zeer interessant, maar kan je eigenlijk eens met feiten, voorbeelden verduidelijken of je theorie ook in de praktijk verwezelijkbaar is. Ik bedoel dan, heb je hem zelf al eens toegepast, en kreeg je de gewenste resultaten?
[/quote]
Bagheera
Afbeelding

Babylon
Afbeelding

Genesis
Afbeelding

Silas
Afbeelding

Het springgefokte KWPN paard
Afbeelding

Sineada
Afbeelding

Heidelberg
Afbeelding

Lohgerber
Afbeelding

Cocktail
Afbeelding

Ferro
Afbeelding

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 14:57

MissHIS schreef:
Ik denk eerder dat ze bij dat internetcafé er ook achter zijn gekomen dat "Anna42" niet helemaal spoort...
"Gaat u volgende keer maar ergens anders internetten".


De wereld, ook de paardenwereld met miss Hissen, is een gekkenhuis. Hij of zij die zich niet aanpast, wordt opgepakt door dezelfde miss Hissen

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:11

Wat bedoel je nu precies met die fotoos?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 15:13

Zannekin schreef:
Wat een artikel Greetje. Eén ideetje ben ik het niet mee eens: dat de Holsteiner het meeste arab bloed zou voeren. Van de rassen die ik ken is dat duidelijk toch de trakehner, daar kan je niet naastkijken. Enkel is dat niet te documenteren omdat de meeste papieren in de oorlog zijn verloren gegaan en gewoon doorgefokt werd met merries die een brandmerk droegen.


Mis. Het zijn toch de Holsteiners en dan pas de Trakeheners. De Trakehners voeren van alle stamboeken wel het meeste Engels Volbloed en dat wreekt zich in de resultaten. Het zijn de Arabische lijnen die nog wat presteren t.w. Fetysz ox, Lapis ShA, Lowelas ox en Nana Sahib x bron Trakehner hefte 1/2003

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 15:18

Zannekin schreef:
De auteur van dit topic heeft zich wsch leuk willen bezighouden. Hij zal zeker niet wakker liggen van wat hier gezegd wordt, eerder zich verkneukelen om deze randdiscussie.


Dat doe ik zeker en vooral van het niveau!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:33

Samsam schreef:
Wat bedoel je nu precies met die fotoos?


Afzet bij de gemonsterde paarden van achteren, bij de paarden onder het zadel laat hij zien dat ze niet duiken. Lijn heup naar de mond.

Haha bij het nalezen van mijn posting zag ik een foutje, geen paard te zien onder het zadel, het zal de warmte wel zijn, het is hier 34 graden. Haha!

Mooie actiefoto van die eerste, paardje duikt niet, kantelt zijn bekken en gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door greetje op 20-07-03 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:50

greetje"]
[quote="Samsam schreef:
Wat bedoel je nu precies met die fotoos?


Afzet bij de gemonsterde paarden van achteren, bij de paarden onder het zadel laat hij zien dat ze niet duiken. Lijn heup naar de mond.
[/quote]

Maar dit zijn dus allemaal paarden met veel van het ozo onontbeerlijke Shagya bloed?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:55

Anna42"]
[quote="Zannekin schreef:
Wat een artikel Greetje. Eén ideetje ben ik het niet mee eens: dat de Holsteiner het meeste arab bloed zou voeren. Van de rassen die ik ken is dat duidelijk toch de trakehner, daar kan je niet naastkijken. Enkel is dat niet te documenteren omdat de meeste papieren in de oorlog zijn verloren gegaan en gewoon doorgefokt werd met merries die een brandmerk droegen.


Mis. Het zijn toch de Holsteiners en dan pas de Trakeheners.
[/quote]

Dat kan je niet stellen omdat niemand dat weet. Zoals gezegd is na de oorlog doorgefokt met materiaal waar niemand iets van wist. De trakehners hebben het arabierenhoofdje; brede kaken, sprekende grote ogen en convexe neuslijn tot nu nog steeds bewaard, vandaar wordt aangenomen dat dat bloed genetisch prominent aanwezig is.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:30

greetje"]
[quote="Samsam schreef:
Wat bedoel je nu precies met die fotoos?


Afzet bij de gemonsterde paarden van achteren, bij de paarden onder het zadel laat hij zien dat ze niet duiken. Lijn heup naar de mond.

Haha bij het nalezen van mijn posting zag ik een foutje, geen paard te zien onder het zadel, het zal de warmte wel zijn, het is hier 34 graden. Haha!

