Ik heb een jong minipaard merrietje wat binnenkort haar eerste veulentje verwacht. Ze is rond eind juli/ begin augustus gedekt en ik verwacht dus dat het veulen binnenkort wel zal komen. Nu is alleen het vreemde dat ze al ruim 2 weken overdag of dikke hars kegels heeft hangen of zelfs melk druppelt. Meestal is dit smorgens allemaal weer weg en ontwikkelt het zich gedurende dag. Dit is natuurlijk lastig waken maar heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat dit gebeurd.
Zijn er meer merries die dit hebben ? Kan het door het rijke gras misschien komen ?
Ze lijkt me prima op tijd. Mini's dragen vaak korter dan grotere ponies. En de ene druppelt eenmaal eerder dan de andere. Ik zou me geen zorgen maken. Succes.
friesiszwart
Dat geeft niet. De biest wordt pas een tijdje voor de bevalling of zelfs tijdens de bevalling aangemaakt. Mijn broer had ook een merrie waar de "melk" ruim een week voor de bevalling eruit spoot.
Kytha
Geplaatst: 30-06-10 18:12
Ik heb ook een merrie gehad waarbij de melk er echt 12 dagen lang uit druppelde, en op het laatst echt eruit spoot. 2 jaar later kegelde ze echter maar een dag of 3.