Mooie actiefoto van die eerste, paardje duikt niet, kantelt zijn bekken en gaat zitten.
[/quote]

Dat van dat gaan zitten valt nog wel mee, deze foto is (als zoveele paardefotoos wat gekanteld en dan lijkt het vaak wat meer dan het is!
Afbeelding

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:10

En nu je de foto bergafwaarts hebt geplaatst zie je dus dat dit paard nog steeds mooi bergopwaarts loopt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:06

Rinske schreef:
En nu je de foto bergafwaarts hebt geplaatst zie je dus dat dit paard nog steeds mooi bergopwaarts loopt


Wilde ik ook net zeggen Rinske, ik zie nog steeds een dalende lijn van schoft naar kruis

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:18

Die 1e kan er nog aardig mee door,
maar die 2e en 3e...
Zoals die halzen erin steken is echt niet handy onder het zadel, net als die hoofdhalsverbinding, strakke bovenlijn, te rechte kruis en de steile schouder.

Geef mij mijn Gribus maar! *LOL* Onderstaand tijdens 30 graden zonder op te jutten:
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:31

Samsam"]
[quote="greetje"][quote="Samsam schreef:
Wat bedoel je nu precies met die fotoos?


Afzet bij de gemonsterde paarden van achteren, bij de paarden onder het zadel laat hij zien dat ze niet duiken. Lijn heup naar de mond.
[/quote]

Maar dit zijn dus allemaal paarden met veel van het ozo onontbeerlijke Shagya bloed?
[/quote]

Mij is de achterliggende logica van het plaatsen van de fotoos nog niet duidelijk!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:57

Zannekin schreef:
Wat een artikel Greetje. Eén ideetje ben ik het niet mee eens: dat de Holsteiner het meeste arab bloed zou voeren. Van de rassen die ik ken is dat duidelijk toch de trakehner, daar kan je niet naastkijken. Enkel is dat niet te documenteren omdat de meeste papieren in de oorlog zijn verloren gegaan en gewoon doorgefokt werd met merries die een brandmerk droegen.


Je bet waarschijnlijk een van dee weinigen op dit forum die het gelezen heeft en vermoedelijk ook begrepen?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:31

Samsam schreef:
Wat bedoel je nu precies met die fotoos?


Paard 1, 2 en 3 zouden gefokt kunnen zijn door de terugfokkende fokkers zoals bv. Adriana's, de Zannekins, de Chantals en de Greetjes. (Als ik er een mis hoor ik dat nog wel). Paard 1 is 5 jaar oud. Paar 1 en 2 1 jaar oud.
Paard 4 werd gefokt door wat oude Landstallmeisters zoals Dr. Gramatzki, Dr. Frielinghaus, Dr Bilke, dr, Rau en nog wat zulke ouderwetse fokkers die nog wisten hoe een rijpaard (in dit geval een Shagya) met een goed skelet eruit moet zien. Maar ja wisten die lui veel. Die zaten de hele dag op het paard. Analyseerden, testen en toetsten telkens weer opnieuw en kwamen tot de conclusie dat EEN RIJPAARD EEN DRAGEND SKELET moet hebben en dat je dat niet bij het EV vandaan haalt met het racepaardenskelet.
Paard nr 5 het springgerichte KWPN paard zou gefokt kunnen zijn door de vooruitfokkende fokkers zoals bv de Jannen, de Joosten, de Sarabandes,
de goedsporende Miss Hissen en de Gribaldifans (overigens is er niks mis met Gribaldi) en ook hier weer hetzelfde recept als ik een mis die er ook bij hoort te staan hoor ik dat wel.
Paard 6 en 7 Sineada en Heidelberg werd gefokte door oude warmbloedfokkers die wel degelijk wisten dat een rijpaard een dragend skelet moet hebben en geberuikten derhalve het bloed van Amurath.
Paard 8 Lohgerber is gefokt door ook een oude warmbloedfokker die wist als je blijft fokken met het erfgoed van Amurath dan krijg je paard met een goed dragend skelet en een goed functionerens lendenmechanisme. Deze paarden kuune altijd goed bewegen. Volstrekt in balans en met de juist tact en natuurlijke verzameling. Zo hoort een paard te draven.
Paard 8 en 9 Cocktail en Ferro werden bij toeval gefokt door fokkers die helemaal niet door hadden dat ze met deze combinaties de juiste genen elkaar vonden en clickten en daarmee verkregen deze paarden hetzelfde dragende skelet als de eerder getoonde Silas. Deze paarden Cocktail en Ferro kunnen met deen dergelij skelet altijd goed bewegen en springen. Deze fokkers dachten namelijk (net als zoveel KWPN fokkers) dat Arabisch bloed in hun paarden helemaal niet voorkwam (zo werd het hun ook uitgelegd want iets terugkijken daar beginnen we in Nederland niet aan, we gaan het wiel -2 wielen zelfs springen en dressuren- opnieuw uitvinden ) en dat ze daarmee toevallig gigantisch veel succes scoorden hebben zij noch de fokleiding (en een heleboel deskundigen op dit forum) nog steeds niet door.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:39

Sjuimpje schreef:
Die 1e kan er nog aardig mee door,
maar die 2e en 3e...
Zoals die halzen erin steken is echt niet handy onder het zadel, net als die hoofdhalsverbinding, strakke bovenlijn, te rechte kruis en de steile schouder.

Geef mij mijn Gribus maar! *LOL* Onderstaand tijdens 30 graden zonder op te jutten:
Afbeelding


De foutenkijkers staan al weer klaar met hun details! Aanschuiven maar en opjutten. Niet zo rommelig. Netjes. Een voor een.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:43

Details?
De dingen die ik opnoem vind ik geen details, geen paard is perfect, ook mijn Grib is verre van ideaal. Maar hij zit wèl functioneel in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:43

Bij Heidelberg denk ik altijd aan de nakomeling van Ladykiller die oorspronkelijk in DL Largo heette. Dat is dus een andere Heidelberg dan dat hier in dit topic bedoeld wordt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:47

Deze heidelberg is van 1941.
V. Heimburg. Als ik de juiste nu heb.
Zit veel bloed in uit de Ethelbert linie.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 20-07-03 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:49

Dat kan wel kloppen Adriana, het staat namelijkonder de foto.
Whahahahaha *LOL* Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:53

Lohgerber komt ook uit de Ethelbert linie ook uit 1942.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:02

Sjuimpje schreef:
Details?
De dingen die ik opnoem vind ik geen details, geen paard is perfect, ook mijn Grib is verre van ideaal. Maar hij zit wèl functioneel in elkaar.


ik denk dat het hier toch wel details betreft omdat gedoeld werd op, idd, de efficientie van het skelet. dat daarbij de iets steile schouder naar voor komt heeft geen belang. niemand heeft gezegd dat het perfecte paarden zijn, en anna doelt op het dragende skelet. ook jouw grib zit functioneel in elkaar, heeft misschien minder kleine fouten. dan kon hij ook een voorbeeld zijn. kwestie is dat het dus niet om het 'randexterieur' gaat, maar om het basisskelet. (niet dat een steile schouder geen deel uitmaakt van het skelet, maar daar ging het gewoon niet over). kan zijn dat ik iets doms zeg hoor (niet schreeuwen), maar het dragende skelet zou meer moeten opvallen dan de fouten.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:07

Anna,

Punt 1 vind ik het een beetje flauw dat je namen van mensen gaat verbinden aan paarden waar ze niets mee te maken hebben.

Verder snap ik niet hoe als deze groep paarden alle het positieve van de Shagya nadrukkelijk in zich hebben zij zo totaal verschillen qua exterieur en beweging.

Verder begrijp ik niet waarom je zo netatief tegenover het KWPN staat terwijl Ferro en Cocktail volgens jou wel de juiste bloedvoering hebben, de invloed van deze hengsten binnen het kwpn is mega-groot!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 09:05

Anna42 schreef:
'Maar fokkers en eigenaren wordt nu niet boos. We hebben ze echt niet. die toppaarden waarmee je als vanzelf kampioen wordt, zoals ik met
Lando


Frustratie is herkenbaar blijkbaar.

Albert Voorn zegt fokkers en heeft het over de paarden van de Nederlandse ruiters. Als hij even verder kijkt dan ziet hij dat de buitenlandse ruiters succes behalen op Nederlandse paarden die zij over het algemeen gekocht hebben bij die Nederlandse ruiters die nog steeds liever geld zien, dan een goed paard behouden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 11:32

Excuseme schreef:
Uit Eylers hengstenboek

Vererbung:
Lauries Crusador xx deckte 1990 in Celle, seit 1991 steht er im hannoverschen Hochzuchtgebiet auf der Station Landesbrück. Er ließ von Anbeginn seines Deckeinsatzes als Leihhengst im Landgestüt Celle keine Zweifel aufkommen, daß er das Zeug haben würde, eine eigene Hengstlinie zu begründen. Bisher wurden 17 Söhne gekört, darunter mit Londonderry der Körsieger des Verdener Hengstmarktes. Besondere Erwähnung verdient der gekörte Longchamp, der jeweils hochplacierter Finalist auf vier Bundeschampionaten war. Die Nachkommen zeigen sich insbesondere dressurveranlagt. Die hohe Zahl von 48 Töchtern wurde bisher mit der Staatsprämie ausgezeichnet, darunter auch Lady (Siegerin der Stutenschau Beedenbostel 1997). Verder heeft hij fokwaardeschatting van 138 en 145 voor turniersport. me dunkt niet slecht voor een volbloed.

Papier is geduldig. Wie de laatste uitdraaien van het Duitse rekencentrum in Verden doorkijkt, zal tot zijn verbijstering zien dat bijna alle oude geweldenaars uit de toptien zijn gevallen. Hengsten waaraan de de Duitse fokkerij haar toppositie heeft te danken, zijn via een aangepaste 'berekeningsmethode' stukgerekend. Landgraf, Pilot, Capitol, Grannus, Alme Z, Polydor, Ramiro, alle grootheden die spring-dynastyieen hebben gesticht, hun indexen zijn onder een reusachtige inflatiegolf gekapseisd. "Foktechnische vooruitgang" heet dat. Een oude hengst dekt meetal weing, een dode hengst dekt helemaal niet meer, hun invloed in het actieve paardenbestand neemt dus geleidelijk af en daardoor gaan hun indexen naar beneden. Een idioot verschijnsel dat een volstrekt verkeerd beeld geeft van wat genoemde hengsten voor sport en fokkerij hebben betekend. De Nachtwacht hangt toch ook niet tussen de Karel Appels? De sportpaardenpopulatie is zowel kwalitatief als kwatitatief niet goed van bovenaf te sturen. Te veel fokkers met teveel eigen inbreng vertragen de door de bolhoeden en de Willie Wortels zozeer gepropageerde maakbaarheid. Een maakbaarheid waar de hippische voormannen (alleen bij pony's ook de vrouwen) hun status en hun dagvergoeding en/of salaris aan ontlenen. Met de zogeheten 'glijdende basis' vormen de indexen het bewijs van hun onmisbaarheid en onfeilbaarheid. In de economie heet dit fenomeen 'self-fulfilling prophecy'.
In 2000 werd de Zuchtwertschaetzung (ZWS) aangepast en daar zijn de fokkers niet blij mee. Claus Schridde schrijft in zijn commetaar op de Duitse ZWS van 2000 in Trakehner Hefte nr. 1/2001. " de Huidige 'Zuchtwerte 2000' gaat in veel gevallen voorbij aan de praktische feitelijkheden. De fokwaardeschatting is in een stadium aangeland, waarmee het te vergelijken valt met het alom gekende "als een scheermes in de handen van een aap". Alleen absolute veeldekkers hebben nog een kans op een hoge score. En dat was nooit de intentie". Kwaliteit wordt niet gemeten door grote, nummerieke aantallen maar door de bijdrage van de hengst op het aantal kinderen. Het foktechnische interessant en noodzakelijk de ratio's van een hengst te weten. Sirius (v. Sesam II) was destijds zo'n hengst. Geen veeldekker. Eeen hengst zoals velen, een beetje in de scgaduw van die cijfermatig (op)gepoestste hengsten. Behalve voor insiders, die wisten ook zonder sportindex wat voor een verever Sirius wereklijk was. Met zijn 22 geplaatste kinderen en eerst op een leeftijd van 25 jaar kwam men erachter dat Sirius de onbetwiste aanvoerder, naar kwaliteit gemeten, was. En zo kwam Salinero van Anky in de picture.

Je gaat hopelijk toch geen standpunt innemen en verdedigen dat volbloedinbreng in de huidige fokkerij geen toegevoegde waarde heeft?


Nee. De Volbloed van voor 1800 heeft veel betekend in de rijpaardenfokkerij. De sportpaardenfokkerij zou echter op een veel hoger niveau (dus ook aan de basis en niet de paar internationale toppaarden) als er minder volbloed was ingezet. Nu zitten we met het probleem dat het Volbloed(race)skelet zich in het merriemateriaal heeft genesteld. En aangezien de merries meer doorgeven dan een hengst, kun je vraag stellen hoe Mendelen we dat er foktechnisch weer uit.